Gå til innhold

Hvordan skal tint mm lukte??

Anbefalte innlegg

Skrevet

For første gang skulle vi gi dattera på 8 uker morsmelk som jeg har pumpet for et par uker siden og fryst på flaske. Hun tar flaske greit og fått masse "fersk" mm på flaske tidligere. Hun nektet imidlertid å spise denne mm som hadde vært frosset ned. Vi stusset på det og da vi luktet på den så luktet den gulp..... Hvordan skal egentlig mm lukte?? Har aldri tenkt at fersk mm lukter noe i det hele tatt så jeg er ganske sikker på at noe var galt med denne, men kan ikke skjønne hva det kunne være. Tinte den i kjøleskap over natten og varmet den i vannbad som vanlig....

Noen som har opplevd dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, min luktet ikke gulp, men jeg la merke til en litt metallisk lukt og smak (måtte jo smake for å sjekke:)). Først trodde jeg det var den ene som var dårlig, men det har luktet slik av alle jeg har tint opp.

Fersk morsmelk lukter og smaker jo bare litt søtlig, mulig noe skjer i prosessen her.

Men jenta mi spiste melka hun da, uten protester..

Kan jo være det var noe galt med akkurat den ene da, har du prøvd å tine opp flere beholdere?

Skrevet

Jeg har ikke merket noen slik lukt på melka jeg har tint. Den smaker og lukter som fersk melk. Spørs om den melken din var sur av en eller annen merkelig grunn?

Skrevet

Jeg tinte opp et par små beholdere til for å sjekke og fant vel egentlig ut at de ikke lukta like sterkt... Men det var en litt sånn kvalmende lukt må jeg si altså. Jeg får prøve å gi henne igjen - ho tar jo fersk pumpet melk som har stått i kjøleskap og er varmet opp, så det er jo ingen grunn til at ho skal nekte frosset....

Skrevet

Hei

Jeg merket absolutt forskjell på lukt av tint frossen melk og fersk melk ja. Har noe å gjøre med disse fordøyelsesenzymene som bryter ned fett i melken. Vesla reagerte heldigvis ikke på smaken.

Her kan du lese ammehjelpens råd ang dette:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=168

Skrevet

Jeg opplevde akkurat det samme idag. Jeg hadde hørt om dette fra en venninne, hun hadde ikke fått sin baby til å spise tint melk i det hele tatt, så hun mente jeg måtte sjekke hvordan min melk luktet og smakte tint før jeg frøs ned i store kvanta. Så etter å ha tint den i kjøleskapet luktet jeg på den. Den luktet helt ok, men litt annerledes enn fersk melk. Så varmet jeg den opp, og den luktet en mellomting mellom gult og spy! Babyen min ville på ingen måte ha, og det skjønner jeg godt! Det var skikkelig ekkelt.

Jeg vet jeg har fulgt alle "regler" for pumping og frysing til punkt og prikke. Venninna min sa det samme, ingen grunn til at den skulle lukte ille, men den gjorde det likevel.

Skrevet

jeg har ikke kunnet følge de anbefalingene ifht hvor lenge melka kan fryses. har veldig feit melk og den har ikke holdt lenge i fryseren. (har mao kastet ganske mye...).

Lukter den surt, så er det antagelig også sånn at den er sur....

Skrevet

Lille Sprelle, hvor lenge kan du ha melken i fryseren, da? Jeg tror nemlig jeg også kan ha litt fet melk, men har ikke fått testet varighet på lenger enn noen uker, så lurer på hvor lenge jeg skal tørre å la det ligge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...