Gå til innhold

Langdistanseløping og graviditet


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en dame på 36 år som er veldig glad i å løpe. Har halvmaraton som favorittdistanse. Prøver nå å bli gravid og er usikker på hvordan løpinga mi påvirker sjansen til å få det til og om det eventuelt kan være skadlig i de ukene det tar før jeg eventuelt oppdager at jeg er gravid. Jeg ligger pr i dag på fem økter i uka, og er i god form. Hvis alt går etter planen, skal jeg løpe halvmaraton om fire uker, så jeg er inne i en periode med høy intensitet på treninga. Litt dårlig timing å prøve å bli gravid nå kanskje, men hadde ikke lyst til å vente lenger. Løper jo halvmaraton med jevne mellomrom uansett.

 

Jeg har to barn fra før, men hadde et langt opphold fra løping pga dårlige knær. Treninga foregikk derfor på sykkel i begge svangerskapene. Det gikk greit, men intesiviteten var selvfølgelig mye lavere.

 

Noen som har noen erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Løperjenten

Helsedirektoratet har gitt ut retningslinjer ang trening for gravide. Du springer kanskje halvmaraton på rundt 90 minutter, det er jo litt lenger enn anbefalt. Samtidig er din kropp vandt til denne treningen, og da kan det godt hende at du kan løpet en halvmaraton under graviditeten.

 

I bli gravid perioden kan jeg ikke skjønne at det er noe annet en positivt å opprettholde treningen, så lenge du ikke trener så hardt at du mister EL.

 

I motsetning til tidligere anbefalles nå de som ikke før har trent å gå i gang med trening under svangerskapet, så at du opprettholder din fysiske form skal vel gå greit.

 

Selv løp jeg langdistanse o-løp 5+4 og 5+5 og det gikk kjempefint. Nå er jeg imidlertid kvalm og har en kranglete mage, så treningen begrenser seg selv. Brakk meg etter å ha gått i moderat tempo opp en bakke i formiddag (7+5), så jeg har en treningspause akkurat nå.......

Skal gjenoppta intervalltrening bare kvalmen forsvinner. (Jeg har høgskoleutdanning innenfor trening og fysisk aktivitet, og er nok mye mindre skeptisk til trening med intensitet under graviditeten enn mange andre som har skrevet her inne. Innaktivitet er mye farligere enn aktivitet!!)

 

Se ellers retningslinjer ang styrketrening på helsedirektoratets sider.

 

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at inaktivitet er mye farligere....

 

Er selv løper, men ikke fullt så lange distanse, forrige svangerskapet løpt jeg ikke fordi det føltes ikke riktige...fikk vondt i knær og rygg, men jeg gikk på ski og etterhvert lange turer i terreng.

 

I år bestemt jeg meg for å sykle Birken, og selvfølgelig ble (endelig) gravid igjen like før :P, snakket med mannen min om det og han var komfortable med at jeg gjør det så lenge jeg selv var komfortable med det, og det gikk bra ( tok det litt mer med ro enn ellers ville ha gjort!)

Nå ta jeg litt treningsfri, men skal nok prøver meg på en løpetur så snart som kvalmen gir seg.

 

Selv syntes jeg det var riktig å ta det litt med ro dagene rundt eggløsningen. Og jeg trener ikke hvis jeg er sliten eller rett og slett ikke gidder den dagen, men har funnet at en liten luftetur hjelper mot kvalmen og trøtthet.

 

Har tror på at vi som driver mye med idrett kjenner kroppen våres litt bedre enn andre....lytt til deg selv er mitt råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er løper selv. Har ligget på rundt 120 km i uka. Fordelt på to løpeøkter om dagen.

Jeg ble gravid for 1,5 år siden men mistet i uke 13. Nå er jeg gravid igjen. Måtte ned i intensitet og mengde for å bli gravid igjen, men etter en mnd rolig trening ble jeg gravid igjen. Siden jeg mistet første gang, tok jeg det litt med ro med treninga 1. trimester til jeg var sikker på at det gikk bra.

Men løping fem ganger i uken er såpass lite at det synes jeg du bare skal fortsette med. Bare sunt å være i god form så lenge du TA og EL.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger. Jeg har bestemt meg for å trene som vanlig inntil videre. Blir jeg gravid, kutter jeg de hardeste øktene og ertatter dem med rolig og langt. Så får vi se hvordan det går. Regner med at kroppen sier fra. Jeg satt jo ikke akkurat stille i mine to første svangerskap. Har lest alt jeg har kommet over om temaet. Det er to leire, de som sier at man skal ta det helt rolig, så er det de som sier at man kan trene mer eller mindre som vanlig, men med nødvendige hensyn. Leste en artikkel av Jorun Sundgot Borgen om temaet,hun tilhører den siste gruppa, jeg støtter meg på den.

 

Det blir en spennende høst!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg ble visst gravid den måneden jeg slutta med prevensjon, jeg. Kroppen begynte å oppføre seg merkelig allerede uka før jeg testa positivt. Pulsen var skyhøy, og lette økter virket tunge.Det kjentes ikke riktig å presse kroppen i det hele tatt da jeg fikk vite at det var en liten spire i magen som var årsaken til at det gikk så tungt. I og med at det var tre uker igjen til Oslo halvmaraton, bestemte jeg meg for å droppe det. Kuttet også ut alle intervall- og tempoøkter. Det er nå fire uker siden jeg fant ut at jeg er gravid og jeg er i uke nr 8. Har løpt tre turer i uka disse ukene. Har vært mye kvalm og trøtt, men føler meg ofte bedre etter en løpetur. Har løpt rolig og ikke veldig langt (toppen 10 km). Denne uka virker det som om kroppen har stabilisert seg. Jeg er fortsatt kvalm og trøtt, men det kjennes ikke like tungt å løpe. Nå er jeg litt usikker på hvordan jeg skal trene videre. Målet er jo ikke akkurat å bli i bedre form, men å opprettholde den formen jeg har pluss å få energi til å klare en travel hverdag. Er påmeldt Nøklevann rundt neste helg, og satser på at det går greit. Hvordan har dere trent dere som har løpt mens dere har vært gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen og gratulerer så mye med spiren!!

Nå i 1. trimester ville jeg tatt det rolig med treningen til spiren har satt seg skikkelig for så å øke treninga i 2. trimester når man er sikker på at alt er bra. Man merker også at man er sliten og trøtt i 1. trimester og det er ikke uten grunn. Kroppen sier i fra at man må ta det litt roligere. Men det som er gøy at energien kommer tilbake utover i svangerskapet og da kan du bare kjøre på med trening igjen.

Nå er jeg i uke 33 og trener rimelig bra. (Ikke løping da)

Er veldig glad jeg trener, føler jeg har energi og overskudd og tror jeg har et lettere svangerskap enn en del andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...