Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt med Hipp morsmelkerstatning for lillegutt gulper så av Nan. På pakken til Hipp står det at pulveret skal blandes når vannet er 50-60 grader etter å ha blitt kokt til 100 grader og så skal man vente til melka er passe varm til babyen kan drikke den. Kan man ikke varme kokt kaldt vann i mikroen? Hvordan gjør dere det som gir Hipp?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140587443-hipp-morsmelkerstatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vi bruker også Hipp. Du kan varme kokt, kaldt vann i microen, det har jo allerede vært 100 grader. Vet om mange som har kokt vann i rett mengde på flaskene og setter de i kjøleskapet til det er tid for å lage mat.

Ellers kan du blande kaldt kokt og varmt kokt til passe temp. Vi har termos med varmt kokt vann på benken, og flaske med kaldt kokt i kjøleskapet, blander til passe temp, heller i pulver, rister, og fyller opp med kaldt kokt til rett drikketemp og mengde.

Om du bruker micro hjemme kan det være lurt å lære seg blande varmt/kaldt kokt metoden til dere skal ut på tur:)

Bare husk at det kokte vannet holder seg i 24 timer i kjøleskap så du må koke nytt hver dag.

På flaskemelk forumet får du ellers mange gode tips. Det jobbes nå med en tråd for gode tips som skal ligge på førstesiden, følg med...

Lykke til:)

Takk for gode tips, Kilona!

Rart hvordan en ikke klarer å tenke ut sånne "selvfølgeligheter" selv... Bruker selv Hipp en gang i døgnet og det ser nå ut til at den flasken må være "nattematen", så jeg har lurt på hvordan jeg skal gjøre det mest mulig effektivt for å ikke miste dyrebar søvn når junior våkner... Blande varmt og kaldt kokt vann er jo kjempe-smart!

:-D

Hei Elwin sin mamma (flott navn!)

Du kan absolutt varme kaldt kokt vann i mikroen. Men for hipp må det altså være litt varmere enn for nan (50-60), så da må du jo antagelig i gang med litt avkjøling etter at du har blandet i pulveret vil jeg tro. Mulig det går ganske kjapt å kjøle ned fra 50 til drikketemperatur under rendende kaldt vann f.eks? Du kan jo teste.

Men ellers er blandemetoden som Kilona beskriver absolut den mest effektive for alle andre mme merker enn nan. Det geniale er at man da kun har en metode å foholde seg til, dag som natt og hjemme som på tur :-)

Det er faktisk litt utrolig, men jeg tror nesten alle nye flaskeforeldre har stått og lurt på hvordan dette skal gå, når man skal koke/avkjøle/blande/avkjøle, og så etter en evighet ha mat klar til en halvt utsultet baby. Jeg tror vi er så redd for å gjøre noe feil at vi ikke klarer annet enn å se oss blind på oppskriften på pakken, som strengt tatt er lite revolusjonerende...

Heldigvis har andre gått opp løypa før oss. For meg var flaskeposten.org og flaskemelkforum her inne til stor nytte, titt innom der hvis du trenger flere tips:)

Jeg må jo bare legge til en kommentar jeg hørte om at Margrethe Vik (initiativtaker til flaskeposten.org) fortjente nobelpris for å ha kommet på at man kunne blande kokt kaldt og varmt vann! Synes den var litt herlig..

Vi er mange som har fått en aha opplevelse der:)

Annonse

Vi hadde en termos med kokt varmt vann, og en flaske med kokt vann i kjøleskapet. Så blandet vi til rett temperatur :)

Og veeeldig greit på tur også, bare ha med to flasker og man slipper å tenke på å få varmet opp melket et sted.

For vannet skal vel helst være over 70 grader når det blandes i pulveret. Se flaskeposten.org som noen nevner her, der er mye nyttig info.

Ser at dette med at pulveret skal blandes i melk på 70 grader osv har kommet nå i det siste. De har oppdatert det på flaskeposten også:

"De nye retningslinjene fra WHO anbefaler at vannet skal være 70 grader i det du blander i pulveret. Vi har derfor tatt vekk vårt tips om å ha en termos med kokt vann ved senga. Kokt vann i termos vil ikke klare å holde en temperatur på 70 grader natten gjennom, og vi anbefaler derfor vannkoker istedet. "

Dette gjaldt feks ikke for 2 år siden da jeg fikk førstemann. Jeg skal ærlig innrømme jeg har valgt å ignorere det, det en enda en ting som gjør det strevsomt å ha flaskebarn. Her varmes kokt vann opp i micro til drikketemperatur og pulveret blandes i(bruker nan).

Slenger meg på det dere andre sier; Flaskeposten er en fantastisk god side!!!

For oss fungerer det kjempe bra å blande kaldt kokt vann med varmt kokt vann. Det går fort ;-) For når først sjefen i huset er sulten, så er han sulten!!! :-P

Hvordan er Hipp, dere som bruker den?

Her går det i NAN, men jeg vet ikke helt om jeg er så fornøyd.

For det første klarer vi aldri bruke opp alt. Og for det andre synes jeg det har litt industrismak. :-S hmmm.

Hei!

Vi har alltid brukt Hipp, med unntak av litt ferdigblandet Småfolk på tur innimellom, og er kjempefornøyd. (Måtte en gang ty til ferdigblandet Nan på hyttetur da vi ikke fikk tak i Småfolk, og lille som er en gulper gulpet mye mer av den, og det luktet veldig fisk av gulpen, så den styrer vi unne..). Lille liker tydeligvis Hippen veldig godt, og jeg synes ikke det smaker så aller verst selv heller, litt søtt men det er vel all mme?

Og så skader det jo ikke at den er økologisk:)

Vi brukte Nan først, men han gulpa så mye av det at vi prøvde Hipp. Jeg synes Hipp er supert! Elwin blir mer mett på det og holder seg mett lengre, i opptil 4-5 timer, istedenfor 2-3 timer med Nan. Det smaker søtt synes jeg.

Et tips! :o) Det har kommet en vannkoker som holder vannet varmt på ønsket temperatur. Man kan velge mellom 40, 60, 80 eller 100ºC. Den heter Philips vannkoker HD4685.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...