Gå til innhold

Er det bare i Norge det er "idiotiske" alkohol og skjenkeregler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke misforstå. Jeg er for hver eneste regel, (stort sett) men i diskusjoner sånn rundt omkring er det alltid noen som hevder at Norge er det eneste landet som har slike regler (gjerne supplert med "den siste kommuniststat" osv) Det nekter jeg å tro, men har ikke noe særlig innblikk i andre lands regler rundt dette. Hadde vært kjekt om noen kunne gi meg noe å slå i bordet med.

Fortsetter under...

Skrevet

Er ikke verd jobben å finne argumenter mot folkedypet. Kun bazooka som nytter.

Skrevet

Tjah, selveste Land of the Free selger jo ikke alkohol til de under 21. Tror Island har tjueårsgrense.

Skrevet

Irak kan du dra til, men gulldråper innabords? Ne-he-hei.

Skrevet

I Spania er vel grensa 18 men få bryr seg mye om det. Du kan også ha dine egne marihuanaplanter så lenge det er til eget forbruk.

Skrevet

I Hellas er det ikke lov å ha barer oppe lenger enn til 3 eller 4, lenger for nattklubber. De har også ganske strenge regler for hvor langt unna en skole man kan åpne pub. I England stenger barer tidlig. De fleste land har strenge aldersgrenser og også åpningstider.

Det med vinmonopol og ølutsalg som stenger tidlig vet jeg ikke hvor de er like strenge som i Norge. Jeg vet heller ikke hvor høye avgifter andre land har på alkohol som selges.

Annonse

Skrevet

Var i Lisboa for 3 år siden da var det nesten umulig å få seg en øl etter 23 på hverdager, men i helgene var utestedene åpne til 2-3.

I sverige får du lov å drikke vin, sterk øl og sprit på bar fra du er 18. Men du må være 20 for å handle dette på systemet.

Skrevet

I sverige er det heller ikke ulovlig å drikke alkohol på offentlige steder.

Skrevet

De fleste stater i USA kan man ikke ha "open container" utendørs i det offentlige rom. Unntatt i Louisiana, der kan man drikke på åpen gate, til og med kjøre bil med en øl i hånden, så lenge man ikke er beruset.

Hver stat, til og med forskjellige byer, har sine egne regler. Jeg var i Madison, Wisconsin, for neon uker siden og ble veldig skuffet da jeg oppdaget at jeg ikke kunne kjøpe vin i butikk etter kl. 21. Øl kunne jeg sikkert fått, men det hadde jeg ikke lyst på....

Noen steder kan man kjøpe øl og vin, t. o. m. brennevin på bensinstasjoner, andre steder må man finne en "liquor store" (vinmonopol, men ikke statlig eid).

Skrevet

I Finland øker de nå alkoholavgiften fordi det kuttet de hadde for noen år siden har ført til nærmere 20% økning av tilfeller med

-Fyllekjøring

-Vold i heimen

-Blind vold i forbindelse med rus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...