Ranni Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 Lurer på om vi skal forsøke på en form for opp/ned-metode hvis lillegutt ikke selv finner tilbake til sitt "gamle" jeg innen kort tid (sovnet fint uten så mye sutring for et par uker siden). Dette virker som en myk nok metode til at mitt myke mammahjertet kan tåle det.. Så til spørsmålene: 1. Dere som har gjort dette: venter dere med å ta opp babyen til h*n begynner å grine, eller når han sutrer intenst/skriker?? Hadde egentlig tenkt bare å følge magefølelsen, men ser nå at min grense varierer avhengig av hvor sliten jeg er og andre ting og tenker at lillegutt kanskje ikke skjønner poenget hvis jeg tar ham opp noen ganger når han "bare" sutrer og andre ganger når tårene renner.... 2. De første dagene, skriker de bare verre og verre og har dere da endt opp med å bysse eller liknende til slutt? Nå tar jeg ham opp relativt raskt, forsøker å legge ham ned, men det bare ekskalerer til han blir helt fra seg og jeg har endt opp med å bære eller puppe ham i søvn de siste dagene... Han ender noen ganger med å gråte også på armen og jemrer til han sovner.. Da kan jeg jo ikke legge ham ned uansett... 3. Lillegutt er 4,5 mnd, er det for tidlig med slike metoder?
Nagilimia Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Vi tok metoden på kvelden når han var 3 mnd, men jeg sa ikke til sambo at nå er det en metode. Jeg bare fortalte han fra i dag skal han IKKE BYSSES i søvn. Hvordan du får til det vet jeg ikke alt annet er lov, men ikke bysse eller trille. Til spm dine: Jeg fikk meg en overaskelse for som du sier det er nok litt humøravhengig hvor fort en går inn og plutselig en kveld bare sovnet han etter å sutra, kava og masa en del. Jeg tok han opp roet han og ja noen ganger tok jeg han tilogme inn i stua foran tv. Byssa litt men la han altid våken i senga. Dette var nok bare en 2-3 ganger dette skjedde eller så hjalp det stortsett å ta han opp av senga nynne litt, legge han tilbake mens jeg nynna, og holdt i hånda. Det viktigste for meg var at han kunne sovne i senga uten byssing, så om han måtte holde i fingeren og bli sunget for var ikke vi så nøye med. Det tok en uke og det var ca fremgang hver kveld, men et par kvelder med tilbakeskritt. Jeg bestemte meg for å prøve i 10 dager før jeg gav meg. Her er utgangspunktet for det jeg prøvde: http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=62
Nagilimia Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 Etter de 10 dagene fant han foresten roen etter å sutre klage litt helt alene uten noen finger eller sang, men to mnd senere måtte vi igang igjen etter litt sykdom. Da tok det bare 4 dager
frøet76 Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Jeg begynner med spørsmål 3: HS sa at denne metoden, eller andre lignende metoder, IKKE SKAL BRUKES FØR BABYEN ER MINST 6 MND. Det har med barnets psykiske modenhet å gjøre. Dessuten mener jeg at en ikke kan forvente så mye av rutiner av mindre babyer. Vi fullførte den ved 7 mnds alder. Jeg ville ikke før. Gå inn på den danske nettsiden sovecoach.dk for detaljerte opplysninger om metoden. Spørsmål 1: Vi venter med å ta babyen opp til hun gråter/skriker. Litt klynk har vi vel godtatt, men ikke mye- vi har jo trøstet ved sengen likevel. Spørs hva man legger i sutring. Du må legge ned babyen STRAKS den roer seg. Ta den opp igjen når den begynner å grine igjen. Og fortsett slik. Prøv å unngå å bryte denne kjeden. Da blir barnet bare forvirret, og det blir verre å begynne kuren for 2. gang. Da har du lært barnet at skriking fører til dets seier. Har vel hendt at vi har bysset når vi har tatt henne opp. Og grining i armene har vi også opplevd, men legger henne ikke ned før hun er helt rolig. Spørsmål 3: Erfraring fra oss. 1 kveld gikk overraskende bra, men hun ble tatt opp og ned i 50 min! 2. kveld noe verre. 3. kveld: mye oppvåkning etter legging. Etter 4 kveld gikk det bedre og bedre. Og vi kunne fra nå av legge henne, og hun fant søvnen helt selv, uten å gråte. Hun virket harmonisk. Dette er ingen kur man begynner på uten å være sikker på at man SKAL FULLFØRE den. Altså må man være topp motivert, være opplagt, kanskje ha noen fridager. Jeg ville altså ventet et par mnd med å begynne denne kuren pga babyens alder.
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Jeg mener og føler det er best å følge instinktene.. Linken har masse gode informasjon for å hjelpe foreldre forstå babyene sine mye bedre... http://www.askdrsears.com/html/7/T070200.asp#back
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Og litt om metoder: http://www.askdrsears.com/html/7/T070700.asp
Ranni Skrevet 31. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 31. august 2009 Ja, jeg er definitivt tilhenger av å følge magefølelsen (og liker veldig godt sidene til dr sears). Men - samtidig veldig redd for å gi lillegutt dårlige vaner. Vil nok vente litt med noen opp/ned, da, siden det ikke er anbefalt før 6 mnd. Får heller gi lillegutt litt forskjellige innsovningsopplevelser, sjal/bæring/pupp/kos i sengen, så blir det i alle fall ikke én ting som han blir "avhengig" av...
Nagilimia Skrevet 31. august 2009 #8 Skrevet 31. august 2009 Støtter deg i å prøve litt forskjellig Hva hadde folk gjort hvis de brakk armen? Hehe! (Grunnen til at jeg ikke kunne bysse var en akutt senebetennelse. Jeg mener at det er logisk at man tar opp barnet når det gråter, legger det ned når man har roet det, og ikke da "sekundet det har roet seg", men være sikker på at det har roet seg. Dette kaller jeg et naturlig innstinkt, andre kaller det opp/ned metoden. Det går fint å ann å prøve dette før barnet er 6mnd så slipper man kansje metoden når det er 6 mnd for det er skikkelig mye tøffere, for da begynner barnet også å få en vilje. Bare en mening fra min side Hs sa til meg at dette var en helt grei human måte å gjøre det på og at det er FERBER og andre gråtekurer man bør vente med til barnet er 6 mnd. Så lenge man er sammen med barnet når det gråter, trøster det vil det altid føle seg trygt.
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 31. august 2009 #9 Skrevet 31. august 2009 Boken The No-Cry Sleep Solution av Elizabeth Pantley er veldig bra og kan absolutt anbefales Kjøpte den billig på Amazon.. Ble anbefalt å lese den mens jeg var gravid, slik at hvis det oppstå noen søvnproblemer hadde jeg noen 'metoder' i bakhånda.. Er ikke alltid like lett å sette seg ned å lese en bok når man er sliten og har en liten en eller fler hjemme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå