Lilith Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Jeg fødte ved keisersnitt (ikke frivillig) for 6 år siden, og har siden den gang hatt stor mage. I stedet for å se ut som om jeg er gravid i 9. mnd., ser jeg ut som om jeg er i 5. Jeg skal undersøkes av gynekolog, men legen min mener at delte magemuskler er problemet. Jeg sliter psykisk med dette, det tar på å stadig bli spurt når jeg har termin. Noen som har opplevd det samme? Ble magen merkbart mindre etter operasjonen? Hvor lang tid var dere sykemeldt etterpå? Håper noen kan svare!
bokstavkjeks Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Jeg har ikke hatt den operasjonen selv (eller keisersnitt for den saks skyld) men jeg har en kollega som tok operasjonen i vår, ca 1 år etter keisersnittet. Hun var sykemeldt i ca 3 uker, i fin form og i full jobb etter det. Hun merket det veldig godt på livvidden og er storfornøyd med å ha forteatt operasjonen
våken_om_natta Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Jeg har samme problemet som deg, etter 2 haste-keisersnitt. Jeg er lita og tynn ellers, så magen blir ganske framtredende. Tenkte å bestille legetime nå, og høre hva han mener. En lege på sykehuset sa at jeg bare måtte trene, så ble det bedre. En annen sa at glippa mellom musklene var altfor stor til å trenes bort og at jeg burde få gjort noe med det.
Gjest Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Delte magemuskler? Som at det er en langsgående glipe mellom dem? Jeg har det sånn 1 år etter keisersnitt og venter stadig på at det skal gå sammen igjen, men blir nå redd at det ikke gjør det! Hvis det er en langsgående glipe du mener, hvor bred er den da? Sorry, nå ble det spørsmål istedenfor svar til deg. håper det er ok?
Lilith Skrevet 29. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2009 Hei, selvfølgelig er det ok :-) Legen min var ikke sikker, men anslo glipen til minst 10 cm, kanskje mer. For de aller fleste trekker musklene seg sammen igjen, men ifølge min lege er det ikke uvanlig at det ikke skjer etter keisersnitt. Jeg hadde katastrofesnitt, og alt gikk i vill fart på operasjonsstua. Vet ikke om det har noe å si. Var i narkose, så fikk ikke med meg noe av det som skjedde.
Lilith Skrevet 29. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. august 2009 Hei, det nytter ikke å trene vekk dette. Da hadde jeg klart det etter 6 år. Jeg er også tynn ellers, er høy og veier 58 kg, sikkert derfor jeg ser så gravid ut. Umulig å finne bukser og skjørt som passer, jo! Nå vil jeg få gjort noe med det.
NormaJean Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 huff, kjenner til problemet:( hadde akutt ks for 12 mnd, magen min buler så sykt ut. Selv vil jeg anta at glippen er kanskje 5cm, vet egentlig ikke helt, har ikke dratt til legen. Må jo uansett vente til jeg er ferdig med å få barn. Diagnosen heter rectus diastase hvis du ikke visste det. Jeg er ganske sikker på at ett KS ikke har noe å si for om man får diastase eller ei, men tipper at det ikke hjelper akkurat med tanke på opptreningen tiden etter fødselen. Det er ikke lett å få dette dekt av rikstrygdeverket, men det er mulig. Du må få henvisning til plastikk kirurgisk vurdering. Så kan du selv velge hvor du vil sende henvisningen. Det er den enkelte kirurgen som bestemmer om du har rett til å få det dekket. Så selv om du kanskje får avslag, så hadde jeg prøvd igjen hos en annen lege. Ikke gi opp. Hvis du får avslag så går det ann å gjøre det privat, tror det koster rundt 30.000kr, mye penger, men selv vet jeg at dette skal jeg gjøre uansett. Jeg er 1.63 cm høy og veier 57 kg. Hater at magen min er sånn, klær passer ikke ordentlig fordi jeg er slank ellers. Bruker mye hold-in fra lindex, det er iallfall ett alternativ. Jeg er veldig bevisst på hvordan jeg kler meg, bruker bukser med høyt liv som holder inn eller tights og tunika. Jeg vet liksom at det finnes værre ting å være plaget av, men dette gjør meg trist hver dag:( Når vi skal på fest lar jeg være å spise slik at magen ikke er full, da blir allt bare verre. Du kan velge privat klinikk som har offentlig avtale. Jeg vil anbefale colosseum klinikken i oslo hvis du bor i nærheten, Dr Skolleborg har jobbet i mange år på plastikk kirurgisk avdeling på Rikshospitalet, han er svært erfaren og kommer godt anbefalt.
lucky_mom Skrevet 29. august 2009 #9 Skrevet 29. august 2009 Jeg tror vel heller ikke at det skyldes keisersnittet, mer rett og slett at du har vært gravid. Etter 3 digre barn (og ingen keisersnitt) hadde jeg glippe mellom magemusklene, og brokk. Dette fikk jeg dekket å fikse opp i, og da fjernet de 1 kg hud i samme slangen. Og forskjellen er helt utrolig!! Jeg er så fornøyd, hadde ikke trodd at det var mulig :-) Jeg var sykemeldt 3 uker etter operasjonen.
lucky_mom Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 Ps Har lagt ut før og etter bilde under profilen min nå, hvis du vil se. Tar de vekk igjen om ikke så lenge... ;-)
NormaJean Skrevet 30. august 2009 #11 Skrevet 30. august 2009 jeg forsøkte å se bildene dine i går kveld, men fikk ikke opp noe. Hadde du tatt dem ned allerede? har veldig lyst til å se.... Hvor ble du operert?
Chupa chups Skrevet 30. august 2009 #12 Skrevet 30. august 2009 Hvor vanlig er dette?? Har også hatt ks, og har kjempestor mage to år etter (tynn ellers). Trodde det hadde noe med at jeg ikke trener nok (trener 2 ganger i uka), men vet ikke nå... Er operasjon eneste mulighet?
NormaJean Skrevet 30. august 2009 #13 Skrevet 30. august 2009 om det er eneste mulighet aner jeg ikke. jeg tror jeg kommer til å gå for operasjon uansett om jeg får det dekket eller ei. Det er veldig vanskelig å få slik operasjon dekket av staten, men går jo ann å søke;) gå på bukplastikk.com, der er det masse bilder før og etter div mage operasjoner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå