Gå til innhold

Kan bekkenløsning verke, eller bare stråle nedover beina?

Anbefalte innlegg

Har bekkenløsning, og mest vondt på venstresiden. Vondt fra halebeinet og ut i hoftene, av og til stråler det litt nedover venstrebeinet. Vondt å bøye seg, dytte/bære tungt, gå i oppoverbakker og trapper.

I dag da jeg var på butikken og sto i kassakøen, så begynte det plutselig å verke noe sinnsykt i venstrebeinet. Fra halebeinet og ut, nedover. Spesielt rett under venstre rumpeball og nedover til bak venstre kne verket det. Har aldri opplevd sånn før. Det gikk over etter noen minutter, men kjente det igjen da jeg kom hjem igjen.

Skal sies at jeg måtte ha med lillegutt i vogn til butikken, i oppoverbakke, og få vogna opp trappa hjemme, så vet ikke om det var en ekstra belastning for bekkenet. Men kan bekkenløsning arte seg sånn? Som verking, og ikke bare stråling?

Fortsetter under...

Jeg har like symptomer på høyre side og fått konstatert bekkenløsning med låsning i bekkenet dette må settes på plass for å bli bra, men min terapeut vil ikke gjøre dette før etter fødsel pga fare for abort/tidlige rier. Anbefaler å få behandling så raskt som mulig - jeg har hatt to runder med osteopat og er blitt mye bedre.

Går til fysioterapeut en gang i uka. Synes foreløpig ikke jeg er noe bedre. Må man gå til fysio lenge før man merker bedring? Har ikke kjent sånn verking siden den dagen, bare vanlig bekkenvondt ved belastning/bøying osv.

Mine smerter begynte med isjiiassmerter, så jeg visste ikke om det var bekkenløsning. Det ble bare værre. Det begynte å spre seg i skambenet, rundt lårene og fra underlivet og bakover i rompa. Verker i bena også. Det beste er faktisk å gå i trapper. Har hørt at man skal prøve å unngå det, men jeg bor i blokk. Så jeg må det. Legen ville avvente med fysio. Må se hvordan det går.

Personlig har jeg hatt bedre effekt av å gå til manuellterapeut og osteopat enn fysioterapeut, men det kan sikkert være individuelt fra person til person/fysioterapeut til fysioterapeut. Får ikke dekket osteopati av NAV, men for meg er det verdt hver krone! Hun klarer å løsne opp rundt bekkenet og halebeinet på en smertefri måte, jeg slapper av og føler meg som regel bedre når jeg går derfra. Hun tar også triggerpunkter i baken for å løsne opp i knuter - det gjør vondt...

Det som er viktig å huske på er at man ikke kan kurere bekkenløsning, man kan kun prøve å holde det stabilt og forebygge forverring. Det er hormoner som forårsaker bekkenløsning og kun fødsel kan "kurere" den - noen sliter en del etterpå også.

Bekkenlåsning derimot kan behandles ved å løsne på muskulaturen rundt bekkenet og prøve å få det i en bedre stilling. Enkelte knekker det også på plass lengre ute i svangerskapet. Dessverre har det en tendens til å låse seg igjen, men da vet man hva det er og hva man skal gjøre. ;)

Med låsningen jeg har merker jeg at jeg blir bedre av å holde meg i bevegelse og å sitte i ro/ligge over lengre tid gjør det værre. Samtidig så er det en balansegang, gjør jeg for mye/går for lenge så får jeg vondt i symfysen i stedet og da er det tortur å gå/bevege seg.

Jeg har begynt å bruke en fast ammepute mellom knærene når jeg ligger (på siden) - den støtter godt opp i bekkenet, mye bedre enn puta jeg prøvde først.

Fysioterapeuten min finner øvelser til meg som skal styrke muskulaturen rundt bekkenet, stabilisere det bedre. Foreløpig er det som hjelper mest når jeg får vondt å holde seg i ro. Hvile masse. Ikke masse bevegelse. Forrige gang ble jeg bra etter fødsel, men fikk vondt ca et år etterpå, og har vært litt plaget nå og da.

Er vanskelig å vite hva som er beste behandlingen, da omtrent alle her inne ser ut til å få forskjellig behandling.

Annonse

Jeg verker i bekkenet så jeg har lyst til å skrike innimellom..

kjenner det godt i ryggen og halebenet, og nå halter jeg når jeg går itillegg.. Er for tiden alene med 3 unger ettersom min mann jobber på båt, 3 uker til jeg får se han igjen...

Men men jeg får vel bite tennene sammen, og sette igang med husarbeid igjen.. har liksom ikke energi til det :(:(

Oj, hørtes ut som en tøff situasjon. Du får prøve å få barna til å hjelpe deg hvis de kan. Hadde en rævva dag i går, og lå mye på sofaen. Da ble ingenting gjort i huset, bortsett fra å lage middag (gjorde det mens jeg satt på en stol på kjøkkenet).

Å henge opp klær på stativet er enklere hvis jeg setter baljen med klær på et bord like ved, så det har lik høyde. Da slipper jeg å bøye meg ned. Vurderer nesten å få meg en kost til å koste sammen lekene til småtten før jeg putter dem i lekekassa, så jeg slipper mer bøying opp og ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...