Oktoberbaby :-) Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Jeg har begynt å amme min 4 uker gamle baby i liggende stilling om nettene. Dette fungerer greit bortsett fra at jeg ikke klarer å finne en posisjon som gjør at han klarer å puste gjennom nesen..! Jeg må altså holde en finger under nesen hans mens jeg ammer for å presse puppen bort så han får puste. Noen triks for å unngå dette? Jeg sørger for at vi ligger tett mage til mage, og jeg prøver å dra han litt nedover så han må bøye hodet litt bakover for å få tak, men det funker ikke! :-( Litt stress å måtte passe på hans frie luftveier samtidig som jeg egentlig vil sove..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Jenta mi er også sløv med å legge hodet sitt bakover. Så jeg pleier å vente til hun har fått godt tak, så bøyer jeg meg litt bakover med øvre del av rygg og legger puta godt under hodet mitt. Da ligger vi behagelig begge to, er jo ikke store bevegelsen som skal til.
Panterjenta85 Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 Jeg sliter også med å amme liggende. Har igrunn lagt det litt på hylla.. Men jeg sliter med sårhet.. Orker ikke bli så sår som jeg gjør av den stillingen, men det hadde jo absolutt vært mest behagelig å ligge... Har ikke noe svar, men tenkte kanskje jeg kunne utnytte tråden til flere spørsmål om liggende amming.. Er det vanlig at hodet til babyen kommer for lavt i forhold til brystvorta?
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Akk ja..jeg må bare ligge våken og holde på puppen, jeg, har forsont meg med det. Hun er 2,5 mnd og jeg misunner folk som kan sove mens de ammer!
Emblaa Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Etter to keisersnitt, så har jeg måttet amme mye liggende, selv om jeg også trøbla mye i starten. Noen tips: - Legg ungen litt på skrå mot deg, altså overkroppen lengre fra deg enn beina. Din kropp og barnets kropp danner en slags "v". - Hodet til babyen må kunne bøyes bakover, altså må babyen ikke ligge for høyt. Legg ungen ned slik at h*n må bøye hodet bakover for å ta sugetak. Det er lettere å legge barnet altfor lavt, og så bare dra det litt og litt oppover til det klarer å bøye hodet bakover for å ta sugetak, enn å legge barnet for høyt. Det siste skaper bare krøll. Dette er en vanlig feil! Legg barnet lavere dersom det ikke bøyer hodet bakover. Så snart barnet bøyer bakover og tar sugetak, så drar du barnet nærmere deg. Husk å ikke dytte hodet nærmere, men ta heller tak i kroppen og dra barnet nærmere deg. - Overkroppen til mor bør være litt lett bakoverbøyd, så kan du heller justere deg nærmere. Hodeputa justeres lettest etter at babyen har fått sugetak slik at dere blir liggende godt, begge to. - Jeg foretrekker også å ha ei pute mellom knærne når jeg ammer liggende, men det er en smakssak. -En gulpeklut under barnets hode kan være en fordel for å ikke få melk på lakenet. Slik gjør jeg: 1) Legger gulpekluten ned. 2) Henter barnet og legger det ned litt på skrått. 3) Legger meg selv ned litt på skrått, aker meg litt inntil. Overkroppen litt bakover. 4) Venter på at barnet skal kjenne melkelukta og bøye hodet bakover. 5) Barnet åpner munnen og tar sugetak, og jeg drar barnet inntil. 6) Barnet suger nå, og jeg legger dyna mi litt i ryggen av babyen slik at den blir liggende på siden. (De har lett for å velte over på ryggen, så er greit med litt støtte.) 7) Justerer hodeputa mi litt slik at jeg ligger godt.
lille sprelle Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 hva med å legge gullet på en pute - kanskje babyen ligger litt for lavt og får feil "vinkel"? Det måtte jeg i starten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå