Gå til innhold

3 vs 4 hjuling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trehjuling med sving : fin i byen , ikke så stabil. På landevei kan det være slitsomt, da trehjulingene ofte har en framhjul som ikke låser 100% og dermed drar til den ene eller andre siden når veien heller litt.

Trehjuling uten sving: hvis du har store hjul er den flott å gå langturer med og jogge.

Firhjuling med sving på hjulene :. super stabil, flott i by og senter , grei på landevei men kan være slitsomt i snø, da det kan sette seg fast i framhjulene.

Firhjuling uten sving: stabil og god, spes til langturer, ofte god demping. Kan bli slitsomt i by og senter, da man må bruke skuldrene når man svinger.

Svingbare forhjul er et must. Mye enklere å trille. Firehjulingene med svingbare forhjul har ganske små forhjul, noe som kan være upraktisk. Personlig ville jeg valgt en trehjuling med svingbart forhjul. Litt ustabil hvis man går mye i skogen, men ellers helt topp.

Har ingen motargumenter mot 3-hjuling for jeg er superfornøyd med Mountain buggyen vår. Har brukt den både i skauen, by og på vei. Det er jo en viss kvalitetsforskjell på de selvfølgelig. MB er den mest stabile jeg har prøvd i hvertfall.

4-hjuling hadde vi i starten, en simo kombi. Helt forferdelig i forhold til MB. Blir jo helt av i skuldrene hvis man skal drasse den med på senter feks. Fordel med de fleste 4-hjulinger er at de er store og lune. Har ikke vært noe poeng for oss ettersom våre unger ikke har villet ligge lenger i bag enn rundt 4 mnd.

Så gå for 3 hjuling!!

Det er nok ikke så enkelt å vurdere hva som er best av 3 og 4 hjul. Kommer helt an på vognen. Det finnes dårlige og gode trehjulinger og det finnes gode og dårlige firehjulinger. Det kommer også an på hva vogna skal brukes til, og hvor i landet du bor. Her er mine erfaringer:

3 hjul: Med luftdekk er de bedre enn noen firhjuling på alt av snøføre, og langt mer fremkommelige enn de med 4. De er lettere å manøvrere enn firhjulinger uten svingbare forhjul. De er gjerne lettere i vekt enn de fleste 4hjulinger. Minuser er som følger: Trehjulinger med vendbare sittedeler har en tendens til å kunne være ustabile. Bagene kan være små på en del trehjulinger. Og ofte er sportsdelene ikke vendbare.

4 hjul: Disse har ofte store og gode bager, og man kan som regel ha barna vendt mot en i sportsvogndelen. Minus: Ofte veldig tunge vogner vektmessig (unntakene er Brio go og Bugaboo cameleon som begge er veldig lette), de med faste forhjul er tyngre å manøvrere med mindre forhjulene er svingbare. Min erfaring er at firhjulingene er tyngre å kjøre på snøføre.

Min vurdering av stabilitet: Opplever ikke trehjulinger generelt som mindre stabile enn firhjulinger, det er en myte. Men dersom vogna med 3 hjul har vendbar sittedel, kan de som sagt være mer ustabile. Har hatt et tosifret antall vogner (med 3 og 4 hjul) og av alle de vognene har kun en vært nær av å velte, det var en Simo kombi, og den har som kjent 4 hjul ;)

Trehjulinger som ofte anbefales:

OTH/Mountain buggy urban jungle, Tfk joggster twist, Babyjogger.

Her er noen firhjulinger som ofte anbefales:

Simo kombi/duo, Emmaljunga city cross og duo edge, Bugaboo cameleon, Brio go.

Barnevognguiden.no har mange fine brukererfaringer på ulike vogner.

Bortsett fra dette synes jeg du skal velge den vogna du liker best, da blir du også fornøyd.

Annonse

Hovedargumentet mitt er at de fleste 3hjulinger ikke har vendbare sportsdeler, det betyr at du må vende baby fra deg når du begynner med sportsdelen, det vil si kanskje alt ved 4 måneder som noen skriver her. Synes du det er ok at babyen da ikke skal kunne se deg lengre når dere er ute og triller når den er så liten, eller at du ikke ser baby?

Kjøp 4 hjul om du skal ha en vogn som brukes til alt! 3 hjul er ustabilt (alle typer, ren fysikk at man står stødigere på 4 enn 3 hjul!) og bør helst ikke brukes som sovevogn!

Vi har hatt begge deler. Synes faktisk city crossen (4hjul) er særlig tyngere enn tfk'n (3) å trille! Men klart 3 hjul er veldig behagelig på bykjøring. Men håpløst om du har hund ved siden av. Den trenger ikke å trekke engang, det er vanskligere å trille en 3hjuling med en hånd. Dette med at man ikke får hatt ungen mot seg er et viktig poeng. Synes i og forseg det gikk greit, og savnet var ikke så stort, men du verden så mye kosligere det er med gutten mot meg :-)

Takk for mange fine svar :) Greit å vite litt argumenter for og imot selv om det selvsagt er helt individuelt hva folk foretrekker.

Jeg er fortsatt veldig usikker på hva vi kommer til å velge når vi skal kjøpe vogn. Det er en stund til vi skal kjøpe, men greit å sondere terrenget litt :)

Vi har sett litt på en vogn av merket Babynor (3 hjuling), vogna ser veldig fin ut utseendemessig og i følge beskrivelsen virker det som en bra vogn. Negative med den er at vi ikke har hørt om den før og heller ikke har hørt fra noen andre som har erfaringer med vogn av dete merket. Positive er at den ligger veldig lavt i pris i forhold til mange andre vogner. Må legge til her at vi ikke bryr oss om merker når vi skal kjøpe vogn.

Hadde aldri i livet valgt 3 hjul nettopp fordi de er ustødige når man triller på vei som heller litt den ene veien, når barnet etterhvert vil klatre oppi selv, ikke kan snu sittedelen mot deg, tunge på snøføre da de trenger 3 spor og ikke 2 som 4 hjulingen og at mange barnehager ikke godtar 3 hjulingene som sovevogn og da må du kjøpe en vogn til.

En vanlig 4 hjuling er ikke vanskelig å manøvre men om du henger på kjøpesenter mesteparten av permisjonen så er det kanskje ikke så enkelt med en stor og tung vogn. Det er mange 4 hjulinger med små hjul foran og det er jo helt genial. Da får du det beste med 4 og 3 hjul uten å gi slipp på så mye. Se at de små hjulene ikke er altfor små.

Min konklusjon er at om du er mue på gåturer og generelt ute i frisk luft ikke midt i en storby så er en 4 hjuling med store hjul best. Bor du i storby og bruker vognen mest i byen, på offentlig transport osv så ville jeg anbefalt en firehjuling med små hjul. En vanlig 3 hjuling er sikkert fint det, men kan absolutt ikke se noen fordeler med dette. Får du barn mellom juni og desember syntes jeg det er lurt å tenke på at baggen er stor nok til over vinteren.

Anonym 22:07

Du har ingen personlig er erfaring med 3hjuliner har du vel. Det nærmeste er vel å vindusshoppe og danne erfaring ut ifra det?

Som med alle vogner uansett hjul finnes det bra eksemplarer og dårlige eksemplarer. Så å sette alle 3hjulinger under ett er helt fullstendig feil.

- Alle 3hjulinger er hverken ustødige eller drar til siden.

- Du har så en ufullstendig setning: "når barnet etterhvert vil klatre oppi selv,". Regner med at du der mener at dette ikke går bra. Feil, dette gjelder noen, men ikke alle. Kommer igjen helt an på vogn, uansett anntall hjul.

- Sittedelen kan du snu på noen, men ikke lettvekterene. Dette er dette som gjør de så lette og gode.

- Vogner er ikke tunge på snøføre fordi de har 3 hjul, de er derimot ofte enklere fordi framparten lettere vippes opp.

Fremkomligheten på snøføre er avhengig av type hjul og str, ikke antall.

- At barneheger ikke godtart 3hjulinger er bare ren uvitenhet og ansatte som slår alle under en kam sånn som deg og dessverre menge andre.

- Går du mye tur i skog og mark er faktisk en 3hjuling med låst fremhjul og luftdekk det aller enkleste å komme fram med.

Ja det finnes som du sier 3hjulinger som er ustødige og kan dra til siden, men det finnes det blant 4hjulinger å.

Det viktige er å se hver vogn for segh sel og ikke sette dem i kategorier etter antall hjul. Ved å gjøre det er det mange bra vogner som ikke blir sett og mange dårlige som kommer ufortjent høyt opp.

Og viste du foresten at den vogna som de som har erfaring med begge typer sier velter lettest? En helt vanlig Simo 4hjuling.

Annonse

Litt kjedelig å ha en vogn som ikke barnehagen ønsker å ha som sovevogn, det er jo tross alt de som har ansvaret når barnet er der. Det har foresten vært flere ulykker med barn som kanter når de klatrer på 3- hjulingene også.

Men for all del folk må gjerne velge det de ønsker.

Har enda ikke vært borti en barnehage som ikke har ønsket å ha en trehjuling som sovevogn. Vet også at det har vært ulykker hvor barn har klatret på vogner med 4 hjul, barn skal ikke klatre på vogner uansett. Det er noe vi voksne må påse at ikke skjer, både barnehageansatte og foreldre.

Av alle vognene jeg har hatt med 3 og 4 hjul, så var den eneste vognen som var nær ved å velte en Simo kombi, altså en vogn med 4 hjul.

Jeg har inntrykk av at flestparten av de som har stor motstand mot trehjulinger, aldri har hatt en trehjuling selv, eller så har de kanskje bare hatt en som er av et merke som velter lett. Husker jeg selv var meget kritisk til trehjulinger i sin tid, inntil jeg fikk erfaring med flere av de selv.

Jeg gjentar at min erfaring er at ingenting er bedre å kjøre på enn en god trehjuling med gode luftdekk. Og jeg har erfaring med mange vogner ;)

Jeg har hatt både 3- og 4-hjuling (byttet da flisa var 2 år). Synes helt klart 4-hjuling er mye stødigere enn 3-hjuling!!!! Spesielt når jeg er på trikk eller buss. Ville ikke brukt min 3-hjuling til en baby og kommer til å skaffe meg en ny 4-hjuling den dagen jeg får baby.

Når du skriver dette Anonym burde du skrive hvilke vogner du har hatt og ikke bare antall hjul. Merket har mer å si enn enn hvor mange punkter som berører bakken.

Tipper du hadde en Quinny, og ja det er en veltepetter. Men som jeg skriver over her et sted, ikke slå alle vogner under en kam.

Alle som har hatt matematikk på skolen skjønner at 4 ben på et bord er stødigere enn 3 og det samme gjelder vogner. Når det gjelder hva som er best så er det kanskje en smaksak? For min del så er det viktigste at vogna er enkel i vekt, god demping, lufthjul, regulerbart håndtak, lett å legge sammen og grei å trille på ALLE typer "føre" (by, grus, snø, sand osv). Jeg har også hørt om barnehager som ikke ønsker 3 hulinger og det er jo barnehagen som har ansvaret når ungene er der så da må man jo forholde seg til de reglene de har der.

Det kommer vel litt an på hvor vekten ligger:)

Og ja, smaken er som baken, todelt, heldigvis!!!

For meg virker det som dere med 4 hjul absolutt skal svarte 3 hjul vogner generelt, er ikke gitt at min TFK skal velte bare fordi den har 3 hjul!!!! Mens en mor med 4 hju vognl og lar barna klatre i vogna ville jeg sett på som en større risiko ;))

Nei det er ikke så enkel matematikk at antall berøringer i bakken er alt som har noe å si.

Hvordan det over er bygget har minst like mye å si, om ikke mer. Feil tyngdepungt gjør en vogn ustabil uansett anntall hjul.

Det er DET som er enkel matematikk.

Jeg har sett på en Teutonia s3, da det er den vognen som har det meste jeg ser etter. Men så har jeg fått høre at den kan være litt ustabil? Det beste hadde jo vært om denne hadde hatt lufthjul også. Skal ikke være lett å velge vogn! Kanskje jeg heller burde se på en Teutonia med 4 hjul hvor 2 av de er svingbare? Er det noen som kan gi meg et godt tips så blir jeg veldig glad:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...