Soljentene:) Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Jenta vår har fått påvist atopisk eksem (hun er litt over 6 mnd). Utbruddene på kroppen har vi klart å få bukt med ganske bra for øyeblikket, men hun får så fryktelige utbrudd i ansiktet. Store sår som i begynnelsen av utbruddene lekker litt væske. Det ble presisert fra legen at vi ikke må smøre kortison i ansiktet, da dette kan føre til hudproblemer for henne senere i livet. Så vi smører bare morgen og kveld med locobase repair (veldig fet krem). Og må legge til at hun hver kveld får allergidråper, tilfelle det er noe hun får i seg som hun skulle reagere på. Noen som har tips til noe som kan hjelpe i ansiktet?? Hilsen en fortvilet mamma
Boink & Co. Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Jeg anbefaler på det sterkeste at du får enhenvisning til spesialist enten fra legen eller helsestasjonen. Min sønn (9 mnd) har atopisk eksem og vi er jevnlig på barneallergiklinikken på Smestad. Jeg tror det er et dårlig råd å ikke smøre med kortison i ansiktet. I sommer har sønnen min hatt kraftig utslett rundt munnen. På helsestasjonen har de sagt at det kommer av smokken og at jeg bare må smøre med sinksalve og fet krem. Da jeg hadde oppfølging på Smestad i forrige uke fikk jeg streng beskjed om å gjøre følgende en uke: 1) bade gutten i grønnsåpevann, skylle. 2) bade i oljebad i 10 min 3) smøre med hydrokortison (type 2) 4) smøre med veldig fet krem 10 min etterpå. Det er mye verre å ikke fjerne det med hydrokortison enn å la det bli på huden. Er det illrødt er det sannsynligvis infisert, derav grønnsåpen. Jeg synes du skal ta henne med til en spesialist så fort som mulig, og i mellomtiden skader det ikke å bruke den mildeste hydrokortisonen!
Krysta-2nydeligesmå Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Sønnen min på 9 mnd har også atopisk eksem. Vi følges også opp av barnelege med spesialitet på astma og allergi. Annefaler som boink over at du får henvisning til spesialist. Vi har også fått beskjed om å bruke kotison kremer i ansiktet, og har aldri hørt at dette kan skape problemer senere i livet... Det legen sa var at man skal ikke bruke kortisonkrem kontinuerlig, fordi den da kan slutte å ha effekt. Det er også veldig uheldig for huden å ha et blomstrende eksem, så det SKAL behandles! Jeg pleier å bruke kotisonkrem til å slå ned eksemet (tar som oftest et par dager), så går jeg over til å bruke bare fete kremer (locobase repair) med hyppig smøring (ofte 5-8 ganger pr dag). Vi bruker i tillegg oljebad (bades ca 1-2 ganger pr uke)
Soljentene:) Skrevet 28. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2009 Tusen tusen takk for de gode svarene! Jeg skal absolutt gjøre som dere sier og ta henne med til spesialist, så snart som mulig. Nå ble jeg lettet:)
lilac Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Gode forslag over her. Mannen min har hatt atopi hele livet, og er litt skeptisk til kortison i ansiktet. Kan brukes i veldig tynt lag over korte perioder, men bare for å "slå ned" eksemet. Bytt fet krem innimellom; Cold Cream fra Avene er bra, og Exomega for atopisk hud er bra. Sjekk med legen om babyen kan få Protopic (mulig det bare gis til voksne atopikere); det er uten kortison og brukes ved kraftige angrep. Barn kan vokse atopi av seg. Sønnen vår på 8 hadde det frem til 2-3 års alder, men har nydelig, robust hud nå. Datteren vår på 7 mnd har hatt det et par mnd, men det holder med litt mild kortison innimellom og fet krem på henne. Jeg smører henne med babyolje hver dag, og bader ikke oftere enn en gang i uken. Tips: Unngå klorbad (babysvømming). Satser på at det forsvinner etterhvert. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå