Gå til innhold

cøliaki og glutenallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på de og hvordan utarter symptomene seg?

Har en liten gutt på 2 år med melkeprotein og laktose allergi. Mistenker at han også reagerer på hvete. Veldig vondt i magen, hyppig og litt løsere avføring etter inntak av hvetebakst som brød og boller.

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde glutenallergi var cøliaki jeg. =) Men kan ta feil, bare trodde det var en og samme ting. Søstera mi har cøliaki (jeg har ikke testa meg selv ennå) og hun var vel generelt slapp og hadde løs og hyppig avføring. Magevondt er også ett av symptomene så jeg ville absolutt ha bedt om å få testa han for det. =)

• 3 uker senere...
Skrevet

Cøliaki følger deg resten av livet men glutenallergi kan du vokse av deg.

Skrevet

hvor kommer dette fra?? cøliaki er jo en glutenallergi og den kan man ikke vokse av seg...

Skrevet

Glutenallergi og cøliaki er det samme. Jeg har det selv. Begynn med en enkel blodprøve hos legen din. Er utrolig mange som har det uten å vite det. Fikk diagnosen som 33 åring selv. Mye magevont, kvalm, slapp, løs\ hard avføring. les mer på www. ncf.no

lykke til

• 2 uker senere...
Skrevet

"Glutenallergi" og cøliaki er ikke det samme.

Glutenallergi/ hveteallergi er en reaksjon i immunforsvaret på inntak av gluten. (eksem, astma, magevondt, løs mage), mens Cøliaki er en intolleranse for gluten (ikke allergi, med allergi blir immunforsvaret aktivert pga proteinene) hvor tarmtottene ikke fungerer som de skal ved inntak av gluten og dermed ikke tar opp næringen i maten ordentlig. Cøliaki kan og før til mye magevondt og løs mage, men også andre plager som slapphet, mangelsykdommer (på andre ting), anemi (blodfattighet) o.l. fordi tarmen ikke klarer å ta opp næringen fra maten på vanlig måte ved inntak av gluten. Allergi kan testes på blodprøver/ prikktester (uten at de kan gi deg 100% svar).

For å konstantert sikker cøliakidiagnose kreves blodprøve og en biopsi av tynntarmen.

Noen mennesker har begge deler...

• 2 uker senere...
Skrevet

og om han får det, så er det null stress.

jeg kjenner flere med det, inkl. min far.

skal du bake brød, rundstykker, boller eller kaker så googler du bare glutenfri *** (og så det du ønsker), som f. eks. : glutenfri sjokoladekake, eller glutenfri rundstykker.

det finnes mange gode oppskriftsbøker ute på markedet og meld deg inn i cøliaki foreningen. de har masse kurs, oppskrifter, møter og mye god støtte!

selv om man for eksempel av cøliaki, kan mange ha "spor av hvete", som min far og tante. de kan ha potetgull og andre matretter hvor det står spor av hvete på.. fordi det er såpass lite.

men så er det jo noen som ikke kan ha det heller.. de er veldig liten tolleranse.

Skrevet

Bra med positiv holdning. Min datter på 18 mnd fikk cøliaki diagnose for 1 måned siden. Litt å sette seg inn i men jeg synes ikke det er stress og jeg depper aldri over det. Jeg skriver om mine erfaringer på bloggen min www.munkvik.no/blog2/.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...