Gå til innhold

vær så snill - tips til lettstelte, rakstvoksende, høye planter til stuevinduet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, høyden avgjør du for så vidt selv litt når du velger plantestørrelse i butikken. For i en god blomsterbutikk pleier du å kunne få en hel del planter i 2-3 størrelser. Jo større, jo dyrere. Men jo mindre trenger du å vente på at de selv skal vokse....

Planter som har en tendens til å vokse raskt er:

-grønnrenner (kan bli høy, men må da "knyttes opp" på blomsterpinner, ellers blir den "vid", ikke "høy").

-eføy (enda raskere enn grønnrenner)

-en plante som offisielt HAR et annet navn, men oftest kalles "svigermors skarpe tunge" (den er akkurat like lett å "avlive" som denne....) Denne er ofte 30-40 cm høy ved innkjøp, den kan bestilles enda 10 cm høyere i en blomsterbutikk.

-bjørkefiken (må ofte klippes litt for ikke bli for stor, den kan nå fra golv til tak etter 4-5 år om den har det godt).

-bambus (vokser farlig raskt, kan vokse 3 cm pr dag i ekstreme tilfeller!)

Også ildtopp og hortensia kan bli store om de har godt lys, men disse er ikke FULLT så lettstelte. Ikke vanskelige, men ikke av typen "plant, vann og glem", slik eføy og svigermors skarpe tunge er.

Skrevet

Tusen takk:-)

Der har jeg noe å starte med tenker jeg.... svigermors skarpe tunge var jo et kult navn.. hvis den ser like kul ut må jeg jo gå for minst ett eksemplar av den:-) Selv om min egen svigermor er mild og beskjeden vel og merke :-)) he he

Skrevet

Ikke alle svigermødre har like skarpe tunger, heller ikke min. Den ser ut som store, tykke trekantede blader (altså 30-40 cm lange, 5-6-7 cm brede ved roten), tykke og gode (så den tåler godt en sommeruke uten vatn når du er på ferie, da har den bare "slanket seg" litt i bladene). Det finnes en tofarget type med gule bladkanter den er stilig,men dobbelt så dyr (men like lettstelt, selv om den ser litt tandrere ut..) Og du lager lett flere eksemplarer av den rene grønne (ikke av den tofargede, dessverre). Knkekk av et blad og sett "på høykant" sand under en plastpose. Etter et par uker har bladet begynt å slå røtter og er klar for ny potte :)

Det finnes to andre du også kan prøve: Sjømannstrøst (den klarte selv sjømenn å holde liv i på skipslugarene, ingen potteplante skal ha så lite lys som den) og "arkitektens trøst" (siden den vokser så fort, lapper den på arkitektens tabber...). Den siste må ha tråder oppspent "fra karm til karm" i vinduets høyderetning til å "klatre" på, men er stilig som "ytterplante" (altså mot sidekarm) i et blomstervindu.

Hortensia bestemmer du forresten fargen på selv, etter tilsetningen i vannet. Den kan være alt fra lys rød via hvit til lys blå. Hør i blomsterforretningen, hva og hvor mye som skal tilsettes av kjemikalier kommer an på vannkvaliteten hos dere i dag. Selv bruker jeg litt aluminimsklorid i vannet for fin og lysblå plante. Og velg den fargen du i utgangspunktet vil ha når du kjøper planten.... Men vil du ha "totalskifte" av fargen fra rød til blå er det altså bare å "vanne rett" i et år....

Hortensia er også ypperlig å ta ut på balkongen om sommeren, om det ikke er vindfylt og minst 16-17 grader, det gir sterkere og mer vekstkraftig plante.

Skrevet

eføy har jeg forresten aldri fått til :-/,.. Det sier kanskje litt om mine egenskaper som plantemor ;-)) de får alltid et hvitt spindelvevaktig slør over seg... aner ikke hva jeg gjør galt jeg :)

Skrevet

tusen takk for tips :) Sjømannstrøst hørtes jo ihvertfall enkel ut :-) men spørs jo hvordan den ser ut såklart... blir den høy og stor eller? kan prøve å google disse forskjellige tipsene også så får jeg jo en ide :-) Tusen takk igjen :-))))

Skrevet

Tar gjerne imot flere tips :-)

Skrevet

Høres nesten ut som du vanner litt mye, eller planten har det litt varmt.

Har du slike tendenser, kan du også prøve Kroton, denne får flotte blad om du steller den godt, men den er TØRST, så den trives ikke så godt her. Jeg er vel litt snau på vannet noen ganger. Den vil ha vann daglig, to ganger for dagen når det er riktig varmt. Så ofte vil ikke jeg vanne, så Kroton og jeg er ikke helt gode venner.... Dessuten trives denne best når stua ligger på 25 grader. Vår ligger rundt 22...

Hortensia vil for øvrig heller ikke ha det FOR varmt, da drysser den litt. Over 25 grader drysser den en hel del. Og den vil ha fire-fem måneder i året i en mørk og småkald gang med 16-20 grader. Da ser den litt strenglete og ynkelig ut, uten blomster å snakke om. SÅ er den klar for ny runde....

Skrevet

Dere er jo noen fantastiske plantekjennere :-))

Vet dere hvordan jeg kan binde opp en hengeplante også? Jeg mener, f.eks en eføy (for å ta en jeg vet jeg ikke får til.. he he....).. kjøper jeg bare blomsterpinner og binder fast med sytråd eller noe sånt? sånn at den blir høy istedetfor hengete altså...

Skrevet

Vet ikke om noen har nevnt det før her, men jeg er veldig glad i fredslilje (men tror de er giftige, så har de høyt opp så ikke vesla får tak i dem). De vokser relativt raskt, blir store og fine, kan stå i skygge/halvskygge og godtar at du glemmer å vanne dem innimellom :-)

Skrevet

Kan nok stemme at jeg kanskje vanner litt vel mye... Får jeg en plante innenfor døren blir jeg overnervøs og går og stuller med den i hvert ledige øyeblikk.. livredd for at den skal dø - som alt annet har gjort... he he... Kanskje jeg skal senke skuldrene litt altså :-) Takk for tips :-))

HI

Skrevet

Du har NESTEN forstått prinsippet selv. Blomsterpinner + litt tykk bomullstråd er tingen når du skal "binde opp". Slik "husholdningshyssing" som du bruker f eks til å binde opp ei steik med er flott, så lenge den er i bomull. Jeg kjøper hos Clas Ohlsson, men du får den helt sikkert mange andre plasser også. Tror faktisk en del litt "bedre" kolonialbutikker framdeles har den.

Vær klar over at ikke alle hengeplanter trives like godt i oppbundet form. Noen ganger er nemlig formålet med "hengingen" at jorden rundt planten skal dekkes. Da mistrives planten når den blir bundet opp. Selv om du dekker jorden men noe annet. Det "vet" jo ikke planten!

Men eføy, grønnrenner og "arkitektens trøst" kan du binde opp så mye du lyster...

Skrevet

Som eieren på planteskolen her sier: "80 % av plantene går i bosset pga flomskade, 20 % pga uttørring".

Senk skuldrene, særlig når det gjelder vanning. Tror du det regner hver dag der planten vokser vilt? Svært sjelden. Kroton er et unntak :)

Ha heller samme holdningen som meg: "Her i huset kan vi tilby vanning 2 ganger pr uke om vinteren, 3 ganger om sommeren dersom jorda di er helt tørr eller på kanten av tørr, en stuetemperatur på rundt 22 grader om vinteren, 23-24 om sommeren, en kald kjellergang å hvile i om vinteren om du trenger det, Blomim gjødsel i vannet ditt hver 14. dag om du trenger det, fjerning av vissent lauv samtidig, kan du tenke deg et slikt liv?"

Svært mange planter kan tenke seg et slikt liv. Noen få er misfornøyde og sykner hen og dør.

Skrevet

aha.. hyssing altså :-))

Tusen takk til alle dere grønnfingrede som har forbarmet dere over et hjelpeløst krek som meg... Nå blir det planteprosjekt i høst og vinter altså :-))

Gleder meg nesten, selv om jeg har en gammel seiglivet frykt for at alt som setter bena innenfor døren min DØR! :-//.. Vel, vel... å ta det litt pent med vanningen er nok ikke så dumt... :-)

Kjenner du 18.32 til måneskinnsklatrer? Jeg så den hos en venninne og syntes den var så vakker med sine nesten hjerteformede blader. Venninnen min sa den var enkel å få til og forholdsvis rasktvoksende også (?)... Men vet du om den misliker å bli bundet opp? I så fall, hva kan jeg dekke jorden med synes du?

Tusen takk igjen for tips :-)

Skrevet

Den heter bare "svigermors tunge", og det er fordi bladene er skarpe..:)

Skrevet

Jeg er IKKE spesielt flink med blomster, og klarer å ødelegge de fleste. Men for et halvt år siden fikk jeg en porselensblomst av mannen, og den storkoser seg her hos oss, utrolig nok. Den er nydelig som den er, men nå blomster den med de vakreste rosa blomster, og en deilig duft!

Den vokser superrask, og tvinner seg rundt en stor metallbøyle. Ser veldig flott ut i vinduet. Den liker masse sol! Tykke blader som tåler det meste. Anbefales varmt!

Skrevet

åh, det hørtes jo fantastisk ut! :-) Har du en metallbøyle oppi potten sammen med den da?

Skrevet

Dessverre, av navn kjenner jeg i alle fall ikke blomstren. Men ut fra beskrivelsen du gir, lurer jeg på om det kan være hjertensfryd. Det kan du i tilfelle teste ved å gni et blad hardt mellom fingrene, da lukter det umiskjennelig sitron! I så fall kan jeg bekrefte at den er enkel!

Bladene på denne kan du også trekke te av, den er avstressende når du skal sove og visstnok god for hjertet i lengden (derfor lokalnavnet her). Binde den opp har jeg aldri prøvd, den står relativt stivt her. Men MENER den var bundet litt opp hos en gammel tante til mor. Hun hadde en diger en i ene stua og den virket i hvert fall ikke til å mistrives (men nå hadde vel ikke hun blomster som mistrivdes da...)

Nå er jeg ikke noen stuegartner selv, jeg setter altså betingelser for blomstene her i huset. Men du finner alltid NOE som overlever i ei stue om du bare vil gi blomstene det helt grunnleggende, jord, sol, vann og litt gjødsel. Og ei ny potte om/når de har blitt store nok. Så da gjelder det å søke opp det som trives i akkurat dine betingelser. For NOE vokser det nesten overalt i naturen. Om ikke annet så en løvetann. DEN hadde sikkert også kostet kr 169,90 pr stk om den bare var litt mer ømfintlig....

18:32.

Skrevet

"Porselensblomst" er kallenavn på flere blomster. Om det er den som her kalles "voksblomst" du tenker på (den heter offisielt Hoya) kan den anbefales. Disse kjøpes oftest ferdige med en metallbøyle i potta. Ganske dyre blomster (300-500 kr), men flotte og villige til å vokse. Ikke alltid like villige til å sette blomster, mange opplever at det går flere år mellom hver gang den blomstrer. Men ser flott ut. Vil ha det varmt og er egentlig bare ømfindtlig for to ting. For lite vann (EN dag med for lite vann, go blomsten er død for godt), og vann med for mye kalk (liker best vann som er kokt og silt gjennom kjøkkenhåndkle så evt kalk ligger igjen i håndkledet)

Blomsten er bare å få tak i enkelte sesonger, vanligvis mellom jul og påske. Så ingen slik blomst nå, dessverre, HI!

Skrevet

Er det sant? èn dag med for lite vann og planten er død for alltid? og, sile vann gjennom et kjøkkenhåndkle?.. he he, jeg ser det ikke for meg.. men tusen takk for info.. Da tipper jeg det ikke blir noen hoya her i gården gitt... selv om de ser fantastiske ut.. fant bilder av noen eksemplarer ved å google..

Skrevet

Ja, dessverre, det er Hoyaens ulempe. Det er derfor den ikke eksisterer her mer... Disse er SÅ nydelige, men klapper omgående sammen om de får for lite vatn. Derfor er det ofte lurt å ha den "nye typen" du finner iblant, som ikke vokser i en ring, men i ei slank søyle, som står i grus, ikke mold, i en høg tett glasstake. Da kan du alltid se i grusen at den har nok vatn.... For da får den "djupe røtter" og går sår djupt i søyla som nødvendig for å hente vatn. Du må "bare" passe på nivået på vatnet ligger mellom HER og HER i søyla. Omtrent etter samme prinsipp som olja på en bil :)

Skrevet

Det var jeg som anbefalte porselensbloms over her. Min får vann vann svært uregelmessig, gjerne uker mellom hver gang. Og den trives like godt. Vi var fem uker på ferie, naboen vannet tre ganger, og da vi kom hjem blomstret den. Så min erfaring er at den ikke er ømfintlig i det hele tatt. Men det finnes jo sikkert ulike typer. Blomstene er virkelig utrolig vakre!

Skrevet

jeg googlet og syntes også blomstene - og selve planten også - var så vakre, så jeg ble skuffet over det der med må sile vann gjennom et kjøkkenhåndkle osv.. he he... Gjør du ikke det heller 22.00?

HI

Skrevet

Planten må ikke ha vann daglig, langt fra! Men en dag med "for lite", altså totalt sett for tørr jord, og planten kaster plutselig ALLE blad!

Siling av vann er bare aktuelt om du bor i område med kalk i vannet. Den tåler ikke spor av kalk! Men vet du at du har kalkfritt vatn (over halve landet har det) er det ikke noe problem.

Skrevet

Jeg er 22:00

Jeg har aldri silet vannet, nei. Har aldri hatt en så lettvint plante!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...