Gå til innhold

Er sjeldne navn belastende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over dette i en avdeling for navneråd på et amerikansk nettsted. Det ser ut som noe en bør tenke på når en velger navn. Men er dette like relevant i Norge? Hva mener dere?

"Research shows that children with unordinary names have more trouble adjusting at school. They are more likely to feel like the odd one out and are a possible target for bullies. An unusual name also turns out to have a negative effect on someone’s popularity, grades, mental health, and stress level at work. In an experiment done by Harari and McDavid, it was found that teachers grade a paper higher if written by a child with an ordinary name as opposed to an unusual or unpopular name as opposed to when they were led to believe that the child had an unusual or unpopular name (see: Harari, H. & McDavid, J.W. (1973). Teachers` expectations and name stereotypes. Journal of Educational Psychology 65, pp 222–225). Apparently, the teachers were influenced in their decision by the name that was on the paper. This same phenomenon has been reported taking place in work settings by human resource professionals, and has been an influence in the case of authors`, actors` and artists` success."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vokst opp med et skjeldent navn.Ferre en 3 har dette navnet.

Jeg har altid vert litt stolt av navnet mitt, og kan ikke sjønne at dette skal stemme...,men jeg er jo ingen forsker.

Skrevet

Vanlige navn som Camilla, Emilie, Thea, Christine er sånt mange heter, da tror jeg det ikke er så mange som tenker over navnet. Men heter du noe mer sjeldent, kan folk tenke: ''Å fy faen! Det var da grusomt! Hvem heter det?!'' og blir nesten naturlig et mobbeoffer. Men er navnet sjeldent, men et navn folk tenker ''Det var da nydelig! Det er det ikke mange som heter..'', da tror jeg det har positiv effekt. Men hva som er pent, og hva som er grusomt, er jo vidt forskjellig. Det er jo mest barn og ungdom som mobber en person for navnet, så det er kanskje greit å gi barnet et navn man kan tenke seg at klassekameratene også liker..?

Hvis du vil være sikker på at barnet ikke skal bli mobbet pga. navnet, er det vel best å kalle han/hun, Mathias, Jonas, Nikolai, Helene, Maria, Nathalie osv.. Altså disse poppis navna.

Men herregud, vil noen mobbe en person, finner de også mye mer de kan mobbe for enn kun navnet..

Skrevet

Navnet skjemmer ingen, hvertfall så lenge en ikke heter Kevin Chrisander eller navn i den duren. Ingen blir vel mobbet for navnet sitt, det er som regel andre ting som ligger bak.

Synes det er flott med sjeldne navn!

Skrevet

Kommer vel an på personligheten til barnet... :)

Men jeg tror at det generelt i dag er så mye forskjellige navn, at det er lite som er "belastende"...

Har tro på å følge egen magefølelse! ;)

Skrevet

Helt enig!!! Jeg er lærer - og i mobbeundersøkelser her til lands er det ingenting som utmerker seg spesielt ved de som blir mobbeofre - heller ikke navnet! Et navn i seg selv er ikke en grunn til at man blir mobbeoffer...

Skrevet

Jeg vokste opp i en bygd der alle hadde forskjellige navn. De VAR navnet sitt i min verden. Etter at jeg ble voksen, har jeg skjønt at mange av navnene var spesielle. Tror aldri det har vært en ulempe for noen av dem, heller en fordel, de forsvinner ikke i massene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...