SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Jeg har prøvd å bli gravid nå i 13 mnd. Ble gravid i oktober 07, men mistet i uke 10. Den siste mnd har jeg hatt magesmerter, mye utflod osv. Gikk til legen fordi jeg var redd at det var det var cyster på eggstokkene. Gjør denne historien som egentlig er langt, kort. I dag fikk jeg brev i posten, etter at de hadde tatt en klamydiatest av meg på legesenteret ( skjønte ikke hvorfor jeg skulle det lissom!), og det viste seg at jeg hadde det!!!!!!!!! Jeg fikk jo søren meg sjokk !! Hvordan i alle dager kan jeg få det, når hverken meg eller mannen min har vært utro??? Jeg vet at han snakker sant, han er ikke i stand til å lyve. Jeg hadde samleie med en tilfeldig fyr sommeren 2006, og fikk beskjed at han hadde klamydia etterpå. Jeg gikk sporenstreks i testet meg hos helsesøter. Den var negativ. Er det en sjans for at jeg det likevell skulle ha vært positiv?... Og i såfall, er det stor tjans for at jeg nå er steril??? Er det ikke sånn at det blir foretatt en klamydiatest av alle gravide? mener nemlig at det ble det med meg i 2007, og at den var negativ. Huff- dette ble mye rot Mine spørsmål: 1) hvordan i alle dager kan man få klamydia, om ingen har vært utro? 2) Hvor lenge kan man gå med det uten å bli steril??? 3) Har noen av dere erfaringer med dette? Skal på apoteket i morga, å få tabeletter.... ............HÅPER noen der ute kan svare meg. Er så utrolig redd for at jeg nå er blitt steril... :(
SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 27. august 2009 vil bare påpeke at jeg i 2006 var singel.. . . . .
SkyBaby Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Jeg har ingen erfaring eller noe med dette med kjønnsykdommer, men jeg tror jeg ville søkt litt på nettet og snakket med legen din. Ville hvertfall svare på innlegget ditt, og beklager at jeg ikke kunne svare på spørsmålene dine. Stor klem
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Må nok svare det samme som SkyBaby her. Men hvis du skulle hatt klamydia så lenge som 2006 var det jo merkelig at du ikke skulle fått noen symptomer før nå. Hva slags magesmerter og hva slags type utflod fikk du? Tror ikke jeg har tatt klamydiatest ved graviditetene? Vet ikke om det er vanlig. Men må si at jeg har kjempevondt av deg. Tror ikke du har blitt steril,det tviler jeg på.
SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. august 2009 Ja, det er jo ganske rart om jeg skulle hatt det så lenge. Dessuten sies det at mange ikke merker det, og går med det ubehandlet i 1-2 år, også forsvinner det av seg selv... Jeg hadde intense smerter i livmorsregionen i 5 timer en natt. Trodde det var en cyste eller noe jeg. legen min skriver i brevet at slike magesmerter jeg beskrev, ikke var vanlig i forbindelse med klamydia..Så jeg aner ikke... Herregud for en plutselig situasjon å havne i.. Også blir det litt rar stemning i heimen ,fordi vi ikke kan skjønne hvordan vi har fått det... Tenker at kanskje det er derfor jeg ikke er blitt gravid, fordi jeg har gått med dette lenge kanskje, og at huff.. Ja, nå skal jeg ikke svartmale det men..Leser jo at mindre enn 5 % blir sterile, men det er min største skrekk! takk for svar
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Ja hadde fått litt av et sjokk selv ja. Du skal se at når det er blitt behandlet så blir du raskt gravid. Har nok hatt noe med det å gjøre at dere har prøvd så lenge. Dere får bare prøve å gå videre, så lenge dere vet at ingen har vært utro. Den smittes jo kun seksuelt. Merkelig. Ønsker dere lykke til. Håper spiren sitter raskt etter behandling. Kan jo være at den har lagt latent der siden 2006 men ikke brytt ut før nå,
Guttemamma75 Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Dessverre så er det nok en av dere som lyver.. Symptomer på klamydia får man i løpet av et par uker etter man er eksponert for smitte (om man får symptomer i det hele tatt) og om man har hatt det leeeenge går det vanligvis bort av seg selv... Foreslår at du snakker med legen din og med mannen din.... Så vidt jeg kan skjønne fra det jeg har lest er det ikke mulig at du har det uten at en av dere har vært utro, og det kan heller ikke henge "igjen" fra 2006 da du hadde sex med en som hadde klamydia... Hvor lenge man kan gå med det uten å bli steril tror jeg neppe det finnes data på ettersom de som ikke får symptomer og blir sterile ikke kan si sikkert når de ble smittet... (dvs om de har hatt flere seksuelle partnere osv.) Hvorvidt du er steril eller ei vil jeg tro kan avgjøres av en ul av egglederne dine, evt en laproskopi.. (kikkhullskirurgi i magen) Sakset fra pasienthandboka: Hvordan er langtidsutsiktene? Sykdommen kan være tilstede selv om du ikke har symptomer. Det tar fra 5-14 dager fra du er smittet til du eventuelt utvikler symptomer. Dersom du går med sykdommen uten å behandles, antar vi at de fleste vil bli bra av seg selv etter 1-2 år
Guttemamma75 Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Bare en ting til, om dere strever med å få barn kan det like godt være mannen din som er steril og ikke du.. Han har det jo mest sannsynlig også og bør teste seg snarest.. (om han ikke har gjort det allerede..)
SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2009 Vi har fått resept til antobiotika begge to. Det sto at han skulle ta det, uten test. Tydligvis ikke farlig å ta dersom han ikke har det. Ja, vet at det bør se ut som en av oss lyver. Men jeg har ikke vært borti noen, og jeg føler virkelig at jeg hadde sett det på han dersom han løy...:/ Men men. man vet aldri. Jeg leste ett sted at man kan gå med det lenge uten synptomer, betyr det da at om man ikke får det like etter, så får man det ikke? Oppi all elendigheten, håper jeg at jeg ikke har hatt det lenge.. takk igjen for svar.
Guttemamma75 Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 Som jeg henviste til i innlegget mitt så vil det mest sannsynlig gå bort av seg selv om man har det i 1-2 år... Med andre ord må en av dere ha fått det for ikke så lenge siden.. Om man kan få symptomer etter å ha hatt det lenge vet jeg ikke sikkert, det som står i pasienthåndboka er at symptomene kommer etter 5-14 dager OM man får symptomer.. Står ingenting om at symptomene kan dukke opp lenge etter smitte.. Men jeg er ingen ekspert på dette og anbefaler som sagt at dere snakker med en lege om det, evt annet helsepersonell med kompetanse på dette... Får håpe dere finner ut av det og at ingen av dere er blitt sterile...
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 27. august 2009 #11 Skrevet 27. august 2009 klamydia går ikke bort at seg selv.... det er bare en myte... men man kan faktisk bli smittet gjennom bad.. stamt/boblebad som ikke har tilsvarende klor eller lignede... og av toalettseter om man blingser litt når man setter seg på ute steder og lignende... var med på en studie om dette i regi av helse stasjonen for noen år siden... det er faktisk mulig...
SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2009 Sier du det? Interessant. Ja, det er det jeg tenker; at her i gården så må det være en annen måte vi har blitt smittet på, eller at jeg faktisk har hatt det i åresvis, uten at det har slått ut på tester.... Viktigste for meg er bare at det ikke har skadet noe.....
så gla' Skrevet 27. august 2009 #13 Skrevet 27. august 2009 I pasienthåndboken står det også at 60-80% får INGEN symptomer. Det står også at den kan gå bort av seg selv i løpet av 1-2 år, og at kun 5% blir sterile hvis de går lenge uten å bli behandlet for infeksjonen. Men, gå inn og les litt der selv. Jeg tok forresten klamydiatest i mitt siste svangerskap, så kan godt hende du også gjorde det. Tror det er litt forskjellig praksis hos legene. Kanskje mannen din har hatt det fra før dere møttes???
SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. august 2009 Det er mange mulige årsaker ser jeg etterhvert... Jeg bare vil ikke at det skal oppstå et sånn mistillitsforhold mellom oss. Vi har det så utrolig bra sammen, har kjøpt hus og prøver å få barn ( 13 mnd.....mmm). Men det er ulike meninger blant legene: noen sier bastant at det KUN smittes seksuelt, mens en annen sier bla dette: ( som svar til en annen dame, i litt lik situasjon) Chlamydia overføres i hovedsak ved sexuell kontakt.MEN det kan også overføres indirekte, f. eks. via håndklær, fingre, osv. Man kan derfor ikke bruke chlamydiainfeksjon som bevis for overgrep, voldtekt e.l. Derfor ville jeg være meget forsiktig med å trekke alt for bastante slutninger om hvor din infeksjon kommer fra. En infeksjon kan også ha faser uten symptomer, ofte ganske lenge. Om det er deg eller han som har vært bærer er det ikke så godt å si noe sikkert om.
<3 Snartmammatil2 <3 Skrevet 27. august 2009 #15 Skrevet 27. august 2009 Mange kan gå med Klamydia uten å få noen som helst symptomer. Jeg fikk selv klamydia for en del år siden. Da hadde jeg nettopp truffet han som jeg er samboer med nå og han testet seg også, men hadde det ikke. Legen min sa det kun smittet seksuelt, så da hadde jeg nok fått det fra en annen. Da må jeg ha gått med det i over et år uten å merke noe som helst. Fikk behandling, men legen min kunne ikke svare eller undersøke meg om jeg var blitt steril. Noe jeg også tenkte mye på da vi begynte å prøve på å bli gravid. Jeg har en gutt på snart 2 år, og tenkte snart å begynne å prøve på nr 2. Litt rotete forklart, men håper det var litt trøstene å lese om andres erfaringer. Forstår godt hvordan du har det. Husker da jeg leste brevet fra legen, det gikk kaldt nedover hele kroppen, og jeg grudde meg veldig til å fortelle kjæresten min om det da vi bare hadde kjent hverandre et par mnd.. Håper alt ordner seg for de:)
Makko med to små gutter Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 Mine "legevenner" sier iallefall at hvis man skal kunne bli smittet på do er det fordi man får seg et nummer der... Men du/dere kan ha hatt det lenge, og det er ikke sikkert du ble testet ved forgje graviditet. Jeg er sikker på at jeg ikke ble det siden legen anså det som usannsynlig at jeg var smittet.
<3 Snartmammatil2 <3 Skrevet 27. august 2009 #17 Skrevet 27. august 2009 Ja, enig med deg, det går kun an å bli smittet ved samleie!!
SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 27. august 2009 Ja, jeg leser i grunn også at de aller fleste mener det. Så da er vell tjansen for at en av oss har båret det gaanske lenge, ganske stor. Får prøve å trøste meg med at heldigvis så er det endel som har gått med det lenge, og likvell beholdt sin fertilitet. Håper det også gjelder oss. En ting er å få denne sjokk beskjeden, en annen er å få vite at jeg ikke lenger er fertil....
SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 Forfatter #19 Skrevet 27. august 2009 Men- for at klamydiaen skal være farlig, altså kunne føre til sterilitet; må den ikke "komme seg opp i egglederne" da? M.a.o gi meg en egglederbetennelse eller noe? CrP var helt fin, og alt det der. Men bakterieprøven viste klamydia. Er det ikke sånn at det først er skikkelig fare på ferde dersom jeg har vedvarende smerter, event feber eller høy crp? For ca 3 uker siden hadde jeg store smertet i livmorområdet i en 4-5 timer på natta ( det var bakgrunnen for legebesøket). Dagene etter mye utflod. Kan det tyde på at smitten er relativ fersk? Legen min skriver i brevet: " At klamydiaen gir slike smerter du beskriver er ikke vanlig". Hvordan skal jeg tolke det...? Veldig VELDIG takknemmlige for at dere svarer, og for at dere er oppriktige og ærlige
