Romeren Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Vi leter etter en forsikringspakke som inkluderer det viktigste (innbo, reise, etc.) Noen gode tips?
snuffe Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Hvilket som helst av de større forsikringsselskapene kan tilby disse forsikringene samlet med helkunderabatt. Ville sendt mail eller ringt til flere av dem og sagt hva dere er interessert i og bedt om tilbud. Innbo, reise og uføreforsikring er vel de viktigste, barneforsikring og eventuelle verdigjenstander kan vurderes. Og bil om dere har, selvsagt.
LINDA*** Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Tja, jeg ville nesten sagt omvendt av "shute" over her. For meg er reiseforsrsikring totalt bortkasta penger. Skal du virkelig ut å reise, så får man alltid spørsmål om man vil tegne reiseforsikring. Så da er det x kr de gangene dere skal av gårde. (tenk etter hvor mange ganger du eeegentlig er i utlandet, utenom sverige og sånn da)... Det samme sa hun i banken til meg, pluss en rekke folk som vi kjenner. Dropper reiseforsikringen. Barneforsikring deriomot er jo kjempeviktig spør du meg da. Og siden vi kuttet ut reiseforsikring, var det ingen diskusjon om hvorvodt vi skulle ha, eller ikke ha, barneforsikring! Det bare har man! Så at barneforsikring kan "vurderes" i innlegget over meg, ryster meg litt da... Siden hun mener at reiseforsikring er viktigere, liksom.... Uansett. Jeg syns hvertfall innbo, bil, barne, uføre- og livsforsikring er de aller viktigste. INNBO: dekker det meste innvendig og utvendig om noe skulle bli stjålet, brent eller ødelagt. Til en verdi av alt fra 1-2 millioner, alt avhengig av str på hus++ BIL: Hel eller delkasko. Har du delkasko dekker den deg hvis du krasjer i en annen bil. Da betaler du kun for din egen reparasjon(som forøvrig kan bli heavy for det!). Men har du en gammel bil er det greit med delkasko. For hvis repar. på krasjen blir, si 50.000, så er det ikke verdt å repareer den gamle bilen, men heller inv. i ny, faktisk... Helkasko er jo en selvfølge på nyere biler. UFØRE: er om du ikke kan jobbe i den jobben du er i. Som dekker 60% (elelr no) av det nåværenende inntekt + f.eks 50.000 kr i året. Det er en sum du må sette selv da. Jeg tjener ikke sånn ekstremt mye, så jeg har 50" i året. (+ da 60?% lønn da). Mens samboeren min har det samme, men med 75.000 kr. Så blir du uføre, og du tjener 300.000, får du i mitt tilfelle 60%, som utgjør 180.000 kr +50.000=230.000. Så da kommer man ikke så halvgæærnt unna det, tross alt. LIVS: er hvis du dør, så har du tegnet en forsikring som gjør at samboeren/manen din sletter DIN GJELD. Og omv. Hvis han dør, så slettes den gjeld han har, på huset vel å merke. Pluss at man får en hvis sum med penger i tillegg. Ofte kan man forsikre seg (både du og mannen din) for si, 1 mill hver. Og så har man ikke mere enn 700.000 kr i gjeld. Da er det igjen 300.000 kr som du da får. BARN: det er vel 3 graderinger. Veeeeldig indv. hva hvert selskap har. Men vi har den som ligger i midten av de. Og øker jo eldre barnet blir. Lykke til
snuffe Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 En god, helårs familiereiseforsikring koster stort sett 1000-1500 i året, dekker hele familien og fra man går ut døra hjemme. Altså om du er på "dagsreise til skauen for å plukke blåbær" og får innbrudd i bilen på parkeringsplassen f.eks. Man behøver ikke være i utlandet for å behøve en slik. Dessuten er de forsikringene man tilbys ved feriekjøp ofte rene avbestillingsforsikringer uten gode dekninger på f.eks reisegods, sykdom etc., og de er uforholdsmessig dyre. Man får heller ikke "alltid tilbud om" reiseforsikring om man skal ut og reise, det gjelder stort sett bare om man benytter reisebyrå. Barneforsikring er stort sett nyttig i tilfelle varig uførhet. Det kan selvsagt være kjekt å ha om barnet blir ufør før myndighetsalder, og også for å unngå vanskeligheter med å tegne uføreforsikring som voksen pga allerede oppdagede sykdomstilstander. Disse er dyre, og ekspertene strides om hvorvidt de er noe å ha. Det blir egentlig en vurdering av risiko for uførhet som barn/ung opp mot forventet inntekt som ung ufør og kostnader ved forsikringen. Unngå for all del rene ulykkesforsikringer - sjansen for varig uførhet som følge av ulykke er minimal i forhold til sjansen for varig uførhet som følge av sykdom. Bil er selvsagt om man har bil. Innbo er selvsagt. Uførhet/liv er lurt, forøvrig greit å holde seg til en livsforsikring fremfor en gjeldsforsikring - gir større økonomisk frihet ved dødsfall.
Romeren Skrevet 28. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2009 Tuuusen takk for gode tips! Det er helt supert at dere er så hjelpsomme. Har allerede nå begynt å samle sammen tilbud på de ulike forsikringene vi har behov for hos de ulike forsikringsbyråene. Er egentlig en ganske grei måte å gjøre det på! Barneforsikringen er vel den jeg stiller meg mest tvilende til, akkurat nå, ja.. Dessuten er jo ikke barnet kommet til verden ennå (termin i november), så vi kan ikke kjøpe en forsikring nå uansett. Helårs reiseforsikring er for meg et must! Når alt kommer til stykke, er det en reiseforsikring jeg har hatt mest bruk for i livet. Og ja, de fleste gode forsikringer dekker alt som skjer med deg med en gang du går ut av døra.. (Fikk forresten et tilbud på en slik for hele familien for kroner 1200 fra Gjensidige. Er det en god pris eller?)
Romeren Skrevet 28. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2009 En livsforsikring fra samme selskap som forøvrig dekker hele lånet vårt på nesten 2 millioner kroner, om en av oss dør, ville forresten kostet oss om lag 3500 i året. Er vel strengt tatt ikke "nødvendig" å forsikre seg for så mye, men... Hva betaler dere for deres livsforsikringer, hvor mye er dere forsikret for og hos hvem?
Nr. 5? Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 om du blir igjen alene er ikke 2 millioner all verden tatt i betraktning av at du og barna blir sittende igjen med alt. ha en forsikringssum som dekker lån, evt permisjon uten lønn fra evt jobb i en periode og litt til så du har litt å gå på. vi har forsikringer gjennom gjensidige nå, innbo, livsforsikring inkl uføre og sykdom, bil, barneforsikring, reiseforsikring. Både jeg og min mann vil være forsikret sånn at vi kan sitte igjen alene med barna uten å måtte tenke på jobb i en periode, uten å måtte selge bolig og ha litt å gå på i en vanskelig situasjon. Dette synes vi er viktig. Livet blir snudd nok på hodet om man mister sin bedre halvpart el blir hardt skadet så man mister 1 inntekt uten at man i tillegg må tenke på økonomien. Vi synes gjensidige sitt tilbud var best for våres behov.
Romeren Skrevet 28. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2009 Vi fikk bare tilbud om livsforsikring, ikke uføreforsikring.. Det er vel en del dyrere, tenker jeg?
Nr. 5? Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 og ang barneforsikring så er det jo ikke for våres del vi forsikrer, det er jo for barnet sitt del. for at barnet skal få det best mulig om uhellet skulle være ute. dette både ang behandling og økonomi.
Romeren Skrevet 28. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 28. august 2009 Vi vurderer ikke barneforsikring ennå, siden barnet ikke er født (og man gir vel ikke, slik jeg har forstått, forsikring på barn som er yngre enn 3 måneder...)
Nr. 5? Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 vi har en 3 delt livsforsikring som omfatter dødsfall, uførhet og kritisk sykdom. prisen er alt ettersom yrke og alder. alt ialt med alle forsikringer så bet vi litt over 30 000 i året. men da er vi godt forsikret hele familien og har god økonomisk trygghet om man skulle være uheldig. det er absolutt verdt det etter min mening. for om jeg blir sittende igjen med bolig lån, bil lån, 3 unger, sorg evt en syk mann som trenger behandling eller barn som trenger dyr behandling så hva er mine 300 000 i året verdt da. jeg hadde ikke klart å bet lånet våres engang
Nr. 5? Skrevet 28. august 2009 #12 Skrevet 28. august 2009 barneforsikring blir fra 3 mnd ja om man vil ha det. har 2 fra før av så derfor jeg nevnte det.
Nr. 5? Skrevet 28. august 2009 #13 Skrevet 28. august 2009 men alt er relativt. tenk igjennom hvilke forsikringer dere trenger i forhold til økonomien og behov osv. det er det beste rådet jeg kan gi dere
Romeren Skrevet 29. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 29. august 2009 Ja, vi har ikke så god økonomi (bare en inntekt) så å bruke for eksempel 30 000 i året på forsikring blir jo ikke aktuelt i vårt tilfelle! Men forsikring Er jo dyrt, så man får vel vurdere behovet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå