M og Lille E Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Har ei jente på drøye 4 mnd., og den siste tiden har ammingen vært helt pyton! Hun ligger og sparker mens hun spiser - dytter seg frem liksom, og kaver med den ledige armen. Jevnlig tar hun pauser og vrir seg til siden, evt. begynner å skrike. Utrolig frustrerende! Hun er stor og kraftig, så jeg er ikke redd for at hun for lite, men så skal det sies at hun spiser ganske ofte. Flere som har det sånn, eller er det bare meg? Er det normalt - hva er det egentlig hun driver med?! Er førstegangs og vet rett og slett ikke...ser ikke frem til de neste 8 mnd. med amming...
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Jeg har fire barn, og tre av dem har blitt veldig urolige ved puppen(eller flaska) et sted mellom 2-4 mnd alder. Vet ikke hvorfor, men jeg har oppfattet det slik at de har fått godt syn og blir mer og mer interessert i omgivelsene, og mindre tålmodige i matesituasjonen. Det som har hjulpet for oss er feks: *mate om natta eller i halvmørkt, stille rom om dagen *i halvsøvne spiser mange godt, prøv å gi ungen mat før den våkner helt av seg selv * noen babyer liker at man går rundt på gulvet (og bysser) dem mens de er koblet på puppen og suger. Litt tungt for ryggen, men det funker *Hvis melka renner for stridt blir babyen "sint på puppen" fordi babyen ikke klarer å svelge alt unna. Må da ikke presse puppen i barnets munn (slik jeg gjorde - da får de bare mer dienekt). Det finnes ellers masse gode råd på nettet hvis du orker å lete litt.. Håper det ordner seg, og ikke at barnet avvenner seg sjøl slik mine har gjort det.
Makko med to små gutter Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Hehe høres kjent ut! Men litt tålmodighet fikk vi det til. Jeg lot han få styre, med engang jeg prøvde å holde han fast, sluttet han å suge.... Han er nettopp avvent (han sluttet selvom jeg ikke ville) 1år og fremdeles en mark... Beina på bordet, hendene veiver i alle kanter, slår i bordet, gnir seg i håret, reiser seg, klater opp på bordet osv. han har til og med greid å velte hele tripptrappstolen! - Fikk tips av en ammehjelper (alt for sent) å holde ungen fast med den hånda på sida han tar puppen, men du "bysser" ungen i rumpe (opp og ned) med den andre hånda.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Pumper og gir melk på flaske jeg da, men jeg har også en kålorm! Er jo kanskje litt lettere når man mater med flaske, man er gjerne litt mer 'mobil' da, men jeg føler meg innimellom som en sjonglør! Hun begynte med dette for et par mnd siden, i takt med at hun ble mer opptatt av verden rundt seg. Jeg lar henne holde på litt, etterhvert finner hun ut at hun er sukten, og at hun faktisk må holde hodet litt rolig for å få i seg mat. Nå i det siste har hun i tillegg oppdaget at hun kan 'holde' flasken selv, dvs bevege på den med hendene etc, så nå hender det ofte at den fyker veggimellom!
Knotten & lille persille Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Det byssetipset til Makko funker! Det må jeg gjøre når lille er urolig. Hun hadde en ekstrem periode rundt 3 mnd, viste seg etterhvert at hun hadde kraftig forstoppelse, altså vondt i magen.(ja, det går an med mm, men de kaller det ikke det). Etter en uke med masse svisker kom det seg. Hun er fortsatt urolig for det er mye å se på, men hun skriker iallfall ikke:)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 "Etter en uke med masse svisker kom det seg" Sikkert dumt spm, men var det DU som spiste masse svisker ? Jeg har hørt tips om å gi barna sviskejuice (som jeg har vurdert) eller maltekstrakt (som jeg skal prøve først). Fikk også oppskrift på hjemmelaget fennikelte av helsesøster (med streng beskjed om at det er kun ren fenikkelte man skal drikke selv/gi babyen.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Etter et par uker med fortvilelse over at mi jente på 2,5 mnd har blitt HELT krakilsk på puppen, mistenkte jeg at hun var ferdig med å "bo" på puppen. Hun ville henge på puppen konstant frem til for et par uker siden. Jeg har jo selvfølgelig fortsatt å legge henne til hver gang hun har vist tegn til misnøye, noe jeg har misforstått som sult. Hun har vært illsint på puppen, bortsett fra om natten, da ammestunda har gått som en drøm. Jeg pratet med barnelegen på helsestasjonen på torsdag, og hun sa at jeg nå skulle amme maks hver tredje time, eller sjeldnere; jeg skulle vente til jeg forsto at hun var skikkelig sulten (at hun gråter av sult). Og det har funket kjempebra!! Nå koser vi oss med MYE sjeldnere ammestunder enn tidligere. Herlig for meg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå