blomsterjenta Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Jeg begynner straks å jobbe igjen, og har krav på opptil 2 timer ammefri, jobber i statlig eid bedrift. Jeg ammer fremdeles 3 ganger i løpet av dagen, og skulle gjerne hatt litt fri til å amme, f.eks kunne gå hjem litttidligere i starten for å amme, og så trappe ned til å kun amme morgen og kveld, slik at jeg etter kort tid ikke trenger kortere arbeidsdager for å amme. Dere som ammer og jobber - (og har ammefri) når gav dere beskjed om dette til arbeidsgiver? Og hvordan løser dere det i praksis? Går tidlig fra jobb? Pumper dere på jobb? Jeg har ikke tenkt helt på dette, må jeg innrømme. Har en selvstendig arbeidssituasjon og styrer mye av dagen selv, men burde vel ha informert sjefen, når jeg tenker meg om....
Indigo 08-10-13 Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Hei, jobber i staten og har krav på 2 timers betalt ammefri! Jobber imidlertid skift, og i praksis løser jeg det ved å begynne 1 time senere og gå 1 time før arb.slutt - dagvakt, begynne 1 time senere og dra hjem å amme 1 time kl. 19 for så å dra tilbake på jobb - kveldsvakt, gå 2 timer før arb.slutt - nattevakt! Når det gjelder å gi beskjed er det nok greit å fortelle arb. giver om at du ammer og planlegger å fortsatt amme ved arb. start! Så får du høre med arb.giver når de ønsker å få "planen" om hvordan du ønsker å gjøre det. Produksjonen min har nedjustert seg greit etter at jeg begynte å jobbe, og har heldigvis ikke vært nødt til å pumpe meg enda. Ser for meg at det blir litt vanskelig å sitte med pumpa på jobb.. Heldigvis er arb.giver imøtekommende med mine ønsker om når jeg vil amme barnet mitt, det er hovedgrunnen til at jeg faktisk ikke trenger å pumpe:)
AO3 Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Jeg jobber også i staten. Jeg er så heldig at jeg har en sjef som inntil nylig selv hadde ammefri, så jeg følger egentlig bare i hennes fotspor, og hun er veldig oppmuntrende når det gjelder det å ta ammefri! Jeg legger i stor grad opp arbeidsdagen min selv, og den varierer veldig i lengde. Denne uka har jeg f.eks. hatt arbeidsdager som varte til 22, og en dag hvor jeg gikk kl 13. Stort sett forsøker jeg å gå litt tidligere fra jobb (tar veldig sjelden ut to timer). Når han begynner i barnehage, er planen å komme på jobb litt senere på morgenen, og gå hjem litt tidligere, for å forkorte barnehagedagen og få mindre stress i hverdagen. Jeg pumper ikke på jobb, jeg har ikke noe behov for det. Du må snakke med sjefen din, og finne en løsning som fungerer for dere begge to. Husk at du må søke skriftlig om å få ammefri. Jeg måtte også legge ved attest fra lege/helsesøster.
blomsterjenta Skrevet 28. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2009 Ja, du måtte ha attest, ja. Har hørt om at enkelte krever det. Hva står det der da? At barnet ditt har behov for pupp??? Det er nå et merkelig krav? Hm.. Sjefen min er (heldigvis) kvinne med små barn selv, så hun er nok helt positivt innstilt til det, så den attesten haster det sikkert ikke veldig med. Men tusen takk for tips dere!! Grugleder meg til jobbstart:-)
Mor Løvehjerte Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Hvis de krever attest, holder det at det står at du ammer + hilsen lege/helsesøster.
Indigo 08-10-13 Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 På min helsestasjon, som sikkert alle andre, går dette på tillitt. Jeg tok en tlf. og fortalte sekretæren at jeg trengte attest på at jeg ammet, fikk i posten dagen etterpå signert helsesøster!
AO3 Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 Legen min var litt oppgitt over at jeg trengte attest, han sa de fleste arbeidsgivere ikke krever det lenger... Det går jo uansett på tillit, jeg mener, lege/helsesøster tar jo det du sier som god fisk uansett, han/hun sitter ikke der og krever at du skal amme foran vedkommende som "bevis"! Jeg ringte også til helsesøster for å få attest, men det tok så lang tid før jeg fikk den at jeg fikk legen til å skrive ut en for meg, siden jeg skulle dit uansett. Dagen etter fikk jeg attesten fra hs i posten... Jeg måtte sende med attesten for å få gjennom søknaden. Søknaden skulle ikke til min sjef, men til nivået over henne, og det er vel bare en papirting de har liggende... Men for å kunne registrere fraværet som ammefri (og dermed få betalt for det), måtte søknaden være i orden.
Eva_81 Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Jeg jobber i staten, og har to timer ammefri per dag. Jeg og mannen min har delt permisjonen, så jeg begynte å jobbe alt når hun var 7 mnd. Korter ned arbeidsdagen med en time i hver ende ca, så arbeidstiden blir 5,5 time. Trenger ikke å pumpe på jobb, heldigvis. Har hverken søkt om ammefri eller levert noe attest om at jeg ammer. Tror kanskje de er mer restriktive på det etter at barnet er fylt ett år. Bare ga beskjed om at jeg ønsket å benytte meg av det, da jeg begynte på igjen på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå