Lissi♥♥♥♥ Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 Vår fjerdemann er 3 mnd i neste uke og har nå begynt å tulle med drikkingen på dagtid. Han ble flaskebarn med en gang siden jeg ikke hadde melk før ca etter 10 dager. Pumper meg og gir han 7 dl mm og 1 flaske mme (6 flasker i døgnet). Problemet med ammingen er at han slutter å die effektivt og sovner ganske fort med puppen - han får aldri ut mer enn 30-50 ml per måltid, selv midt på natten med fulle pupper hos meg (jeg pumper meg rett etter diing og kan se differansen i forhold til pumping uten hans diing først). Hittil har kombinert flakemating/pupp gått greit; jeg har supplert flaskematingen med "attpåtår/kosepupp" 3-4 ganger i døgnet før han sovner. Nå er han (likt to av mine andre barn) begynt å nekte å spise på dagtid. Vrir seg som en orm i armene mine, kaster hode fra side til side og vil ikke suge fra flaska. Suger bare klokka 19:00 og 22:00 sovende med lukkede øyne, men to flasker i døgnet er langt fra nok! Så til spørsmålet: Har noen andre opplevd det samme, og hvordan løste dere det?? Er det bare å fortsette å prøve med flaska, eller skal jeg gå over til amming på dagtid supplert med grøt?? Hadde tenkt å vente med grøt til han er 4 mnd, men fortsetter dette blir jeg nødt til å starte tidligere. Vår to-åring fikk flaske- og puppenekt på en gang og måtte mates med sprøyte, og det orker jeg ikke med en unge til, det har vært et helxxxx.... Noen med gode råd?
Prusseluskan Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Hei! Jeg kan bare uttale meg om flaskebiten, ammingen gikk helt skeis her. Har du forsøkt å bytte til smokk med større hull eller prøvd annen type flaske? Første gang vi opplevde flaskenekt byttet vi til neste smokkstørrelse, det hjalp. Andre gang måtte vi gå grundigere til verks, prøvde en haug med flasker før vi fant ut at mam ultivent flaskene var en suksess, mye pga smokkens utforming. Dersom du bruker avent kan du kjøpe mam ultivent flaskesmokker, de passer til avent. Er laget for å likne litt mer på brytvorten når barnet suger. Ellers drikker hun alltid mer når hun får en flaske som slipper luft ut slik at hun slipper å stoppe i drikkingen for å puste (om du skjønner), type Dr.Brown eller mam ultivent. Hun begynte vel også rundt 3 måneders alder å ville "sitte" mer på fanget når hun drakk, å ligge i armkriken ble rett og slett for kjedelig, da ver det bare marking og lite spising... Nå opplever vi igjen at flasken er lite spennende, men nå er det mat som gjelder (lille er straks åtte måneder). Det vi får i henne av mme er stort sett morgen og kveldsflaske. Håer du fikk noen tips som kan hjelpe, lykke til:)
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 30. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2009 Takk for svar Kilona! Vi har også vært gjennom runden med 5 ulike flasker og ditto smokker, og endt opp på samme smokken de tillærte han på sykehuset: medela eller dr Brown (ser helt like ut). Hulstørrelsen er avgjørende, vil ofte har større hull enn det aldershenvisningen på smokken tilsier, men blir frustrert også ved for stort hull. Jeg prøvde nettopp ditt råd med å la ungen sitte mer oppreist under matingen (pleide å ligge nesten flatt). Om det er tilfeldig eller ei vet jeg ikke, men matingen gikk som en drøm fram til første rap (2/3 av flaska), og etter rapen tok han da ikke mer men virket fornøyd. Fremover skal jeg definetivt prøve å mate han i slik oppreist stilling og sjekke om det er det som utgjør suksessen! Jenta vår som nå er seks år var en drøm å flaskemate, hun simpelthen elsket flasken og tullet aldri. Men nye barn gir nye utfordringer... Atter en gang - tusen takk for tipset, jeg hadde ikke prøvd den varianten, men tror det gjorde susen! mvh
Prusseluskan Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Å så bra at det funket! Vi får satse på at det ikke var tilfeldig:)
tre håpefulle Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Hvordan går det med flaskematingen??? Min jente har vært vrang hele tiden.. Hun fikk en tøff start på livet med hjertefeil og åpen hjerteoperasjon når hun var to mnd. Hun måtte i den perioden sondes i tilegg til det hun spiste. Hun likte seg godt at med puppen og ville ikke ha annet, men siden hun var sugesvak pga sykdommen, så forsvann melken sakte med sikkert selv om jeg pumpet annenhver time i tilegg. Vi hadde noen tøffe uker for å få henne til å ta flaske, og smokk ville hun heller ikke ha.. Hun gråt ofte til hun "ga seg over" og drakk.. Jeg var veldig frustret for at jeg ikke hadde melk i puppen når det var hun det hun ville ha.. Til slutt tok hun smokk, etter jeg hadde prøvd de fleste sorter.. Å jeg hadde flasker av alle sorter og måtte bestemme meg for en sort for å ikke gjøre henne sugeforvirret.. Vi måtte bære henne i søvn med smokk på dagtid, for så å bytte smokk med flaske raskt medan vi vugget og gikk og gjærne sang.. Slitsomt ja, men det fungerte i en periode for å få i henne.. For på natten spiste hun veldig bra.. Fordi hun spiste lite og la på seg bekymringsfult lite, så ble det så mye mas med den flasken.. Følte jeg presset på henne denne flasken hele tiden, og vi kunne kave i en time før hun hadde drukket litt.. (kanskje 40-60ml..) Til slutt fant jeg ut at viss hun var sulten nok, så drakk hun tilsvarende mer og vi ventet til hun var tydelig sugen på mat. Kunne gå ca 4timer eller mer.. Det ble slutt på den "masingen" og pressingen med flasken, og da ble hun mer fornøgd med den.. Men måtte fortsette å gå med henne medan hun spiste da.. Fikk sterke armmuskler om ikke anner.. hehe Nå de siste tre dager har jeg fått sitte å gi henne flaske.. (heeeerligt!!!)Hun sitter opprøst på fanget medan vi har musikkvideo eller noe annet på tv.. Fra den ene uvanen til den andre.. Men hva gjør en ikke for å få sitt barn opp i vekt når hun "henger etter" og leger er bekymret.. De siste dagene når hun har sittet og drukke så tror jeg det kan ha med at jeg begynte på Hipp2.. Den var tykkere, litt for tykk.. Jeg tror hun syns hipp1 ble for tynn og det kom litt for fort.. Så hun kavet veldig når hun fikk mat.. Hun likte bedre hipp 2, da koset hun seg, men da kom det så lite i gangen, at hun var "mett" etter å ha spist for lite.. så jeg blander Hipp2 med hipp1.. Da ble det den perfekte konsistensen for tulla vår.. Og i går spiste hun mer enn hun noen gang har gjort.. 580ml!!! Hun ligger på rundt 400-450ml i døgnet.. Jeg skriver ned for hvet måltid.. Håper at det har gått seg til for deg, ser det er en mnd siden du skrev det.. =o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå