Gå til innhold

Hva koster en ku?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal kjøpe seg en ku, hva må man gi da?

Snakker vi samme pris som en hest, eller er kyr billigere?

Fortsetter under...

Skrevet

meg kan du få gratis, bare spør gubben

Skrevet

Tenker du en kalv eller en voksen ku? Eller f.eks en stut?

Hva skal du med en ku?

Skrevet

Det er vel ikke langt unna det samme som en hest. Men det kommer jo an på rase, alder, om hun er drektig eller ikke osv osv...

Vanskelig å si. Vil tro 15-25 000 alt etter som.

Skrevet

Spørs om det er melkeku, ammeku, kjøttfe osv osv....En ku med mye melk,- vil koste en del..En bra avlsku,. likeså...En kvige av "rase melkeku";- vil være det billigste....Kan få de for 3-5000....ALt etter selger og årsak til salg......

Hva skal du med en ku,- lurer jeg på...Det MÅ du si ;o)

Annonse

Skrevet

Jeg skal ikke ha noen ku. Bare lurte på prisen.

Hvis man f.eks har et nedlagt småbruk og har lyst til å ha en frittgående ku på beite ute i hagen. Er det mulig å få kjøpt en ku til slikt, eller må man ha drive en gård osv..

Voksen, udrektig ku er hva jeg tenker på.

Hvor henvender man seg?

Har som sagt ikke tenkt å kjøpe ku, men artig å vite..

Skrevet

du kan jo høre med en bonde om han er villig til å selge deg ei som skal slaktes til litt mer enn slaktepris..? men det kommer jo ann på hva du skal med den da, hvilke egenskaper trenger du..?

om det er for melka sin del, for å holde vedlike beiteområde, kjøtt, selskap eller om du skal avle osv..

litt nyskjerrig på hva du skal bruke den til:p

Skrevet

HI her.

Skulle jeg hatt en ku, skulle den gått på 8 måls beite sammen med noen geiter og høns... Bare for "selskap".. En ku kan vel være like god som kjæledyr som noe annet? Kuer er koselige.

Sjekka finn, men der hadde de bare hester....

Skrevet

Jeg har bare erfaring med melkekyr da, men de koster rundt 15-20 000,-, prisen avhenger av størrelsen (kg-pris), avlsverdi, melkemengde og evt. drektighet. Godt mulig at du kan få tak i billigere om du kjøper ei ku som f.eks. skal slaktes fordi hun ikke har tatt seg kalv eller lignende.

Skrevet

hehe, kuer kan være koselige, men noe typisk kjæledyr er de neppe..

de kan bli veldig kosete og liker å bli børsta og stellt som hester, men de er fortsatt bruks dyr, og om den ikke er tørr må en melke to ganger om dagen, og de produserer ca 4liter (vet ikke omdet var til hver melking eller pr dag..) det er en del om det skal håndmelkes tomt, noe som er viktig da en ikke ønsker jurbetendelse..

men er den tørr kan den fint gå på beite hele sommern uten at det blir noe problem. vil tro geiter er mer fantete og vanskeli å ha med å gjøre:)

men et rent kjeledyr vil den vel aldri bli.. med mindre den har vært det siden den var kalv..

Skrevet

Om ei ku melker 4l i målet, altså 8 l om dag er det ei skikkelig dårlig melkeku!!!

Skrevet

Og bare for å ha nevnt det så er ei ku ikke ku før den har født sin første kalv, før det heter den kvige.... :)

Annonse

Skrevet

ja, enda verre for den som må håndmelke morra og kveld.. :P

Skrevet

ja.. men HI villa ha ei ku, å en kvige er da ikke relevant:)

Skrevet

Spørs hva kua heter. Heter den Siv Jensen ser den ut som den er nokså billig i innkjøp men dyr i drift..

Skrevet

Tror nok du kan få ei "avleggs" ku til ditt formål for ca. 10.000,-. De fleste kyr får ikke mer enn maks. 3 kalver, men kan sikkert brukes til å tusle litt sånn bonderomantisk rundt i trøa si etter dette. Tror kua di hadde fått det fint, jeg ;-)

Skrevet

Ettersom du allerede har samlet en kyndig gruppe takstmenn her HI vil jeg også benytte anledningen til å stille et spørsmål i samme gata: Hva koster en sau da? Hvis man vil ha en sau til å beite ned litt stort og smått (naturens gressklipper har jeg skjønt) på et større område - hvor mye må man ut med, og hvilke fasiliteter bør jeg isåfall investere i til sauen min? ;)

Skrevet

Vent til våren og forhør deg hos en sauebonde om han har kopplam. Ofte får sauen både 3 og 4 lam, men har ikke mat til mer enn 2. Slike kopplam pleier man å få til en billig penge, bare noen hundrelapper. Men husk at de søte, små lammene med spede stemmer snart vokser seg store og stygge med kraftige "BÆÆÆ!" hele døgnet...

Skrevet

Både når det gjelder sau og storfe: Ta en kikk på holdforskriftene for de ulike artene på www.mattilsynet.no før du vurderer å skaffe deg dyr. Forskriftene gjelder enten man har to kyr/sauer eller hundre!

Skrevet

hello HI!

visst du noengang skal få deg en "ku", så annbefaler jeg deg og ta kontakt med en bonde i omegn... og spør om du kan få kjøpe en kalv.

en kalv er lettere og få tam. om du tar godt vare på den kan den bli din beste venn! jeg har selv møtt en "koseku" og den var helt heeerlig :)

den fulgte etter matmor og ville ha kos heletiden. fiiine=)

det har ikke så mye og si om det er en melkeku eller en kjøtt ku. en melkeku melker ikke før der har kalvet første gang... så visst du bare skal ha en så vil den forbli tør....

men jeg ville absolutt ha fott meg 2 kuer. så slipper du og holde den med selskap heletiden!

Skrevet

Som et 4H prosjekt fikk jeg engang låne en kalv i et år, for å følge utviklingen. Det var en oksekalv, som het Ferdinand, og han ble en skikkelig kosegutt, siden jeg brukte så mye tid på ham. Gikk til og med tur med ham..hehe

Etterhvert ble han en okse på 700 kilo, men var fortsatt kosete, og når jeg kom inn i fjøset rautet han og strakte nesen frem mot meg..:)

Blir ikke kyr som går alene litt ensomme da? Få tak i ei drektig ku (helst ei som har født før), så har hun kalven som selskap!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...