Gå til innhold

Forsikring - noen gode tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Førstegangsetablere, som forsøker å orientere seg i forsikringsjungelen. Lurer på om noen har tips om gode "pakkeløsninger"? Trenger innbo-forsikring, reiseforsikring etc. for hele familien.. (Vi blir tre i november.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette ER virkelig en jungel, og forsikringsbransjen gjør sitt beste for å opprettholde den... Pakkeløsninger er som regel ikke tingen, for andre enn selskapet..... Og glem alle "gode" tilbud om samlerabatter!

Reiseforsikring bør du tegne (om "god" betyr mer enn "10 kr billigere pr pers") her: http://www.gouda.no/Produkter.763.aspx

Dette selskapet arbeider BARE med reiseforsikring, og er nok det beste du kan få i forhold til prisen i Norge. Sats på en GOD reiseforsikring om du reiser mye. Og husk at en god reiseforsikring ikke bare dekker feriereiser, men alle fritidsreiser utover 24 timer. Standarddekning holder rikelig, om du ikke har tenkt å reise i "krigssone"

Innboforsikring blir litt vanskelig å gi råd rundt: Ofte er Gjensidige rimeligst, men sjelden i de store byene, her er det som regel Storebrand som er den rimeligste. Vesta (tlf 04040) kan også være verdt å få en pris fra, men har som litt dårligere dekningsomfang på Innbo Standard (om du ikke velger Innbo Extra, da får du en STEINDYR forsikring med ganske så OK dekninger, det er denne Vesta VIL selge deg). Det kan også være, om du er fagorganisert, at du kan tilbys en "kollektiv innboforsikring" gjennom et selskap fagforeningen har samarbeid med. Er DEKNINGSBELØPET her tilstrekkelig (her får du ikke velge forsikringssum, men må ta en forhåndssatt sum, tell sammen innbo, og husk at ALT skal kjøpes i ny tilstand (ikke tilbudsvare, men NÅ!) etter en brann, så du trenger fort noen hundre tusen...) får du neppe billigere innboforsikring noe sted, da får du den til "storkjøpspris". Alltid billigere å kjøpe 1000 like forsikringer enn 1.... Ha som utgangspunkt at du skal tegne en "standard innbo", ikke "noe ekstra", men sjekk gjerne prisen på tilleggsdekninger som kan fås SEPARAT (samlepakker er det bare å glemme, dem trenger du neppe) og vurder pris og nytte.

Priser på innboforsikring kan du f eks sjekke her:

http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/innboforsikring.html

https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsikring/Hus-og-hjem/Innboforsikring#5194

Hos Vesta MÅ du ringe, de vil ikke ha priser offentlig tilgjengelig for journalister....

Barneforsikring er høyst oppskrytt og Forbrukerrådet er sterkt kritisk pt. Vurder behovet nøye! Om du velger noe, velg Coop, her får du klart mest valuta for pengene, Da må du ha et medlemsskap i Coop, om du ikke har det i dag, da må du gjøre et "tvangsinnskudd" på bankkonto i din lokale Coop-avdeling på minimum 300 kr, dette får du selvsagt ut, den dagen du sier opp medlemsskapet, helt OK rente får du som regel også, men den varierer fra sted til sted). Forsikringen tegnes sammen med medlemsskapet, eller senere.

Livs- og ulykkesforsikringer er sjelden noe å satse på som "ren vare", hos Gouda har du en god reiseulykkesforsikring med i reiseforsikringen. Derimot BØR dere, om dere tar opp lån, vurdere gjeldsforsikring. Tungt å betale et boliglån for B om A dør eller blir ufør..... Kan du også få denne med dekning etter en viss tids arbeidsløshet, si JA takk, om du kan klare den økonomisk og ikke har 105 % trygg jobb. Denne er rimeligst å tegne i den banken lånet tas opp.

Behovet for pensjonsforsikring må du vurdere selv. Arbeidsgivers selskap (hvor du har OTP-pensjonen din) kan, med svært få unntak, gi deg beste tilbud.

Vær også OBS på et forhold: Om du tegner bilforsikring i Gjensidige, bør du FØRST ordne et NAF-medlemsskap (www.naf.no) og få et medl nr."Halve" medlemsskapet blir betalt gjennom rabatt på bilforsikringen!

Skrevet

Oi her er jeg og hun over VELDIG uenig om hva som er bra og dårlig.

Jeg har jobbet i forsikringsbransjen i flere år og ser jo hva man trenger og ikke. Jobber ikke der nå lenger ( så prøver ikke å prakke på deg noe :) ).

Jeg kan jo si litt om hva vi har og hvorfor , men jeg råder deg virkelig ti å snakke med forsikringsrådgiver og gjerne få pris forslag hos de ulike byråene. Sett de opp mot hverandre..hva dekker de?? og hva koster de??

Vi har :

Bilforsikring - her kommer prisen ann på hvilken dekningsgrad du ønsker . Vi har kasko , da vi ikke har mulighet til å erstatte den bilen selv om noe skulle skje...men dette kommer ann på hvor gammel bilen er og om du har mulighet til å erstatte den selv.

Hus / Innbo - Her har vi 1500000 i dekningsgrad , men på tre kan 1mill holde ( men skal som sakt dekke opp alt innbo ved en brann f.eks )

Huset er en standard dekning, da det er for gammelt til noe annet men har i tillegg medlemskap i huseiernes landsforbund for å dekke for sopp og råte.Dette gir oss også en fordelaktig pris :)

Liv / Uføre - Gjeldsforsikring er noe av det dyreste du kan ha på markedet og en ugunstig forsikring. Tenk du har et lån på 2 mill og det er dette du betaler på...etter 10 år har jo lånet sunket , men det er KUN dette som blir dekket.

Med en liv og uføre vil det faktisk være motsatt. forsikrer du deg for 2 mill vil denne regulerers hvert år og du sitter igjen med mer ( som du kan bruke på det du vil..om det er hus eller bil o.l :) )

Men en liv og uføre er absolutt å anbefalle , liv først og fremst hvis dere eier hus eller leilighet slik at hvis den ene dør , har dere som er igjen mulighet for å oprettholde dagens levestandard. Her varierer det i dekningsgrad , så du kan jo forhøre deg.

Uføre - er hvis du skulle få en sykdom eller lignene som gjør at du ikke kan jobbe mer. Grunnen til at denne tegnes er at man vil miste endel i inntekt og det er det ikke mange som tåler. Be om info..(langt å skrive alt..hehe :)

Men en reiseforsikring vil ikke dekke bra nok som hun skriver her over!!!

Barneforsikring - Dette er verken dyrt eller unødvendig..dette er ditt barn..alt jeg har å si om den saken:)

Reiseforsikring - Her har man mange ulike , selv har vi en europeiske helårs for familie.

Den dekker med en gang du går ut døra og er en solid forsikring ..men det finnes mange forskjellig..så det må jo også vurderes.

Har du alle disse på et sted , vil det ofte lønne seg . Og du har ett sted å forholde deg til.

Dette er hva jeg mener , mange gjør sikkert noe annet .Så jeg råder deg til å forhøre deg litt rundt. be kun om pris , si at du ringer tilbake og tenk igjennom og drøft dere frem til beste løsning for dere :)

Lykke til i jungelen :)

Skrevet

TUSEN takk, dere (selv om dere er litt uenige ;))

Gjeldsforsikringen i banken koster 600 kroner i måneden for å forsikre ham (som jo har pengene akkurat nå, siden jeg studerer.) Det synes jeg nesten er litt vel mye penger... Blir jo nesten 7000 i året! Men en livsforsikring er vel kanskje ikke så veldig mye billigere...

Vi bor i blokk, og trenger ikke innbo-forsikring til en million kroner.. en reiseforsikring som dekker alle "reiser" som innebærer at du går ut døra, er jo veldig greit! (Selv om du sjelden blir frastjålet noe på gata i Bergen.)

Dette må vi finne ut av.. Barneforsikring har jeg ikke tatt helt stilling til ennå...

Takk, igjen! :)

Skrevet

foreslår at du ringer If blandt annet , der har de litt billigere liv og ufør forsikringer.

Skrevet

Du er ikke organisert da? Da har man jo ofte forsikringer inkludert!

Skrevet

Er ikke det. Det måtte i så fall blir i "Akademikerne" eller noe. Samboer har en jobb i olje-bransjen (sidejobb) og en jobb på universitetet. Kanskje han bare kan melde seg inn i LO, eller noe?

Skrevet

Uenighet vil du finne mye av rundt dette emnet. Og husk at jeg (innlegger nr 1) og innlegger nr 2 har ganske ulikt utgangspunkt!

Mitt daglige arbeid består i å fungere som rådgiver i økonomiske spørsmål for kunder (mest bedrift, litt privat) uten noen som helst interesse i rådgivingen, utover at kunden kjøper X antall timer av tjenester hos oss (og gjerne anbefaler oss som forretningsforbindelse til andre som kjøper Y timer...) Utgangspunktet for nr 2 er som selger ("rådgiver" er ofte en omskriving for "selger" i bank- og forsikringsbransjen). Hvem er mest opptatt av å selge deg det som er mest lønnsomt for forsikringsselskapet?

Ellers: Forsikring er en liten del av det arbeidet vi driver med. Men vi driver med det ofte nok til å ha en grei oversikt over tilbud og muligheter. En forsikringsselger har nok helt klart mer oppdatert oversikt over mulige tilbud i sitt selskap enn vi har. Men vi er vant til å forholde oss til ulike selskap og meglere innen forsikring, det er VÅR fordel.

Behovet for gjeldsforsikring må du nesten avgjøre selv, den koster en del. Når jeg sier "bør ha den om du kan reise pengene" er det på basis av at den dekker det jeg mener dere trenger i dagens situasjon. En "ren" livsforsikring koster neppe særlig mer for en person. Men den gjelder EN person. Hva skjer om den andre dør? Gjelda har dere vel felles? Og hva skjer om den andre blir ufør, ikke dør? Selvsagt kan man tegne en "livs- og ulukkesforsikring" Men har du da f eks RÅD til å sitte og vente på at et livsforsikringsselskap skal avgjøre om dette er "medisinsk invaliditet" eller ikke? Det kan nok tenkes at en dyktig rådgiver i et forsikringsselskap kan finne en forsikring som "dekker mer for nesten samme pengene" som en gjeldsforsikring. Helt riktig, så langt, den gir en generelt god dekning, rimelig også. Om jeg da legger mine kunnskaper som økonom til grunn og regner "mest mulig avkastning for pengene", blir rådet helt klart at man skal velge liv- og ulykkesforsikringen.

Men livet er ikke teori, og problemet er at den har en tendens til ikke å dekke akkurat det du trenger i den situasjonen du kommer oppi i praksis rundt gjeld. Hos en konkurrent av den som har gjelden..... For husk: Banker og forsikringsselskaper er konkurrenter ved salg av en del forsikringer! Da blir det vel rimelig at man mener konkurrentens forsikring er både dårligere og dyrere enn ens egen? Mitt råd bygger på hva jeg mener du som kunde har best nytte av, vi lever av timepris, som jeg ikke verken kan eller har tenkt å fakturere deg, :)))) ikke av provisjoner fra verken banker eller forsikringsselskaper.

Men det er altså ikke gitt at man "skal" ha gjeldsforsikring! Her må du vurdere "Hvor viktig for meg/oss er det at vi blir gjeldfrie dersom en av oss dør/blir ufør?" Selv mener jeg det er viktig, derfor anbefaler jeg en slik forsikring. Mener du det er mindre viktig, lar du være å tenke på en slik forsikring.

Du skal IKKE ha innbo-forsikring til en million kroner om du ikke trenger den! Men du KAN saktens oppleve at en kollektiv-forsikring med dekning på 1000000 er billigere enn en "egenkjøpt" på 400000.... Så her bør du sammenligne hva du kan tilbys av kollektiv-forsikring (hvor dekningen altså er "forhåndsbestemt") med prisen på en "egenkjøpt" etter ditt behov. Og så velge den rimeligste, om denne har høy NOK dekning.

Vår erfaring er at Europeiske er en god reiseforsikring, men den dekker på litt feil områder til praktisk bruk, og den blir lett vel dyr, om du skal ha god nok dekning på alle områdene du bør. Derfor mitt råd om Gouda, som vi opplever som et mer smidig selskap med mer passende forsikringer for det man vanligvis trenger, særlig om man reiser mye. For at (som du selv så vidt berører) forsikringen dekker DET DU TRENGER når du befinner deg på det som normalt defineres som reise, er i praktisk liv viktigere enn at den dekker posen du jo KAN bli franappet mens du går på gata i Bergen). Men ingen av dem vil jeg altså betegne som dårlige.

Rådet om at det "ofte vil lønne seg" å ha forsikringen på et sted mener jeg er helt riktig. For FORSIKRINGSSELSKAPET vil dette lønne seg! Sjelden for deg som kunde. Hvilken interesse tror du står som nr 1 hos en forsikringsselger?

Og OVERSALG av forsikringer er svært vanlig blant forsikringsselgere, derfor skal du ha et nøkternt forhold til hva du trenger!

Men har du bestemt at du skal ha en forsikring som dekker

-1

-2

-3

få gjerne en pris hos flere selskaper. Problmet er at om du ikke har en slik "kravliste" når du ber om pris, får du ikke sammenlignbare priser. Forsikringsbransjen vil helst ikke at man skal sammenligne pris, derfor gjelder det å sikre best mulig at MIN pris ikke kan sammenlignes med KONKURRENTENS pris. Her må du selv ta nødvendige mottiltak, HI!

LYKKE TIL PÅ JUNGELTUREN!

Skrevet

Jeg er ingen forsikringsselger , men gidder ikke dra dette ut i det uendelige !

Sier bare at det løner seg å finne ut av hva man betaler for og sammenligne det mot hverandre for å finne en best mulig løsning for en selv :)

På nettsidene til hver enkelt forsikringsselvskap kan du lese om de ulike forsikringene og få litt oversikt over hva du måtte trenge !

Skrevet

Som medlem i Akademikerne har du, etter 3 måneders medlemsskap, tilgang til et par MEGET rimelige kollektive forsikringer:

a) Innbo, dekning kr 500000

Pris om du bor i Oslo/Akershus/Drammen/Bergen/Stavanger/Trondheim/Kristiansand/Tromsø kr 951, ellers kr 645

Dekningsomfanget er utover normalt, bl a dekkes også innbo i kjellerbod (låst) og på tilhenger (ved flytting), samt sykler (låste).

Egenandelen ved skader er vanligvis kr 3000

B) Død og ulykke (famileulykkesforsikring)

Knapt 800000 ved død og ulykke for foreningsmedlem eller ektefelle, ca kr 70000 ved barns ulykke. Pris kr 1375

Denne dekker i praksis det samme som en gjeldsforsikring + litt til....

Forsikringene tegner du på tlf 04700 - tastevalg 2. Ha medlemsnummer klart!

Hilsen innlegger nr 1

Skrevet

Skulle kanskje her gjort oppmerksom på at prisene over er priser pr år og med årlig faktura. En selvfølge for meg, ikke nødvendigvis en selvfølge for alle andre :)

Innlegger nr 1

Skrevet

Jeg jobber med forsikring.

Og hos oss og alle andre, blir det rimeligere med pakkeløsning. Da får man samlerabatter. Noe som gjør at alle forsikringene går ned i pris.

Vi har også reiseforsikring som er kåret til best i test tre år på rad. Den har ingen egenandel, og gjelder fra du går ut døren :-)

Vi har veldig mange fornøyde kunder..

Stine

Skrevet

åj her var det mange lange svar. Du har sikkert nok med å fordøye alle lesning. J

eg har jobbet med forsikring m m i mange år. Spør meg gjerne om du har noe konkret du lurer. Enig med livsforsikring fremfor gjeldsforsikring (selger de det i dag, gammelt produkt). ulykkeforsikring (tulleforsikring), barneforsikring (storebrand utvidet, best i test, inkl absolutt alt) finnes billigere enklere løsninger. Bil, innbo osv tilpasse dere eget behov.

lykke til!

Skrevet

Tusen takk for gode svar, fra alle sammen! (Og et langt fra innlegger nr. 1 - setter veldig stor pris på skikkelig og god informasjon! :)

Har nå såvidt begynt å orientere oss litt, og fått tilbud blant annet fra enkelte. (Brukte "tjenestetorget" forresten.. Og nå tar jeg kvitteringen derfra, som gir stort sett all infoen forsikringsselskapene trenger for å vurdere pris, rundt til ulike forsikringsselskap.)

Interessant det med Akademikerne.. Er ikke medlem akkurat nå, desverre, men bør kanskje melde meg inn nå da. Hvilket selskap var det som hadde den medlemsrabatten?

Vi fikk blant annet et tilbud om helårs reiseforsikring for hele familien til rundt 1200 kroner, og en livforsikring for oss begge som dekker Hele vårt felles lån (omtrent 2 mill) til tilsammen rundt 3500 i året. (Her er jo ikke barnet dekket da, men det er jo heller ikke født ennå, så forsikringsselskapene tar det ikke inn i beregningen nå.) Fikk også to tilbud om innbo-forsikring til henholdsvis 500 og 700 kroner. (Aner ikke om de dekker tyveri fra bod etc...) Sikkert vanskelig for dere å vurdere om det er gode priser, etc., men jeg synes ikke det var så ille! :) (Men jakten fortsetter...)

For min del synes jeg det er litt praktisk å ha alt samlet et sted da.. Mindre papirer, en faktura, etc ;) (ikke så god med papirer generelt...) HI

Skrevet

Det er ikke snakk om noen "medlemsrabatt", men en "kollektivforsikring", altså en forsikring som er "oppdelt" til den enkelte kunde av Akademikerne selv. Derfor blir vilkårene også annerledes enn for en enkeltpersonsforsikring. Normalt litt bedre, siden,fagorganiasjonen fastsetter minstevilkår om de skal være interessert i en handel...

Hvilket selskap det er som "har" Akademikerne varierer, en slik "kollektivforsikring" havner hos den leverandøren Akademikerne til enhver pris får beste tilbudet hos (slik at medlemsprisen alltid kan være lavest mulig), ut fra hvordan Akademikerne selv har bestemt at vilkårenene skal være. Det samme gjelder for øvrig andre fagorganisasjoner. Det er nemlig en god del lettere å forhandle vilkår med et forsikringssselskap når man kjøper en "forsikringspakke" på minst X tusen like forsikringer enn når man kjøper 1.... .. Så vilkårene er like hele tiden, dem er det Akademikerne som setter, ikke forsikringsselskapet. Men pt er det DnBs "forsikringsmeglingsavdeling" som har Akademikernes kollektivforsikringer.

Forsikringen har, helt konkret, følgende dekning:

Forsikring for innbo og løsøre, inntil kr 500 000

Rettshjelpsforsikring for privatperson som er part i en tvist, inntil kr 500 000

Ansvarsforsikring som leietaker, inntil kr 500 000

Innenfor totalsum ved skade på kr 500 000 dekkes:

Tyveri av sykkel med inntil kr 10 000

Tyveri av yrkesløsøre inntil kr 15 000

Tyveri av penger og verdipapirer inntil kr 10 000

Rekonstruksjon av arkiver (papir og elektronisk) inntil kr 10 000

Inntil kr 75 000 ved tyveri av flyttegods

Inntil kr 20 000 ved tyveri av tilbehør til motorvogn/båt

Inntil kr 15 000 ved tyeveri av tilhenger

Inntil kr 20 000 ved tyveri av fritidsbåt inntil 15 fot, med motor inntil 9,9 hk

Inntil kr 10 000 ved tyveri av gressklipper/snøfreser

Ser ut fra lånet at ideelt sett skulle du hatt 2 stk "familieulykkeforsikringer" om du velger Akademikernes kollektivforsikring, altså rundt 2800 kr (du trenger ikke en forsikring for hele lånet, men bør ha for minst 75 % av det, LITT gjeld kan du håndtere også om du havner i rullestol...) Om du kan få det varierer fra organisasjon til organisasjon. Vanligvis kan man, men det er ikke helt automatikk. En telefon kan avklare...

Du nevner en "livsforsikring" som dekker felles lån. Vær klar over at denne bare dekker ved DØD (det er derfor den heter LIVSforsikring...), ikke ved uførhet. Du trenger oftere et beløp til gjeldssletting ved uførhet enn ved død i praksis, særlig om dere er under 30-35 år.

Vær også OBS på at mange forsikringsselskap har gode priser (særlig på innboforsikringer) til nye kunder 1. år. Så "slår" man til med prisøkning på 60-70-80 % 2. år. For da har man nemlig fått kunden, og de færreste kunder vil ta arbeid med å bytte selskap hvert år. IF er spesielt "beryktet" for denne policyen, men de fleste selskap kan litt av "leken"....

Vær også klar over at dekningsomfanget kan være ganske varierende. På reiseforsikringer i særdeleshet. Derfor kan du finne reiseforsikringer for en famile fra 500 kr til 4000 kr.... På innbo er dekningsomfanget noe mindre skiftende, men det er etterhvert ganske store forskjeller her også, og en del selskap har en "billigutgave" (med dårlig dekning) etterhvert for kunder som er "plagsomt prisfokusert" sett fra selskapets side (slik "tjenestetorgets" kunder er...). Så sjekk vilkår!

Å vurdere pris på innboforsikringen din er umulig, det mangler to vesentlige opplysninger, forsikringsbeløp og hvor i landet du bor (prisen kan være 5 - 6 ganger så høy i de "dyre" delene av landet som de "billige").

Og husk: Enhver skadeforsikring (ikke livsforsikring/gjeldsforsikring/reiseforsikring, her er du bundet for et år om gangen) kan sies opp med 30-60 dagers varsel i dag. Bare et hint om du senere vil vurdere en flytting til en "kollektivforsikring" i f eks Akademikerne.

Akademikerne får for øvrig en reiseforsikring fra ca 1.11., prisen blir "ca 1100 kr" for en famileforsikring, og vilkårene som "Reise basis" på denne linken:

https://www.dnbnor.no/seg-person/portalfront/nedlast/skadeforsikring/dekning/dekningReise.pdf

Innlegger nr 1

Skrevet

Hei, og takk igjen. Ser at et ordinært medlemskap i akademikernes undergruppe samfunnsviterne (som ville vært aktuelt for oss) koster rundt 3000 i året. Så om samboeren min skulle vært medlem (jeg er student ennå), måtte det jo være noen andre gode grunner til det annet enn rabatt på forsikring (som jeg ser det akkurat nå.) Takk uansett, for god, utfyllende info!

Skrevet

(Forsikringsbeløpet på innbo-forsikringen er forresten 250 000 kroner, dekker ansvar inntil 3 mill og rettshjelp innen 100 000. egenandelen er 4000 og jeg bor i Bergen. Så vet du det :))

Skrevet

Medlemskap i en fagforening er ALDRI lønnsomt bare for å få "andre medlemsfordeler", her må hovedønsket ditt alltid være at du ønsker den "faglige tilknytningen" om dette skal ha noe for seg.

Du skriver, HI, at du er student og med boligadresse Bergen. Da må du utnytte "studentrettighetene" studiekort og betalt semesteravgift gir, også når det gjelder forsikring!

Er du student ved Universitetet i Bergen (antar jo det ut fra det du skriver mht hvilken fagforening du/dere ville hørt hjemme i), kan du bare avslutte forsikringsjakten med det samme! Det aller meste av den i alle fall. Da er DENNE forsikringen helt klart den rette for dere (totalpris kr 1800, tilsvarende dekning koster langt over det dobbelte om du IKKE er student!)

http://kundeweb.aggressive.no/users/bafoskjema/vilk%C3%A5r%20skade%202008.pdf

En reiseforsikring for dere alle (bedre enn de fleste), en innboforsikring på kr 500000 (bedre vilkår enn "normalen") og en ulykkesforsikring på kr 750000 for dere og 250000 for evt barn. Du finner alle detaljer på linken.

Så her kan du si at du får en bedre reiseforsikring, en bedre innboforsikring med dobbel så høy forsikringssum og en "gratis" (meget god!) ulykkesforsikring i forhold til de tilbud dere har fått på reiseforsikring og "en halv" innboforsikring! (Bare en tilsvarende reiseforsikring koster fra 1700-1800 kr om man ikke er student!)

Denne forsikringen tegner du ved en henvendelse til [email protected]. Husk i tilfelle å legge ved innscannet kopi av studiebevis og betalt semesteravgift!

Så er det bare å vurdere en evt livs-/gjeldsforsikring i tillegg!

Innlegger nr 1

Skrevet

Takk, dette må jeg tenke på! (Men er det ikke litt dumt at i ulykkesforsikringen bare dekker uføre ved ulykke..?) Vet forresten ikke om jeg er semesterregistrert i det semesteret jeg tar permisjon, men det må jeg vel ta opp med studiestedet. Takk for tipset! Det er lagret! :)

Skrevet

LITT enig i argumentet ditt, men det er nå studenttingets vurdering. Og en ren livsforsikring koster ganske lite når man er helt ung (som jo de fleste studenter er). En ren livsforsikring på 1 000 000 kr for en (ikke-røykende) kvinne på 22 år koster f eks kr 984/år hos Storebrand (som regel billigst på en ren livsforsiking, siden dette er deres "spesialforsikring", men også Vesta er verdt å få pris fra, der må du imidlertid be om pris pr tlf, de nekter å offenliggjøre priser på nett...)

Da blir det lite rabatt å hente ved kollektive ordninger uansett, og beløpsbehovet er jo i praksis ganske varierende fra person til person. Så jeg antar dette ligger til grunn for studenttingets vurdering når de ikke har tatt denne med i "pakken".

Helt konkret pris på en livsforsikring hos Storebrand i deres tilfelle kan du sjekke her:

https://www.storebrand.no/Storebrand/Internett/fun/fdialog.nsf/price1NYDod?OpenForm&calcufor=0&calcks=0&calcdodsfall=52&calcadkost=30&calcbehandling=0&calcbarn=0

Semesterregistrert har du rett, men ikke plikt til å være om du tar permisjon, det avgjør du selv, om ikke reglene her er endret helt nylig.

Innlegger nr 1

Skrevet

Prisen var faktisk ennå litt bedre på gjensidige, ser jeg. (Der har vi fått tilbud om å forsikre inntil lånet vi har for tilsammen 700 kroner billigere.) Har nesten begynt å få litt sansen for det der forsikringsjaget nå, jeg! ;)

Skrevet

Skulle også føyd til følgende i forrige innlegg:

I den alderen studenter flest er (under 25) er det uførhet som følge av ulykke som i praksis er den reelle risikoen. Selv om man jo alltid og i enhver alder KAN oppleve uførhet ved sykdom. Men den statistisk reelle risikoen her begynner først å gjøre seg gjeldende når man er 25-30, så øker den hurtig. Og jeg går ut fra at det er på DET grunnlaget studenttinget har kommet fram til at man ønsker en ulykkesforsikring, ikke en generell uførhetsforsikring. Man ønsker nemlig å sikre den reelle risikoen en "normalstudent" faktisk har, ikke enhver teoretisk risiko vedkommende kan ha, til en gunstigst mulig pris.

Dødsfall er derimot like gjerne knyttet til sykdom som til ulykke for alle aldersgrupper under 50-60 (LITT mer mot "ulykke" for de yngste, men igrunnen ganske liten forskjell). Derfor bør man ha en ren dødsfallsforsiking i tillegg om man har gjeld, og denne bør dekke alle dødsfall, ikke bare ulykkesdødsfall. Men siden gjelden til studenter i praksis varierer betydelig, blir det vanskelig å fastsette EN standardsum som bør tas med i en "kollektivpakkeforsikring" her. Og som nevnt, en slik forsikring er ikke særlig kostbar for en ung student uansett (sjekk prisen for en person på 22 og en på 45 og du ser hva jeg mener!) Så derfor blir det lite "lønnsomt" å ta en slik forsikring med i en studentpakke.

En livsforsikring SKAL dessuten, etter gjeldende lovregler, faktureres for hver enkelt person for seg, man kan ikke lage en "familiepakke", slik man kan med andre forsikringer (man kan gjerne få en samlet prisberegning, men forsikringsselskapet SKAL opplyse, om det får spørsmål, at den koster kr.... for person A, kr ..... for person B osv, og dette SKAL framgå av fakturaen man får eller et vedlegg til denne, hensikten med lovregelen er selvsagt å TVINGE fram opplysninger som gjør at man kan sammenligne pris mellom selskapene, her er det nemlig NØYAKTIG det samme man forsikrer seg mot i selskap A som i selskap B, så her er prisen ENESTE kriterium man behøver å legge vekt på når man velger "beste selskap"!)

Også det tilsier at en slik forsikring må holdes utenfor en pakkeløsning.

Innlegger nr 1

Skrevet

Ja, jeg skrev at en livsforsikring vanligvis var rimeligst hos Storebrand, ikke alltid! Og ved valg av livsforsikring er det BARE pris som gjelder (med ett eneste lite forbehold, at man snakker om en "total" livsforsikring, ikke bare en forsikring som dekker dødsfall ved ulykke, de aller fleste livsforsikringer er "totale"). Så akkurat her er det bare å få priser fra flest mulige selskaper og velge billigste løsning i akkurat DITT tilfelle!

Innlegger nr 1

Skrevet

Kan avsløre at vi er 26 og 29 år. "Trenger" man en uføreforsikring egentlig? Jeg bare lurer. (Vi kjører ikke bil en gang, har "kontorjobber" begge to.) Og jeg tenker: Blir man ikke dekt ganske godt av staten, om man skulle være så uheldige å bli ufør?

Skrevet

også lurer jeg på.. den forsikringen hos gouda (det fremgår ikke helt av teksten - kanskje du vet), dekker den også reiser til og fra jobb/dagsturer i norge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...