Gå til innhold

noen som vet om rettigheter for attførings penger og kurs????fortvilet mor........meget fortvilet ....håper noen kan hjelpe meg

sissy82

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går nå på attførings penger og har vært i samtale med nav på Torsdag som var. Var i et møte med de på torsdag og sitter igjen nå ganske fortvilet.

Jeg fikk tilbud om kurs for og få hjelp til og finne en jobb som vil bli etter nyttår.

Jeg er gravid og har termin 11.12.2009.

Nav stopper attførings pengene mine 19 November 2009.

De gjenåpner tiltaket og saken min for attførings penger og kurs 6 uker etter jeg har fødet.

Jeg prøvde og forklare hun jeg snakket med om at siden jeg har fått en liten nyfødt baby om det var mulighet og ta med babyen på kuset. Da jeg ikke kjenner noen her jeg bor. Og samboeren min jobber 3 skift og jeg har 2 barn på 1 år og en på 6 år..

Jeg fikk bare slengt tilbake at dette måtte jeg diskutere med samboeren min og hvordan vi kom til og løse denne situasjonen.

Og jeg føler det er meget vanskelig også når en liten nyfødt baby skal være borte fra mammaen sin. Jeg har sagt jeg vil gå på kurs, men når min situasjon er slik som den er nå så

er det meget vanskelig for meg og begynne på kurs og dette forklarte jeg henne flere ganger..

Jeg kan jo ikke bare forlate barnet mitt er det det hun vil??

Attførings pengene mine blir midlertidlig stoppet fra 19 nov frem til jeg ringer og sier jeg er klar til og begynne på kurs. Når jeg da tenker på dette så kan jo ikke dette blli før i Juni 2010.

Da barnet er alt for lite til og begynne på barnehagen. Dette forklarte jeg henne også, og at min økonomisk situasjon vil bli svært vanskelig.

Og hun sa klart i fra at attførings pengene mine ikke kom til og starte igjen før jeg godtok dette kurset.

så da står jeg mellom barke og veden...meget vanskelig situasjon..

Men hvordan skal jeg om min samboer klare oss på bare en inntekt spørr jeg henne?

Hun sier at slik er systemet og det er en sak jeg om min samboer må finne ut av innen 19 Nov.

Hva er mine rettigheter???

Hva skal jeg gjøre?????

Håper du/dere kan gi meg råd om hva jeg kan gjøre.

Fortsetter under...

Du har ikke opparbeidet deg rett til foreldrepermisjon. Slik er det bare pr i dag når du går på attføring dessverre.

Dersom du ønsker permisjon må dere nok klare dere på en inntekt.

Et annet alternativ er at du begynner i aktivitet igjen etter 6 uker, som er "pålagt" barselspem. Du får da engangstønad for de 9 ukene du ikke er under attøring.

Foreldrepermisjonen kan tas ut av far fom 6 uker etter fødsel. Dere er ikke nødt til å ha barnehageplass. Så lenge fra har opparbeidet seg rett til foreldrepenger er det ingen hindring for at han kan ta perm.

Det er forøvring ikke nav sitt problem hvordan dere ordner økonomien og permisjonen dere i mellom. Mange mødre er nødt til å starte opp igjen i jobb og fedrene være hjemme.

Familieplanlegging er fortsatt familiens ansvar:)

Må bare skrive under på det anonym skriver.. Pr dags dato så er det slik at attføringspenger ikke gir opptjening til foreldrepenger og du vil derfor få engangsstønaden. Om du ikke begynner på tiltak igjen vil du ikke få noe penger annet enn barnetrygden på 970 kr... Pappaen kan ta ut perm men da MÅ du ut i tiltak.. Skjønner det er en vanskelig situasjon, men regelverket er nå slik det er og da må man gjøre det beste ut av det.. Du og samboeren får nesten snakke sammen og finne ut av det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...