sara_82 Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Hei... Jeg er nå på rugedag 11, og magen min har helt siden innsett vært relativt oppblåst og øm... Siste dagene er den om mulig blitt enda ømmere og "stinnere".... Vondt når jeg snur meg i sengen, og raske bevegelser generelt. Har i tillegg lagt på meg 1,5-2 kg.. Har vanligvis ganske god kontroll på vekten etter stort vekttap, så jeg vet at jeg ikke har spist noe kroppen min ikke godtar Er dette helt normalt eller burde jeg sjekke med klinikken? Er forresten 2 dager unna test, men magefølelsen er ikke på min side :-( Håper dere kan hjelpe en litt nervøs hønemor
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Hvis du i tillegg fikk ut mange egg, ville jeg ringt klinikken umiddelbart bare for å evt utelukke at du er overstimulert. Overstimuleringssyndromet(OHSS) blir verre ved graviditet fordi HCG produksjonen gjør overstimuleringen verre. Vektøkningen kan være væske i buken; jeg gikk opp 5 kilo og tappet ut 4,5 l bukvæske/ascites, og var veldig syk første forsøk i 2006.
sara_82 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2009 Hei igjen.. Takk for svar... Da har jeg nettopp kommet hjem fra klinikken hvor de har tappet buken min... Var godt overstimulert ja Ringte de like etter jeg skrev innlegget, og fikk bare beskjed om å komme.. Så gjenstår det bare å se om spiren har klort seg fast..
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Du må passe godt på deg selv nå sara og ta livet med ro! Overstimuleringssyndromet kan være meget plagsomt og vare lenge (flere uker, ja måneder) hvis du nå er gravid. Ønsker deg god bedring og håper spiren har klort seg godt fast,så lykke til:o)
sara_82 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. august 2009 Tusen takk for det... Fikk samtidig svar på HCG prøven i dag, og spiren sitter!!! HURRA!!! Så nå håper jeg den bare blir værende, og at overstimuleringen ikke blir for gale... Gikk det bra for deg i 06?
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Åhh, gratulerer masse med positiv test - dette går veien vettu;O))))) Jeg fikk beskjed på sykehuset at overstimulerte, gravide ofte hadde veldig god prognose for vellykket svangerskap, så den får du ta med deg! Det stemte for min del, for selv om jeg var lenge dårlig med stor mage og store eggstokker og noe for tykt blod, så ble det en ICSI gutt i 2007, og en ny ICSI gutt i sommer. Var overstimulert også i 2008 på andre ICSI, men ikke så mye at jeg måtte tappe bukvæske. Hvilken klinikk hører du til? Jeg måtte tappe bukvæske på SUS, Stavanger, det ble for langt å reise til vår klinikk Hausken i Haugesund.
sara_82 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2009 Åhhh, så bra.... Da er det håp Så bra det gikk fint for deg... Satser på å være like heldig... Hører til på Hausken jeg og, men bor i nærheten så ble tappet der... Så jeg bør ikke satsepå umiddelbar forbedring altså??? Tappet du kun 1 gang? Noen tips om hva som bør og ikke bør gjøres fremover?
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Hei igjen sara! Det som føltes verst var den store magen som var væskefyllt, og når væken ble tappet føltes formen littebitt bedre. Bedre å puste - mye væske i buken presser på lungene og gir pustebesvær. Problemet var at væsken kom tilbake, i noe mindre omfang, men da var jeg ikke innlagt på sykehus lenger og blodprøvene så fine at ingen mer behandling ble fortatt (bare UL-oppfølging av eggstokker samt blodprøver). Jeg var innlagt nesten to uker første gang, og en helg andre gang. Jeg var sykemeldt og delvis sykemeldt mye av første trimester. Det varierer i hvilken grad man blir overstimulert, fra moderat til alvorlig grad. Du følges vel opp med blodprøver og UL hos hausken antar jeg? Du er heldig som går der, han tapper raskt væsken vaginalt. Hos meg måtte de stikke hull i buken, og væska ble drenert ut over flere timer via slange. Til slutt ble drenet så vondt at de måtte fjerne det, og jeg ønsket ikke et nytt slikt stikk i magen, og trengte det strengt tatt ikke heller. Hvis du søker på OHSS på nettet finnes det masse bra informasjon. Pass på vekta di (økt vekt=mer bukvæske)og allmenntilstanden, og ikke nøl med å kontakte klinikken hvis du føler deg dårlig!
sara_82 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2009 Ja, er glad jeg slapp innleggelse... Han sa at hvis jeg ikke hadde vært hjemme, eller for langt unna klinikken, hadde jeg blitt innlagt.... Hørtes kjedelig ut... MEN, var ikke særlig behagelig å bli vaginalt heller... Men selvfølgelig glad jeg slapp unna det du har vært igjennom... Han bekreftet også at det ville nok fylles litt opp igjen, og at jeg skulle ta kontakt hvis jeg ble dårlig igjen... Men ingen avtalt kontroll før UL om 3 uker for 7-ukers kontrollen for babyen Hurra, BABYEN!!!! Tusen takk for gode svar... Er godt å ha dere som har vært igjennom dette.. Første forsøket vårt, så alt er jo nytt ) Håper du koser deg masse med babyen din, og satser på at jeg gjør det samme i mai til neste år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå