Gå til innhold

Forsikring - noen gode tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du "trenger" en uføreforsikring må du nesten avgjøre selv, noe fasitsvar finnes ikke. Selv mener jeg at en uføreforsikring som dekker ulykkestilfeller (og BARE det i deres alder) er noen man bør i prinsipp ha når man har høy gjeld, særlig boliggjeld, om man synes det er vesenlig å kunne beholde boligen om man skulle bli ufør og har gjeld av betydning på denne. Men man må selvsagt alltid veie det opp mot prisen man må betale for en slik forsikring. Selv mener jeg at en pris på en slik forsikring på minst 1 promille av av forsikringsbeløpet (altså f eks kr 500 pr 500000 i forsikringsbeløp) er verdt å betale for dere. Kanskje opp mot 1,5 promille, men da ville jeg vurdert forsikringsbeløpet litt nøyere.

Og nei, du blir IKKE "ganske godt" dekket av staten om du blir ufør, ganske særlig ikke i ung alder! Da havner man nemlig på minstepensjon, maks 2/3 av den lønna en universitetsutdanna person kan vente seg som startlønn, for pensjonsrettigheter har man ennå ikke samlet opp i trygdesystemet! Og uten utsikter til noen "lønnsøkning", pensjonen er gitt og blir bare regulert i tråd med prisstigning. Så da kan det bli tungt å betale gjeld....

Får du en yrkesulykke er saken annerledes, da vil du være OK dekket gjennom yrkesskadeforsikring hos arbeidsgiver (denne er arbeidsgiver forplikttet til å ha for sine arbeidstakere). Men i praksis er de aller fleste som blir uføre før 30 blitt det pga en "privatulykke".

Du spurte også om reiseforsikringen: En "normal" reiseforsikring hos Gouda dekker dette i de fleste tilfellene, hva den forsikringen som er avtalt for studenter gjør vet jeg ikke, her må du lese vilkårene jeg linket til nøye og evt spørre på e-postlinken jeg la ut i forbindelse med forsikringen. Uansett var ikke dette noe jeg selv ville lagt vesentlig vekt på, i praksis er det ikke her du trenger reiseforsikringen likevel.....

Så mitt forsikringsvalg ville i et tilfelle som deres vært:

a) Studentenes egen "pakkeforsikring" om du kan få denne, Gjør ALT du kan for å klare å sikre det!

Evt en annen forsikringsløsning som dekket

-en OK reiseforsikring (ikke "billigst mulig", men du trenger neppe den med aller høyest dekning heller i deres tilfelle, en typisk standard reiseforsikring, verken med MINI- eller MAXI-dekning)

-en innboforsikring på min kr 400000 (regn kr 100000 per pers, barnet med, + kr 100000 "for leiligheten" som et absolutt minimum, om dere ikke sitter i en helt "skrellet" leilighet!) og

-en ulykkesforsikring for dere begge på minst 500000 om dere kunne få denne for under 600-700 kr pr pers/år, gjerne med dekning opp mot 750000-800000 om dere kom til at prisen var forsvarlig. 10G etter folketrygdloven (pt vel kr 700000) pr pers for dere voksne med gjeldsansvar er et godt utgangspunkt for "ideelt beløp" på denne forsikringen når man har litt gjeld.

B) I tillegg en ren livsforsikring på rundt 75 % av gjeldsbeløpet dere har (mitt forslag) ved dødsfall hos den andre parten (og hold da "lånekassegjeld" utenom i vurderingen, denne har en "innebygget" livsforsikring og blir slettet ved dødfall...) . Spør deg selv når du vurderer beløp: "Hvor mye gjeld kan betjenes for et helt OK liv dersom renta blir høy og en av oss blir aleneforeldre for resten av livet siden den andre dør (og derfor ikke får noen mulighet for å gjøre karriere, siden man sitter med et stort barneanvar som må gå først)?" Differansen mellom dette "gjeldsbeløpet" og det gjeldsbeløpet dere i dag har bør være beløpet for livsforsikringen. Og her avrunder du oppover til nærmeste 100000 om du er usikker....

Og en slik livsforsikring ville jeg tegnet der denne var billigst, om det var et selskap jeg stolte på og oppfattet som seriøst! Her er det bare å be om pris hos selskapene, en pris som omfatter en "ren livsforsikring" for alle typer dødsfall. Og så sammenligne kronebeløpene!

Alt du kan få i tillegg til det jeg har skissert, må du nesten selv vurdere om er verdt tilleggsprisen, her finnes ikke noe fasitsvar. Selv er jeg skeptisk til å betale særlig mye for noe tillegg utover dette, men LITT ville jeg være villig til å betale for LITT tilleggsdekning.

Innlegger nr 1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er Mye nærmere et svar nå. Tror også vi kan kutte en del i livforsikringen hos meg, siden det bare er han som arbeider nå. (for eksempel forsikre en tredjedel av lånet hos meg - det vil si det jeg betaler, mer eller mindre, og to tredjedeler hos han.) En reiseforsikring som dekker Alle reiser er jo greit å ha da.. vet at broren min for eksempel fikk alt dekket da han lå over til sin kjæreste og det var innbrudd der. Man vet jo aldri... Må vel høre med gouda her.

Skrevet

En reiseforsikringen bør dekke alle reiser med overnatting, det er jeg enig i, derfor sa jeg også at den ikke bør ha MINI-dekning. Men om den trenger å dekke dagsreiser er helt åpent spørsmål, erfaringen er nei. For har man en normalt god innboforsikring, vil også denne dekke litt innbo som er "midlertidig på flyttefot" (f eks ved en reise...), og da blir man lett dobbeltforsikret.

Ellers - hyggelig å høre at du er mye nærmere et svar nå. Og det forundrer meg egenlig ikke. Nå begynner du nemlig selv å få definert behovet, du er ikke klar for å "overkjøres" av en forsikringsselger som vet alt du "MÅ ha". Så NÅ er du klar for å sammenligne priser :)

Innlegger nr 1

Skrevet

Innlegger nr. 1, jeg spør deg igjen.. (om du gidder å svare). For jeg har lest litt på den gouda-forsikringen, og der står det at ulykkesforsikringen gir utbetaling på 750 000 ved 100% invaliditet. Mitt spørsmål til deg er: Dette er jo noe ganske annet enn dekning ved uføre, ikke sant? (Eller er 100 % invaliditet å sidestille med 100% ufør?) Og holder det, tror du? (Jeg vet jeg liksom har stilt deg dette spørsmålet før.. Det var bare dette med invaliditet vs uførhet som forvirrer meg..)

Fordelen med en vanlig uføreforsikring er jo at den gir utbetaling om man blir erklært minst 50% ufør... HI

Skrevet

Er ikke innlegger 1, men kan svare på noe. I tillegg er det litt som skurrer i svarene hennes for meg, blant annet det hun har skrevet om det du spør om nå. Hm. Dessuten pusher hun den gouda litt for mye etter min smak:p

100% med. invalid er slettes ikke det samme som 100% arbeidsufør. Husker ikke helt den listen, men vet hvertfall at tap av syn gir 100% invaliditetsgrad. Man kan sannsynligvis få en invaliditetsgrad uten at det gir nevneverdig utslag iforhold til arbeidsførheten. Jeg ville derfor sett på dekning ift arbeidsuførhet. Lykke til!!:)

Skrevet

Svaret fra 22:39 mht "pushing av Gouda" får stå for egen regning, jeg har bare påpekt at vi anser den som best (og vi har ikke betalt, annet enn pr time for noe råd vi gir på jobb, vi er ikke "i lomma" på noe forsikringsselskap, forsikring er ellers langt fra det vi bruker mest av vår rådgivningstid på.....). Selv mener jeg (og kollegaer) at Gouda har den REISEforsikringen som gir "mest for pengene" i praksis for voksne med et normalt, litt aktivt reisemønster i "siviliserte strøk", men verken "beste" eller "billigste". Men selvsagt kan man ha ulike meninger om hva som er best, det kommer litt an på hva man legger vekt på. Og, som jeg har nevnt før, det finnes mange gode reiseforsikringer.

Om 22:39 mener skepsis mot den forsikringen jeg klart anbefalte deg, studentenes egen, må jeg minne om at valg av Gouda som selskap her ikke er MITT, men studenttinget i Bergens valg! For øvrig som for de fleste andre stundentting i Norge. Her mener jeg selv at valget i seg selv ikke er verken verre eller bedre enn andre valg, men at det har vært et spørsmål om PRIS for en gitt dekning. Og det tolker jeg jo som at Gouda har gitt beste tilbud. For forsikringsDEKNINGEN studenttilbudet har bedt om tilbud på mener jeg dekker behovet for student ypperlig (akkurat slik studenttinget også må ha ment, siden de faktisk har valgt å be om pris på en SLIK dekning!). Så at Gouda vant denne "priskonkurransen" er bare noe jeg konstater, helt uten følelser verken for eller mot. Jeg ville ment akkurat det samme om forsikringen om valgt partner var Gjensidige/Vesta/If/Storebrand eller et hvilket som helst annet normalt anerkjent selskap. Bare prisen var på samme nivå.

Men det kan jo tenkes at ANDRE selskap som gav tilbud er irriterte, og jeg vet selskapet er litt "torn i kjødet" på et par av de store i Norge. If og Vesta f eks.... Kanskje også flere. Disse liker nemlig ikke konkurrenter som gir lavere pris enn man "skal" gjøre....

At jeg ikke har svart deg før kommer av at jeg ikke har vært pålogget mellom søndag ettermiddag og i dag. Det har ingenting med ikke å gidde å svare å gjøre.... Og jeg kommer til å "følge" deg på tråden videre, det kan jeg bekrefte, men jeg kommer til å være litt "ujevnt" pålogget denne uka.

Invaliditet og uførhet er i prinsippet det samme. 100 % invaliditet vil si at forsikringen utbetales når det er fastslått at du skal ha uførepensjon/invalidepensjon fra folketrygden. Under forutsetning av at det er en sykdom som gjør deg 100 % ufør. Som tap av syn (begge øynene, ett øye vil, om jeg husker rett, gjøre deg 75 % ufør), tap av hørsel eller tap av førlighet i hele/vesentlige deler av kroppen.

Men ellers, jo lavere grad av uførhet en forsikring slår inn ved, jo "bedre" (mer dekkende) er den. Så må du selv vurdere behovet. Hva trenger du om du blir 50 % ufør, hvordan vil DET påvirke evnen til å betale gjeld. I praksis vil du i et slikt tilfelle fremdeles være i en jobb, men kanskje (faktisk "sannsynligvis ikke" med deres yrkesbakgrunn, men "kanskje" her også, selvsagt) i en jobb med en hel del dårligere inntekt (og i alle fall dårligere mulighet for å gjøre karriere), og så motta en tilleggspensjon som som dekker deler av mellomlegget mellom den inntektene du HAR og den du "burde hatt".

Forsikring som gir dekning lavere enn 50 % uførhet trenger du IKKE, er min mening. Dening mellom 50 % og 99 % kan være fornuftig, men behøver ikke være det (det blir mer og mer fornuftig jo høyere %), det kommer mye an på yrkessituasjonen. Jo mer fysisk krevende yrket er, jo mer fornuftig i utgangspunktet. Likeså jo mer spesialiserte yrker. Men det er bare to av MANGE kriterier å vurdere her. Hvor bor du f eks (jo mindre sentralt bosted, jo mer bør du legge vekt på dette, jo vanskeligere er det å få et "tilpasset yrke" med OK (ikke god, men OK) lønn om du f eks blir halt eller mister en arm....). Så spørsmålet ditt blir helt konkret "hvilken risiko er det for at jeg ikke kan fortsette i yrket mitt om jeg blir delvis ufør" (f eks taper hørselen på ett øre, blir halt, mister en arm). Deres poensielle yrker er neppe de mest "utfordrende" her, men utfordringer kan sikkert forekomme her også.

Fasitsvar finnes ikke her heller. Tenk gjennom eget behov!

Innlegger nr 1

Skrevet

Jeg og min samboer ordnet oss nylig hele pakka med forsikringer. Det gjaldt innbo på 500 000, reiseforsikringer for oss begge, bilforsikring med delkasko, uføre- og ulykkesforsikring og hundeforsikring.

Jeg ringte både IF og Gjensidige, og for meg ble månedlig betaling ca en hundrelapp mer hos Gjensidige, men vil valgte likevel de, fordi hundeforsikringen var langt bedre, i tillegg til at deres ulykkesforsikring også dekker rygg- og leddskader noe IF sin ikke gjør (ganske viktig siden 80 % av alle uføre er ufør pga rygg og skjelett..

Til sammen endte vi på månedlig pris på 794 kroner, ganske fornøyd med det :)

Skrevet

Er jo ingen dårlig pris det, nei. Vi har verken hund eller biler, og ville nok sluppet billigere unna. (Akkurat nå driver jeg å prøver å pushe disse forsikringsselskapene for priser for livs- og uføreforsikring, med den premien vi føler vi har behov for, så får se hva som kommer frem...)

Jeg synes Innlegger nr. 1 gir meget fornuftige svar, som får meg til å tenke litt. Våre yrker, som jo blir i undervisning/kontor, kan man jo tross alt gjøre med ganske ulike handikapp (uff, det er fælt å tenke på sånt, men...) Du har et godt poeng der. (Og forresten: Jeg mente ikke å fornærme deg med "om du gidder å svare", bare å unnskylde masinga mi! ;))

Gouda-forsikringen dekker forresten også andre invaliditetsgrader, men utbetalinga reguleres ut i fra invaliditetsgraden.. Sånn sett er man jo dekket, bare i mindre grad. Nå tror jeg det faller på denne forsikringa, i alle fall de knappe to årene jeg har igjen av utdannelsen... Tusen, tusen takk! :) HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...