Gå til innhold

Til alle som noengang har blitt "klippet" under fødsel :

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan leses om her:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/episiotomi.php

Hvordan opplevde dere det da dere ble klippet ? Smertefullt eller gikk det fint ?

Hvordan var det å sy det etterpå ?

Hvordan var det da det grodde ?

Hvordan er det i ettertid ? Merker ingenting eller har du problemer med det ? Tenker også på sex etc.

tusen takk for svar :)

Skrevet

Ble klippet litt, og det gjorde ikke vondt, merket det ikke engang. Hadde en ganske rask fødsel, men riene ble litt svakere, dog konstante hele tida, så fikk ikke max ut av dem ig fødselslegen mente de måtte klippe for å hjepe til.

Syinga var litt ubehagelig, for det ble gjort av en jordmorstudent som brukte litt vel lang tid, men var ikke veldig vondt. Var uansett mer opptatt av lillefrøkna som lå på magen min:-)

Var min første fødsel, så har ingenting å sammenligne med mtp smerter etter fødsel/heling av stingene, men merka det vel litt. Var ute å gikk tur med bikkja dag 3 etter fødselen, så tror nok ikke je hadde de store problemene. Alt føles jo mørt der nede, så umulig å si om det ble verre eller samme av stingene. Var uansett bare noen få sting.

Det kan føles litt hardt/stramt akkurat der stingene var, men det plager meg ikke på noen måte. Er nå 21 mnd siden og jeg er gravid på ny med termin i jan., og er ikke redd for å bli klippet igjen om det skulle være aktuelt.

Er ingenting å grue seg til, om du er redd for det:-)

Skrevet

Vet ikke om jeg ble klippet eller "bare revnet", har glemt det=) Men jeg ble sydd iallefall, følte de sydde og sydde...Kjente ingenting når det skjedde, men var mye vondt etterpå. Lå våken om nettene med smerter i et par mnd etterpå. Fastlegen min sa det var en dårlig utført syjobb...Kjenner ingenting nå snart 4 år etter...

Skrevet

Jeg ble klippet pga at ungen ble tatt med sugekopp. Men klippet ble ikke gjort helt som det skulle, ble klippet ned mot endetarmsåpningen istede for på skrå. Ble klippet i en ri og kjente ikke stort til det. Revnet i tillegg idet ungen kom ut, hele endetarmsmuskelen gikk...

Ble sydd ganske mye, kjente ikke så mye til det heller. Er ikke fornøyd med syingen, så veldig sammensnurpet ut og har i ettertid blitt litt vel romslig. Ble veldig betent der nede etter fødselen og var avhengig av grønnsåpevann flere ganger daglig for å holde ut. Var et mareritt å skulle gjøre nr 2 på toalettet. Et par sting løsnet også litt tidlig. Men alt hadde grodd da det var gått seks uker.

I ettertid har jeg merket at det i perioder er akkurat som om veggene faller ut gjennom åpningen. Generelt er det mye bedre plass der enn tidligere, så sexen har ikke vært helt den samme. Har urinavgang ved nysing, spying osv. Har ikke noe problemer med å holde på avf, gass. Er ikke mulig å få trent opp denne muskulaturen igjen, fordi klippet og revningen har gjort at det er et godt hakk inn i muskulaturen, og får derfor ikke noe godt tak i den med bekkenbunns-øvelser

Ser at jeg nok må gjore noe med dette, men har ikke følt det har vært noe poeng før jeg er fedig med fødsler.

Håper jeg ikke har skremt andre førstegangsfødende, jeg er nok unntaket mer enn regelen.

Skrevet

Du skremmer ikke meg :) Jeg spurte og da vil jeg ha ærlige svar !!! Takk for det. Jeg tenker på dette da jeg har et barn i seteleie og de klipper nesten så og si garantert ved setefødsel. Så ville bare se hva folks erfaringer rundt klipping var.

Skrevet

hei,

jeg fødte barn i seteleie forrige gang og jeg ble også klippet. Jeg merket ingenting til verken saks eller klippingen. Vet ikke helt hvor mye hun klipppet, kanskje ikke mer enn 1,5-2 cm??? Jeg merket når hun skulle sy etterpå, kjente bedøvelsessprøyten og når hun sydde. men det var ikke plagsomt altså! Men jeg klarte ikke helt å slappe av fordi jeg trodde jeg skulle fryse halvt ihjel. Lå og ristet omtrent. Fikk dyne over meg og da ble det lettere.

Jeg har alltid fått litt hetta når andre jenter har snakket om å bli klippet. Men det er mye mer kontrollert. Ble litt hoven etterpå, litt vondt å sitte på det i noen dager (pluss at jeg presset på meg en liten hemoride). Men det grodde fint og raskt. Og når vi begynte å ha sex igjen etter en fem ukers tid merket jeg litt til "arret". Men det var bare de første gangene. Så jeg vil si jeg bare har god erfaring med klipping.

Skal du også føde i seteleie? Jeg har veldig god erfaring med det også. Denne gangen har bebisen snudd seg og ligger med hodet ned. Blir moro å kunne sammenligne sete og hodeleie :)

Skrevet

Jeg ble klippet helt på slutten da det viste seg at ting tok altfor lang tid og at kinaputten ikke hadde det bra. Jeg kjente at jeg ble klippet men haddel liksom vært gjennom så mye at jeg ikke akkurat kjente smerte.

Gikk helt fint å sy. Var sikkert litt vondt men til å leve med.

Gjorde ikke vondt når det grodde men var litt redd for å presse. Tror det var mest hodet som var redd.

Hadde vel sex etter 7 uker eller mer og kjente ikke noe til det. Nå er det snart ett år siden og jeg er vel som før. Kanskje ett arr hvis jeg kjenner etter.

Men nå ble jeg vel ikke klippt "helt opp". Kanskje verre for de som revner/klippes fra foran til bak. ;)

Skrevet

- Det svidde inni granskauen!!!!! Men gikk fort over da :)

- Kjente lite til syingen etterpå, mener å huske jeg fikk noe bedøvelse.. ?

- Det var veldig ømt og stramt når det grodde. Vondt/ubehagelig å sette seg ned, reise seg.

- I ettertid verker det i arret når første mensdag kommer, og gjerne et par dager fremover. Skjønner ikke helt det, men sånn er det.. Ellers kjenner jeg ikke noe til det :)

Mtp sex så tok det en stund før det sluttet å være ubehagelig. Husker ikke akkurat hvor lenge, for jeg hadde noe annet som forhindret sexlivet..

Jeg ble klippet fordi gutten vår hadde sittet fast en stund, og jeg ikke klarte å presse han noe lengre ut (han hadde ikke dreid seg helt riktig). Hjerterytmen begynte å gå ned, så jordmora ville ha han ut i ei fart. Så da ble det klipp, hun dro han ut og løp avgårde med han. Gikk fint da, han begynte å skrike før de kom til det rommet de skulle :)

Skrevet

Merket ingenting. Kjente på et tidspunkt et lite stikk, men vet ikke om det var klipping eller noe annet de drev på med der nede.

Gikk helt fint å sy. Fikk jo bedøvelse. Kan faktisk ikke huske så mye fra akkurat den delen. Mulig at det røsket litt, men jeg vet ikke.

Jævlig vondt. Kunne ikke sitte på tre dager. Fikk infeksjon i ett av arrene, som gav meg feber og to ekstra dager på barsel. Tok fire uker før stingene falt av.

Merker ikke en dritt. Alt er som før der nede. Jordmor sydde i en evighet, men allikevel kan jeg ikke se noe spor etter arr. Sex er plankekjøring. Ingen problemer whatsoever.

Skrevet

Hvordan opplevde dere det da dere ble klippet ? Smertefullt eller gikk det fint ?

Jeg fikk på forhånd et lite stikk med bedøvelse, så jeg kjente ikke da legen klippet, tror han klippet 3-4 cm på skrå slik som det vises i den linken. Synes ikke det var ubehagelig på noen måte.

Tror jeg ble klippet for at legen skulle legge på sugekopp og tang.

Hvordan var det å sy det etterpå ?

Nå revnet jeg ganske mye ellers også, ble sydd på operasjonsstue i over 1 time etterpå, kjente ingen smerte da pga. epidural.

Hvordan var det da det grodde ?

Merket ingenting til at de strammet eller noe, ingen spesielle ubehag.

Hvordan er det i ettertid ? Merker ingenting eller har du problemer med det ? Tenker også på sex etc.

Jeg ble sydd så mye, hadde ruptur grad 3a. Sprakk mye innover i sjeden, og bak mot endetarmen, deler av ringmuskelen ble ødelagt. Det at legen (ble sydd av legen som la sugekopp og tang) tok seg god tid når han sydde meg, tror jeg har spart meg for mye ubehag i ettertid.

Har ikke hatt noen plager utenom at det var ganske vondt å sitte og reise seg de første ukene.

Har ingen problemer i dag, og sex er som før fødselen :)

Skrevet

Fødte i seteleie, og ble klippet. Jordmora sa ifra om at hun måtte klippe, og jeg fikk en lokalbedøvelse først sånn at jeg ikke skulle kjenne det. Og det gjorde jeg heller ikke. (det med klippingen skremte meg mer enn at jeg måtte føde i seteleie, men jeg var liksom opptatt med andre ting til å kjenne ordentlig etter da...). Fikk bedøvelse da hun skulle sy også. Det gjorde ikke vondt, men jeg kjente at hun sydde, litt ekkelt. Svei og gjorde vondt etterpå. Gikk helt fint å tisse. Hadde vondt i nesten tre uker etterpå, men mulig jeg hadde hatt det uten klipping også. Har grodd fint, og ikke merket noe til det i etterkant.

Skrevet

Når man klippes skal det settes lokalbedøvelse i forkant.

Da jeg fødte ble det skikkelig krise på slutten. Pressriene utelbe og de klippet en ganske lang flenge uten bedøvelse og brukte tang på forløsningen. Må bare ærlig si at det var det vondeste med hele fødselen. Men fordi det var det eneste de kunne gjøre må man bare tåle det.

Satt ikke på 14 dager etter fødsel :)

Skrevet

Jeg ble klippet og det var forferdelig vondt!! Jordmor sa bare plutselig "nå må vi klippe litt" og så kom det en smerte så jævlig som jeg aldri har opplevd før. Jeg hadde fått epidural og dette blir normalt gjort midt i en ri så man ikke skal merke det, men duverden som jeg merket det! Helt jævlig!

Skrevet

Tusen takk for svar jenter ! Jeg gruer meg også mer til klippet enn setefødsel faktisk, men ser jo ikke SÅ skummelt ut, alle kommer seg jo videre. Huff det er noe vi skal gjennom eller hva ? Uansett så er det NOE hehe !

Skrevet

kjennte ingen verdensting da de klippet meg. Jeg visste ikke at de hadde gjort det før de startet å sy etterpå, å det kjennte jeg helelr ikke noe av. Å føde er vel skrekken her

Skrevet

Merket ingenting av å bli klippet, hørte lyden men ingen smerter

Helt smertefritt å få det sydd, brukte xyolcainspray.

Ganske så vondt da det grodde, det var smertefullt å gå på do (nr2) i en mnd etter fødsel.

Har ikke merket så mye i ettertid, ingen plager i grunnen. Sex har fungert som normalt og som før graviditeter.

Skrevet

Jeg ble klippet og fikk en stor rift (neste total) ved forrige fødsel. Kjente ingen av delene, hadde epidural (det gis oftest ved setefødsel også). Det vanlige er at klippet ikke kjennes (eller i hvert fall ikke kjennes like godt som om man hadde klippet i vanlig hud) fordi nervene får lite blod når barnets hode trykker mot huden der nede og derfor ikke virker like godt som de pleier.

Syingen kjente jeg heller ikke (på grunn av fødsel med hode i feil leie ble epiduralen skrudd opp såpass at jeg var helt lam nedentil -det var helt fint for meg:) ). Det ble gjort av en overlege, og umiddelbart etter fødselen syntes jeg det så helt forj*vlig ut. Men stingene gikk bort etter noen uker og nå finner jeg ikke igjen noen av arrene, heller ikke det store etter riften!

Jeg hadde problemer med sex de første månedene og trodde det var pga arrene, men det ble borte umiddelbart da jeg begynte med østrogenvagitorier. Det viste seg å være amming ca. halvparten av hele døgnet som kjørte ned østrogenet og ga såre slimhinner:)

Med andre ord; denne gangen gruer jeg meg ikke til fødsel sånn som sist, for jeg har erfart at selv om mange av skrekkscenarioene mine slo til, gikk det veldig bra og jeg er helt normal igjen!

LYKKE TIL!!! :D

Skrevet

Hooohoi, dette var sterk lesning for ei med fødselsangst!! Dere er råtøffe, damer, som har turt noe sånt :) Såklart kommer det noe fantastisk ut av det hele, så dere tenker sikkert ikke de samme skrekkelige tankene som meg... men i mitt hode er det å bli klippet opp i underlivet uten bedøvelse bare helt fryktelig og rimelig respektløst av helsevesenet. Dere som kjente smerte under klippingen; skal ikke det klages inn? Smerte under enhver annen operasjon godtas jo ikke..? Det står respekt av at dere taklet det så bra da!!

Har selv tatt ks pga angst for dette + mye mer.

Skrevet

Hmmm, tror det blir litt sånn "gjort er gjort og spist er spist". I mitt tilfelle forklarte de etterpå at de ikke hadde noe annet valg, selv om de forsto at det var grusomt der og da. Men må jo si jeg gruer meg en del til denne fødselen.

Skrevet

Jeg ble klippet pga de hadde tenkt å bruke sugekopp, regner med babyen ble liggende for lenge i samme stilling (fikk utrolig LITE info om fødselen, hadde ingen gjennomgang eller noe om den). Kjente klippet som et stikk, hvis ikke det var bedøvelsen som jeg leste lenger opp, at man skal ha ved klipping. Det var det verste med hele fødselen sa mannen min, kanskje det var verre for han enn for meg, hehe. Syingen gikk greit, de brukte en bedøvelsesspray. Etterhvert kjente jeg bedøvelsen sluttet å virke under syingen, det gjorde ganske vondt, men smerten forsvant for da de sprayet på mer heligvis. Syns det ser ganske bra ut "der nede", nå er det jo 2,5 år siden fødselen da, men det ser ut som de har gjort en bra jobb! Var litt vondt å tisse og sitte den første tiden, men det gikk fort over. Babyen lå i kuvøse mens jeg ble "sydt igjen", hadde svangerskapsforgiftning, så han var ganske tynn da han ble født, pluss litt oksygenmangel. Fikk han heldigvis inn til meg etter ca. 2,5 timer :) (Hadde han en liten stund på brystet med en gang han ble født da) :) Sexen har foresten vært bare fint etter syingen!

Skrevet

Med nummer en klippet de "et fint lite snitt" som jordmødrene så fint kaller det. Jeg kjente det, men det gjorde overhode ikke vondt. Og jeg var egentlig bare glad til, for begynte å bli sliten av å presse.

Med nummer to klippet de ikke, men jeg fikk noen smårifter.

Ble sydd begge gangene, og syns ikke første gang var verre enn andre gang, hverken under sying eller med sviing og sånn etter fødsel. Det svir jo og er litt ømt etter en fødsel uansett tror jeg, det er nesten merkelig hvis det ikke gjør det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...