Gå til innhold

Er det mulig at ny leilighet som bygges selges uten fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm...

Jeg som priset meg glad for at fellesgjeld finns, for da har vi råd til leilighet....

I det huset som planlegges hvor jeg har lyst på leilighet,

salgstart er ikke startet ennå, så ingenting er offentliggjort,

men det ser ut som om det blir

10% ved kontraktinngåelse, og resten ved overtakelse (som er standard),

men nå ser det ut til at det blir hele resten ved overtakelse, og ikke bare innskuddet,

Altså uten fellesgjeld.

Er det muliG??? Eller selges alle nybygde leiligheter med fellesgjeld?

Skrevet

Klart det er mulig.

Hvorfor har du råd til mer om gjelden heter fellesgjeld enn om den heter personlig gjeld?

Skrevet

Skjønner ikke heelt spørsmålet. Lurer du på om det kun bygges borettslagsleiligheter eller om det også bygges selveierleiligheter?

I så fall er svaret at ja, begge deler finnes, men selveier er mye dyrere enn borettslag når det gjelder prisen på leiligheten. Men jeg hadde uansett aldri kjøpt BL.

Skrevet

dette blir borretslag, derfor er det veldig rart at det ikke blir no fellesgjeld

Skrevet

Da er det mest sannsynlig noe du ikke har fått med deg en eller annen plass.

Borettslag = fellesgjeld.

Selveier = ikke fellesgjeld (men ofte felleskostnader som utvendig forsikring, kabel-tv, vedlikehold o.l.)

Skrevet

Hvorfor hadde du "aldri kjøpt borettslag"?

Skrevet

Ja, det er mulig. Eneste forskjellen er at da står lånet på den enkelte leilighetseier og kjøpesummen blir høyere, men til gjengjeld blir fellesutgiftene myyyyye lavere.

Om din andel av lånet står på deg eller på borettslaget vil ha minimalt å si for dine månedlige utgifter.

Så, dersom banken godtar et lån på 1,5 mill så er dette kjøpesum og ev. fellesgjeld til sammen.

Det at det plutselig bygges mange prosjekter uten fellesgjeld og med høyere kjøpesum kan også komme av at det i fjor vinter (midt i boligsprekken) kom frem mye negativt om leiligheter som blir solgt med lav kjøpesum og relativt høy fellesgjeld.

Det var ikke rent få som plutselig fikk store betalingsproblemer når renta på fellesgjelden (og dermed husleien) gikk i taket og så enda et stykke.

Så i bunn og grunn er vel regelen slik at har man ikke råd til å kjøpe leiligheten med kjøpesum og fellesgjeld slått sammen, har man ikke råd til å kjøpe den med fellesgjelden i husleia heller.

Skrevet

Fordi verdien på leiligheten er mye mindre. Man betaler gjerne like mye i mnd, men får mye mindre igjen for leil. når man evt. selger den.

Det kommer selvsagt an på hvor mye det er snakk om. Hadde jeg funnet drømmeleiligheten og det var 2-3000,- i mnd i fellesgjeld hadde det kaaaaanskje vært greit.

Men nybygg nå har jo gjerne kanonbillige leiligheter med 9-10-15 000,- i fellesgjeld.

Skrevet

Men dibberinnen, borettslag trenger ikke å ha fellesgjeld ... om de har betalt ned gjelda si kan de faktisk ha fellesformue (selv om det ikke er den vanlige varianten).

Skrevet

Hmmm ok, jeg har ihvertfall aldri sett at borettslag med nedbetalte fellesgjelder har hverken formue eller sluttet å betale leie. Men det er kanskje uvanlig som du sier.

Skrevet

Man slutter jo ikke å betale leie selv om fellesgjelda er betalt ned:)

Husleia dekker jo også ting som varmt vann, kabel-TV, strøm, vaktmestertjeneste, trappevask, kommunale avgifter osv osv osv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...