Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, leser om fødselspenger, på NAV sitt skjema står det at det ikke stilles krav til mors yrkesaktivitet når far tar ut fedrekvoten. Men i heftet Småbarnforeldres rettigheter fra Barne- og likestillingsdep. står det at det kan få konsekvenser for retten til foreldrepenger når man tar permisjon samtidig.

Vi tenker at noe av permisjonstiden til far tas mens jeg er hjemme, mister jeg mine penger da? Det blir jo vårt problem at vi ev. må ha raskere barnevakt enn om han tok sin del når jeg går ut i jobb, eller..?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140578347-mor-og-far-permisjon-samtidig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å skjønne hva du spør om men om du er hjemme når far tar ut fedrekvoten så vil bare en av dere få penger ja.. Du kan ikke ha permisjon og få penger fra nav samtidig som far har fedrekvoten, men du kan ha ulønnet perm, ferie eller jobbe..

Det er viktig å skille mellom permisjon og fedrekvote.

Når far tar fedrekvote kan du gjøre hva du vil, men du får ikke utbetalt noe fra NAV.

Dersom far velger å ta ut deler av permisjonen på selvstendig grunnlag (altså permisjon utover fedrekvoten) må du ut i jobb eller studere.

Men uansett om far har fedrekvoten eller permisjon så kan dere ikke få utbetalt mer enn totalt 100%.

Dvs at fars fedrekvote eller deler av permisjon ikke kan tas mens du har permisjon da dette ville gitt en utebetaling på over 100% totalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...