Gå til innhold

Han nekter å erkjenne farskap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Lurte på om noen her kan svare meg på dette???

Jeg fikk barn for en tid siden med eksen min. Han kuttet meg helt ut da jeg ble gravid, og har ikke hørt fra han siden. Nå nekter han å erkjenne farskapet, slik at nå må vi ta DNA test. Hva vil skje hvis han ikke tar denne DNA testen???? Tror faktisk han kommer til å la være å gjøre dette nemlig. Han svarer ikke når jeg prøver å kontakte han og han møter ikke opp hos NAV.

Fortsetter under...

Skrevet

Har du oppgitt ham som far til NAV, vil NAV gjøre ALT for å få ta i ham og få tatt DNA-prøve. Møter han ikke frivillig, blir det rettslig pålegg og politi. Det er NAVs lovpålagte plikt å få fastsatt farskapet og det er de som bærer utgiftene. Dette kan ta tid, men NAV lar ingen slippe unna og i mellomtiden opparbeider far seg bidragsgjeld. NAV forskutterer bidrag og dette er de interessert i å kreve inn av bidragspliktige.

Se § 11 og kap 4 § 24 av barneloven. Dersom NAV mot formodning henlegger saken, kan du gå til sivilt søksmål, men la i første omgang NAV ordne opp. Regn med at prosessen tar tid.

Skrevet

Uff....sliter med d samme...har du oppgitt han som far hos nav ordner de opp ja...men d tar tid!!:( jeg har masa mye... barnet mitt er 16 mnd. å fotsatt har ikke far erkjent farskapet..saken gikk til tingretten for ca 1 mnd. siden...har ikke hørt noe enda. Men om far nå ikke tar dna test kommer politiet inn i bildet. så får bare vente da...

Skrevet

NAV har vært ganske raske her. De er de som har ordnet det slik at DNA test blir tatt av alle tre. Så er veldig spent på om han i det hele tatt kommer til å reise til legen for å ta denne. Jeg har oppgitt han som far hos NAV. Og er 100% sikker på at han er faren. Det er nok han også, men tror han vil prøve å unngå å betale bidrag. Har søkt om bidragsforskudd hos NAV, slik at jeg får litt penger mens saken pågår. Ettersom jeg har skjønt på andre i tidligere innlegg så kan det vist ta laaaaang tid før farskapet kan bli fastsatt. Det jeg er mest nysgjerrig på er hva NAV gjør hvis han ikke tar teste.

HI

Skrevet

I mitt tilfelle fikk far 3 purrebrev fra nav om å dra til legen og ta test...da han ikke svart på deres henvendelse elr dro å tok testen ble saken sendt over til tingretten...d tok 1 år før nav sendte den videre.

anonym 09.38

Skrevet

Om han nekter å ta testen kommer til slutt politiet og henter han for å ta testen.

Dette kan ta tid, her tok det ca6mnd og 2 mnd å vente på svaret.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...