Gå til innhold

Noen mormonere(Jesu Kristi Kirke av De Siste Dagers Hellige *pjuh*) her, eller som kjenner noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboene er det, og jeg var nyskjerrig så jeg måte google litt for å finne ut hva de står for og slikt. Virker jo greit nok, men èn ting jeg hng meg opp i var detta undertøyet! Det såkalte "hellige under". Bruker man dette fortsatt, eller er det fra gamledager eller for de mest ekstreme?

Hver gang jeg snakker med de må jeg liksom styre meg noe voldsomt for ikke å spørre, føler ikkedet passer seg, hehe. (De føler seg nok litt avkledd med blikket, for jeg glor og glor for å prøve få øye på en undertøyskant her og der, haha!) Ungene deres har ihvertfall vanlig undertøy, de springer halvnakne rundt her hele tida:-)

http://www.vl.no/magasin/article3142716.ece

Noen som ka stilne min nyskjerrighet, eller må jeg bare rett og slett spørre de? (og risikere at de blir dødsfornærma og pinlig berørte!)

Fortsetter under...

Skrevet

Tror du skal være forsiktig med å spørre, da berører du ØMME ting!

Lære og liv er ofte to forskjellige ting innen Mormoner"kirken" (i "" pga at den kaller seg kirke selv, men få og ingen andre kirkesamfunn anerkjenner den som kristen kirke, siden "kirken" setter "Mormons bok" som likeverdig med (i praksis som "bedre enn") Bibelen).

Læren er urørlig, praksis visstnok mer rørlig. Men den som innrømmer at han ikke bevisst ikke lever slik han "skal" har kort vei ut, dette er et kirkesamfunn med sterk indre kontroll og tukt! Og veien til innkalllelser til lange og belærende "leksjoner" med "kirkens utvalgte" er enda kortere.

Så still din nyskjerrighet om du vil beholde et godt naboskap, under forutsetning av at det betyr noe for dine naboer å være medlemmer i "kirken".

Skrevet

Ja, er jo det jeg tenker, så vil ikke spørre. Derfor jeg spør her:-)

De virker veldig normale ellers, drar i kirka hver søndag da, men det er det jo mange "vanlige" kristne som også gjør.

Hun dama har fortalt litt om hva de gjør i kirka og slikt, men ikke om hvordan livsstil man må føre. Vet bare det jeg har lest, og alt man finner på nettet stemmer ikke nødvendigvis. Er nå dette fantastiske undertøyet jeg har hengt meg opp i da.....-))

Skrevet

En studievenninne er fra en mormonerfamilie. Hun fortalte om mye "rart" men nevnte ikke noe om undertøy ;-)

Men det er sikkert som andre her sier, at liv og lære ikke nødvendigvis henger sammen. Det blir litt som at muslimske menn strengt tatt skal gå i lange kjortler av rimelig tøy og ha langt skjegg ... muslimske menn flest går i jeans og den slags.

Skrevet

Tror du skal være forsiktig med å trekke noen som helst konklusjoner egentlig, HI. Mange mormonere mener (vet ikke om det er "offisiell lære", det er i alle fall "praktisk utførelse") at barn opptil en viss alder ikke er fullverdige åndelige mennesker, og derfor ikke kan pålegges fullverdige åndelige plikter. Så ikke trekk noen konklusjoner av barnas undertøy, verken ene eller andre veien. Og mormonere flest er meget omhyggelige med sin påkledning, så ikke forvent noen "kantglipp"...

Personlig tror jeg du finner alle typer påkledning innen dette samfunnet. Fra den som gir fullstendig blaffen, til den som tar dette meget, meget nøye. Men offisielt tar alle det særdeles nøye, om de har tenkt å forbli i "kirken". Og tenk på det fra deres side: Vet de hvilken posisjon DU har i kirken eller hvilke kontakter DU har med "høye herrer"? Og tenk om et ubetenksomt ord fra deg en gang et annnet av kirkens medlem er til stede gir dem eller andre problemer. Frykt for konsekvenser er ganske "oppdragende" og ganske godt egnet til å sørge for taushet....

En mormoner snakker ellers sjelden og aldri om sin livsstil, ut fra en antagelse om at du likevel ikke er åndelig nok til å forstå dette. Og man skal visstnok, etter Mormons bok, ikke kaste bort tid med unyttig snakk. Noe mange av dem likevel gjør, så lenge du holder deg borte fra emnet "religion".

Forstår din nyskjerrighet, deler den for så vidt LITT også. Men ikke regn med å få noen "fakta på bordet".

Og, Salad fingers: Du finner mer "vannvittig" rundt Mormonersamfunnet enn du finner ved litt googling på nettet. Om du virkelig tar deg tid til å gå litt i dybden og søke i litteratur. Da blir egentlig undertøyet bare småtterier....

Rett sted for den godeste grunnleggeren og klanen rundt ham var nok nærmeste psykiatriske. Fortrinnsvis med intensivbehandling!

Langt fra alle medlemmer i "kirkesamfunnet" er tilsvarende, mange er enkle, trofaste og litt naive sjeler. Som ikke aner alle "dybdene" innen samfunnet. Men som er hyggelige folk å omgås, om du bare ikke borer for dypt i det som ikke "bør" snakkes om. For her aner de ikke andre svar enn de "offisielle".

Skrevet

Hei ;)

Ja , det er mange som gjør det...men det er mange regler rundt dette undertøyet...så ikke alle.

Ikke spørr om dette...det er ikke noe samtaleemne..hehe

Min eks og hans familie er mormonere og jeg var jo med og så alt i over 2 år :)

Annonse

Skrevet

Så er det noe du lurer på , har jeg god innsikt...

Hilsen meg over :)

Skrevet

Ser du klessnora dems fra der du bor?

Skrevet

Nei, jeg skal ikke spørre:-) Får bare fortsette å studere dem grundig for å få øye på det lekre under.

Barn bruker forresten ikke det undertøyet, det husker jeg nå. De blir ikke døpt før de er 8 år heller, pga div ting ang. det å være fullverdig kristne eller noe sånt.

Tror nok det er en de myter om mormonere også, slik som med andre retninger av kristendommen, er vl det som gjør at man blir nyskjerrig på om de stemmer. Faen at dem ikke har tørkesnor ute i hagen, da kunne jeg sett om de hang opp unertøyet eller ikke!

Og ja, jeg er sånn nyskjerrig nabokjerring som lurer på alt!(men jeg legger meg ikke i andres saker, så det blir med å tenke mitt....)

Må visst få meg en hobby!

Skrevet

de hadde nok ikke hengt dette ut..hehe ..men det ser ut som litt lange boxere til litt over knærne for menn og t-shorter

Kvinner har litt å velge mellom , men det ser ut som sånne tynne undertrøyer og lange sykkleshorts..gjerne til under knærne med blondekant :))

Skrevet

Ingen tørkesnor = hellig undertøy.

Helt sikkert!

Skrevet

Når det gjelder barna . Døpes de først når de er 8 år etter eget ønske.

Barna har i den alderen mulighet til å velge mellom rett og galt. Mye av læren til barna i kirken går ut på VDR velg det rette :)

Skrevet

Ble nyskjerrigheten litt mindre nå??? hehe...det heter forresten garments...

Annonse

Skrevet

Nei! Jeg har jo sett bilde av sånt undertøy(på linken i hovedinleggt mitt), men lurer sånn på om de bruker det, eller om det bare er de mest ekstreme som må ha sånt! Alt man skal lure på i verden! *ler*

Skrevet

Som sakt ikke alle , hvis jeg husker riktig må guttene ha vært på misjon eller så må man ha giftet seg i templet for å kunne bære dette. Men alle gjør det nok ikke fordet.

Men x-svigemor gjorde det og xen min også..hehe

Skrevet

Garments er vel strengt tatt "klesplagg" på engelsk.

Skrevet

men det er det de kaller det for det :)

Skrevet

Ja - jeg kjenner flere:) Skriver faktisk masteroppgave om LDS (siste dagers hellige) og familiepraksis. I vinter var jeg på feltstudier hos dem i Utah:) Hellig undertøy brukes fremdeles, men det begynner man ikke å bruke før man gifter seg. Og de blir garantert ikke dødsfornærmet hvis du spør. Min erfaring er at de aller fleste er ganske så trygg på sin egen tro og derfor er åpne og liker å fortelle andre om den:)

Skrevet

Herregud, jeg holder ikke uuuuut!!!! Jeg MÅ spørre dem! (neida), men kanskje ungene er litt snakkesalige. Hun ente forkynte jo høyt og tydelig at mora har hengepupper fordi det ikke er melk i dem mer, hehe.

Får pense samtalen inn på undertøy en dag;-p

Skrevet

Må bare legge til at det heller ikke fungerer å snoke på tørkesnoren, da det er vanlig å bruke "normalt" undertøy over det hellige undertøyet;)

Skrevet

Hæh?!? Hahahahaha, er det sant?!? *lættis* Ser nå for meg nabodama i hellig, heldekkende undertøy med blodrød blondestring med fransk åpning utenpå! Jeg dør!

Ser liksom heller ikke for meg at de skal bli dødsfornærma om jeg skulle spørre, de virker veldig omgjengelige og vanlige, ante ikke at de var mormonere(eller utøvende kristne i det hele tatt) før andre naboen sa det.

Men, (jeg kommer ikke over det) vanlig undertøy UTENPÅ det hellige? Dette må jeg bare til bunns i, altså! Sorry at jeg er så truse-orientert, dere! Hehe!

Skrevet

Hehehehe ja, det kan du si;) Men det er faktisk sant! Det hellige skal beskytte dem - og må være nærmest kroppen:)

Nei, det ville overraske meg hvis de ble fornærmet. Jeg tror sjansen er større for at de faktisk ville synes det er positivt at noen spør dem enn å gå rundt å tiske og hviske om dem;)

Det er jo sant som noen påpeker lenger opp i tråden at de nok ikke ville innrømme det hvis de ikke brukte det... siden det ville medføre "stress" hvis autoritetene ble kjent med det. Men jeg tror nok sjansen er stor for at de bruker det dersom de er aktive i kirken:)

Skrevet

BUNNIES BY THE BAY, hvilket studie gaar du paa? Hoertes veldig spennende ut!!

Skrevet

Religionsvitenskap, spennende og artig studie :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...