MissMe*med*lillegutt Skrevet 27. august 2009 #20 Skrevet 27. august 2009 lille M + st.hans gutten : For noe TULL du skriver!!! Synes det er forferdelig frekt av deg å insinuere at en av dem lyver! Det er ytterst FÅ som får symptomer på klamydia.. Spesielt jenter.. Og klamydia går ikke bare bort av seg selv.. Er jo en grunn til at dette er en kjønnssykdom man kan bli steril av.. Til TS: Jeg gikk selv med klamydia i nesten 1 1/2år uten å vite om det i det hele tatt! Eneste symptomet jeg hadde var en del utflod og svie ved vannlating.. Og når det da ikke ble påvist UVI ble det tatt en klamydia test som var positiv.. Så det er faktisk mulig å gå med klamydia over lengere tid uten å oppdage det.. Det blir behandlet med en antibiotika "hestekur" som en engangsdose.. Be om å få en gyn. time med ul for å se at alt er greit Alt gikk fint med meg selvom jeg hadde gått med det såpass lenge
SuperKlar86Gravid Skrevet 27. august 2009 Forfatter #21 Skrevet 27. august 2009 Det er det jeg og tenker, at det er vell en tjanse at jeg har gått med det lenge, og at det ikke har gitt noen symptomer, eventulet at de smertene jeg har hatt i det siste kan ha vært noe annet. ( Ref. legen min som sier at de smertene jeg har beskrevet er uvanlig linket opp mot klamydia). Jeg kan nesten ikke vente med å hente den jævla ( unskyld!) hestekuren i mårra. Vil bare ha det UT av kroppen min. Nå blir det veeeldig mange spørsmål fra meg her, men er det slik at det å ha en klamydiainfeksjon kan være grunn i seg selv til at jeg ikke har blitt gravid ( event også msistet...) i disse 13 mnd ? OG at når den er borte, at forholda kan bedre seg da ?
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 27. august 2009 #22 Skrevet 27. august 2009 jeg hadde clamydia for en stund tilbake, å min lege fortalte meg at om jeg var gravid, noe jeg ikke var da, så kunne jeg ikke ta disse tablettene før etter fødselen, pga de var skadelige for fosteret. Han sa også at jeg måtte varsle den som hadde smittet meg, jeg hadde ikke symtomer i det hele tatt, jeg var bare på GU for å få p-piller den gangen. Han sa også at clamydia var en seksuell smittsom sykdom, og at det er ytterst sjelden at man blir smittet på en annen måte. Man kan være gravid og ha clamydia, fosteret blir ikke smittet før fødselen. H*n ligger godt beskyttet inne i fosterposen. Det fikk iallefall jeg vite av min lege....
SuperKlar86Gravid Skrevet 28. august 2009 Forfatter #23 Skrevet 28. august 2009 Har vært på apoteket nå å henta antibiotikaen. Var visst bare 2 tabeletter til hver, engangs dose. Håper så inderlig at dette ikke har skadet fertiliteten min. Har bedt om henvisning til GU på Sykehuset, så håper jeg får den snart. Har jo prøvd i 13 mnd nå etter SA.... Takker dere for at dere har svart på tråden min.
Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 28. august 2009 #24 Skrevet 28. august 2009 Hei SuperKlar86... Leit å lese at du har fått den dritten:( Og jeg har ingen gode svar til deg for jeg har aldri hatt klamydia. Men av sånne grunner så går jeg 1 gang i året og tar gu med alle prøver. Ikke fordi jeg mistenker min kjære, og jeg ville aldri ha vært utro. Men jeg har hatt litt dårlig erfaring med utro x`er så for å være helt på den trygge siden så tester jeg meg jevnlig:) Bor du i nærheten av Oslo? Isåfall så er Olafiaklinikken et sted med høy kompetanse på kjønnssykdommer. du kan jo sjekke hjemmesiden deres: olafiaklinikken.no (tror jeg). Lykke til og håper det ordner seg for dere.. Klem
SuperKlar86Gravid Skrevet 28. august 2009 Forfatter #25 Skrevet 28. august 2009 Takk for gode ord, LEB-jeNta Nicket ditt har jeg sett her lenge, så jeg antar at du også har prøvd en stund nå? Det er rett og slett veldig slitsomt syns jeg.. Og vertfall når slike ting som dette kommer, helt ut av det blå!! Om det er meg det kommer fra, vil det si at jeg har gått med det i 3 år....Men leser heldigvis om "lykkelige historier" hvor også kvinner som har hatt det så lenge, har klart å unngå innfertilitet.. Så jeg får bare krysse fingrene. Det å skulle bli mor er veldig, VELDIG viktig for meg. Mitt eget biologiske barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå