Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Om et fint og problemfritt svangerskap? Har sittet og lest i boka til Gro Nylander "På vei", og kjenner jeg blir skikkellig deppa. Alle "problem" svangerskapene i boka omhandler overvektige røykerer.. Føler det nesten som skremselspropaganda! Er det sånn at alle overvektige får vanskelige svangerskap og fødsler? Jeg er heldigvis ikke-røyk, så noe positivt må det være med meg da
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Ja føler det litt på samme måten, overalt der jeg leser om svangerskap og fødsler står det at overvektige får vanskelige svangerskap og større fare for komplikasjoner ved fødslene. Hjelper ikke på fødselsangsten for å si det sånnt :/ Ikke-røyk her og, men overvektig så det suser etter. 106 kg fordelt på 174 cm. Har ennå ikke lagt på meg enda i svangerskapet (28+6), og håper ikke det kommer så mange kilo heller. Til nå har jeg hatt et VELDIG problemfritt svangerskap, merker egentlig ingenting utenom sparkene fra lille jenta mi Og litt halsbrann til tider..men i forhold til de normalvektige gravide jeg kjenner har jeg det letteste svangerskapet av dem, til nå hvertfall! Håper bare det fortsetter sånn:)
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Hei.. Nå har jeg ikke født enda da.. er ca 22 uker.. Frem til nå har jeg hatt det ganske så godt.. Kvalme og spying har jeg nesten sluppet helt unna.. Har hatt bittelitt, men ingenting å klage over.. Perioder med litt hodepine, og litt bekkenplager.. Disse kom tidlig, men har en skade i bekkenet som gjør at jeg merker dette fort.. (Holder seg i det området skaden er i enda) Håper for all del ikke at jeg skal få en vanskelig fødsel.. Tror det er like mye problemsvangerskap hos de normalvektige.. Vi hører kanskje ikke like mye om de... Har flere overvektige venninner, og de har ikke hatt det værre enn andre.. Har heller ikke fått høre om noen.. Så er nok litt skremselpropeganda ute å gå.. (i mine øyne hvertfall) Men det er jo sikkert greit å følge med, er jo noen ting vi er litt mer utsatt for enn andre.. svangerskapsdiabetes o.l.. Men ville ikke tatt sorgene på forskudd...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Anonym 14.01 her.. Vil bare si at jeg er veldig stor.. Bare 1.63 høy, men hadde startvekt på 106.. er nå ca 110.. Lå på 95, men pga hormonbehandling raste jeg opp endel før jeg ble gravid.. (velger hvertfall å tro det er det som er grunnen selv.. hehe..) Har pcos..
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Takk for svar! Godt å se at det er mange som også har positive opplevelser. Jeg skjønner at det er mange ting med overvekt som kan gjøre svangerskap og fødsel vanskelig. Men jeg blir så provosert over at disse fagfolkene skal svartmale alt. Når situasjonen er som den er, kan man ikke da prøve å gjøre det beste ut av det - og heller rose for positive endringer man klarer underveis!? HI
dodo Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Før jeg ble gravid var jeg også forberedt på at overvekten min ville bli kommentert underveis i svangerskapet og at den kunne komme til å komplisere det hele, men jeg må si jeg er positivt overrasket. Verken jordmor eller fastlegen har kommentert overvekten og jeg har hatt et helt uproblematisk svangerskap. Antakeligvis har jeg hatt færre plager enn mange normalvektige. Det mange ofte overser i møte med overvektige, er at vi jo faktisk kan være i relativt god form og ha et fornuftig kosthold selv med de ekstra kiloene (veier nå 98,8 kg, er i uke 37).
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Man burde i det hele tatt ikke lese bøkene til Gro Nylander! Man blir bare redd og engstelig av dem. En ting er at språket i bøkene er dillete og ikke egner seg for folk med utdanning over barneskolen. En annen ting er at språket hennes er så dårlig, upresist og unyansert at man lett kan misforstå henne. Jeg leste bøkene hennes i mitt første svangerskap, men ble så engstelig av dem at det måtte jeg bare kutte ut. Nå i andre svangerskap styrer jeg unna disse bøkene. Anbefaler flere å gjøre det samme!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Mitt forrige svangerskap var helt uproblematisk. Den eneste plagen jeg hadde var kvalmen som varte i 10 uker. Og når det nærmet seg fødsel hadde jeg en del vann i kroppen. Hadde keisersnitt og hadde veldig lite smerter med det også. Fleipet med familien at siden jeg har så mye flesk så gror såret lett uten at det blir strukket osv. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå