Gjest Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Hagen er plutselig invadert av små til mellomstore grå til gråbrune snegler - er dette barna til de store stygge brune beista eller er det noen andre typer som ikke gjør skade og bør få leve? Jeg bedriver etnisk rensing og veit det finnes ei (svensk?) nettside m bilder av brunsneglen i alle stadier, men finner ikke siden.
OsloMor Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Er du invadert, så er det bannan bein at det er brunsnegler. Det du må gjøre er å samle de, klippe de i småbiter, legge dem i en slags blanding du får kjøpt på hagesenteret (dete kan du google) og deretter legge dette ut igjen. De er kannibaler og spiser hverandre, og dette er visstnok eneste måten å ta knekken på de. Faren min har prøvd og det funket. Bakdelen er jo at man bør overtale naboene til å gjøre det samme da.
Gjest Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Jada, jeg (og heldigvis naboene) har kontroll på de svære gaddene (plukker og putter i saltvann, nekter å forholde meg til slimgørra som kommer når man klipper, og hiver også ut Ferramol. Men en runde i vår og nå igjen er det plutselig enorme mengder av små ganske tynne (i utstrakt form - blir små gråbrune baller når jeg prøver å plukke dem) snegler, og jeg lurer på om det er nokså nyklekka fra egg fra de store brune.
OsloMor Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Grøss, da er det sikkert deres avkom ja, selv om den beskrivelsen om at de klumper seg til en ball høres ukjent ut. Men, man må putte snilene i en blanding med Ferramol (?) og deretter legge de ut som agn. (Mannfolkarbeid).
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Nå er jeg ikke helt sikker på om det blir det samme med barna, men voksne iberiasnegler kan ihvertfall ofte forveksles med kjølsnegler. Du ser forskjell på disse to ved å se etter åndehullet - et slags hull på sneglens kappe. Hos brunsneglen er denne vanligvis på høyre siden av sneglen, mens den hos kjølsnegler sitter bak midten av kappen. Du kan også se på undersiden av sneglen - de fleste iberiaer er gråbrune på undersiden, er den hvit er det nok en annen sort vil jeg tro (men så er det dette med at det er små du har da, har lest lite om babybrunsnegler:-) ) Her kan du se noen bilder av brunsneglen: http://www.naturephoto-cz.com/spanish-slug:arion-lusitanicus-photo-1596.html
Gjest Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Tror det er Nemaslug man må bruke om det skal virke, den kan vel også blandes ut i vann tror jeg. Ellers er ulempen m Nemaslug om man bare fordeler den i hagen at den lar sneglefaan legge igjen et seigt motbydelig spor av slim på vei dit den dør - og jeg vil helst ikke ha noen befatning med denslags.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Ikke klipp store snegler ihvertfall, eggene kan overleve. De kan også komme seg ut av salt hvis du bare strør saltvann på dem. De sier det er effektivt å koke snegler og hive kokevannet utover plenen fordi det skremmer de andre, men særlig delikat er det neppe. Jeg stemmer for Ferramol og Nemaslug i store doser!
Gjest Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Sauen, det var rart med den røde frynsekanten under sneglene på bildene, ingen av de brunsneglene vi har her har den?
OsloMor Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Ja, nemaslug er den blandingen man skal dyppe sneglene i for deretter å legge de ut som giftig agn. Kannibaler, spiser hverandre.
Gjest Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 Nei, jeg har en boks halvfull m kaldtvann, godt m salt oppi, og så går hele suppa i do til slutt. Får altså ikke saltet i hagen. Litt kjipt m Ferramol (har ikke Nemaslug) når det styrtregner minst en gang om dagen, blir veldig fort borte, dessverre. Og så tar den visstnok bare de små (hvilket er greit akkurat nå, men ellers er det de store som er mest motbydelige...).
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 27. august 2009 #11 Skrevet 27. august 2009 Nei de parrer seg med alt de finner så de forandrer jo seg noe, har ikke sett noen sånne jeg heller. Og så er de ekstremt flinke til å tilpasse seg nye miljøer på få generasjoner, så de norske brunsneglene ser jo litt annerledes ut... Har sett en annen side også men finner den ikke, skal se om jeg finner=)
Gjest Skrevet 27. august 2009 #12 Skrevet 27. august 2009 Mener å huske at det ble sagt et sted at et svensk type Hageselskapet hadde bilder av både egg, småjævler og storejævler, finner du den blir det sneglefest!
Gjest Skrevet 27. august 2009 #13 Skrevet 27. august 2009 Forøvrig ganske kult at man ustraffet kan si om noen at de parrer seg med alt de finner.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 Hehe, de er noen jævler, eier ikke skam i livet!=P
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 27. august 2009 #15 Skrevet 27. august 2009 Mener forresten å huske at små brunsnegler har en tynn stripe på hver side av kroppen, og at dette er et ganske sikkert tegn på brunsnegle...
Gjest Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 Aha, det kan stemme med en del av de jeg nettopp tok, mener jeg å huske - skal sjekke neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå