Gå til innhold

Hodeomkrets - noen som opplever avvik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småtten min er tjukk i hodet - i bokstavelig forstand. Han har et stort hode, og kurven har vært ganske bratt. Han ser helt normal (les: nydelig) ut, og hodet har alltid vært helt rundt og fint (fordelen med seteleie og haste-ks). Han har ingen tegn på sykdom/plager, og er absolutt i rute på alle områder i utviklinga; sosialt, språklig og motorisk. Han er 7 1/2 mnd nå.

Så langt har vi blitt fulgt opp med et par ekstra målinger av hodeomkrets, vekt og lengde, men helsestasjonslegen mener det er lurt å ha is i magen, siden han ikke har symptomer på noe som helst galt. Har ny kontroll om halvannen uke, og da skal henvisning til barnelege vurderes.

Tror egentlig ikke at noe er galt. Storebror har også hatt stort hode hele veien, om enn ikke riktig så stor som lillebror. Har aldri vært noe galt med hodet hans, tvert imot. Det er jo beroligende. Men så er det den lille, nagende uroen... Hva om det faktisk er noe galt, og vi velger å ikke følge opp dette godt nok, fordi vi tror alt er i orden? Helsestasjonslegen lar det være mye opp til oss foreldre.

Andre i lignende situasjon? Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gutten min er også snart 7,5 mnd og har visst et stort hode. Var sist på kontroll 20. juli og skulle kontrollmåle 20. august. Vet du? Den timen droppa jeg. Holder på med å styre veldig i forhold til søvn (både natt og dag) og den timen var midt i sovetida. Helsestasjonen sa at det var opp til oss om vi ville ha en ny time. Jeg takket nei, får heller ta det på neste kontroll. Vi foreldre har store hoder begge to og gutten er helt normal på alle måter. :)

Skrevet

Godt å høre at du er så avslappet ift dette. :) Tror jo som sagt alt er i orden her også, men det var den kurven da... Hersens målinger.

Hvor stort hode har knerten din da? Her var siste mål 47,9 cm, noe som gjør at kurven hans svever i lufta over normalfeltet. Helsestasjonslegen sier hun ikke er bekymret, fordi gutten er "helt perfekt" ifølge henne. Hun sa dog at hvis ho-kurven også neste gang pekte oppover ville hun henvise oss til barnelege for sikkerhets skyld. Vekt- og lengdekurvene har også pekt oppover i samme periode, men de ligger godt innenfor normalen (vekt omtrent på gjennomsnittet, lengde litt over), og er langt fra så bratte som ho-kurven.

Skrevet

Sønnen min hade hodeomkrets på 48cm da han var 8mnd((75,5cm og 11kg). Vi ble sendt til ultralyd av hodet(for å utelukke vannhode). Da vi kom inn der sa legen: men han er jo en stor gutt jo!. Han virket irritert over at vi var blitt henvist.. Alt var i skjønneste orden. Men stort hode har han enda den dag i dag, rart egentlig, for både pappan og meg har ganske små hoder..

Skrevet

På siste måling var hodet 47 cm. Legen sa at det ikke burde ha vokst noe mer til neste kontroll, men den kontrollen har vi jo ikke vært på. Er hodet målt av samme person hver gang med samme målebånd? Vet at det kan være forskjeller som bunner i det. Kan jeg spørre hvor lang og tung gutten din er? Min var 71 cm og 8055 gr 20.juli, men jeg ser at han er lenger nå.

Skrevet

Hodet er målt av samme person alle gangene, med unntak av en måling, så jeg tror målene stemmer. Antar hun bruker samme målbånd, for målingen gjøres på hennes kontor.

Småtten er en stor gutt. Han var 73,5 cm og 9760 gram sist.

Jeg er ikke så redd for vannhode, for da burde han hatt symptomer på det, og det har han ikke. Har selvfølgelig sjekka den lista ganske godt...uff. Han virker frisk og fin, og er stort sett blid og fornøyd. Det jeg er bittebittelitt redd for er hjernesvulst. Ingen har noen garanti mot sykdom... Men han ville jo mest sannsynlig hatt symptomer på det også.

Tror egentlig at alt er fint, men man stresser jo dessverre tvert noe er litt utenfor normalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...