Hulda77 Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Yes, da er snuppis fyllt 1 år. Hurra!! Var på kontroll på helsestasjonen i dag, men vart også denne gongen prat om vekt.....så gløymte å spørja om det eg hadde tenkt. Altså, kor mykje skal ho ha?? I sommar har det vore litt varierande, men ho har stort sett fått 2 små t-skeier (ei med tran og ei med biovit). Tidlegare (før pappaen kom med tran-ønsket) fekk ho 10 ml biovti. Ho begynte med biovit etter råd frå helsesyster pga. dårleg vektoppgang. Skulle stimulere apetitten... Men pappaen vil gjerne at ho får tran pga. omega osv. Biovit har d-vitamin med meir. Og.. tannpuss.. Her pusses dei to tennen hennar kun om kvelden. Kva gjer de andre?? Burde vi kanskje puss på morgonen også?
mamsen=) Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 jeg gir jenta mi på 16 mnd 2 tskjeer tran til frokosten, glir lett ned - hun sier til og med "mmm" hehe=) gav noe sånnt multivitamin fra apoteket fram til 13 mnd, for hun ville ikke ha tran da hun var mindre (flekker og stank på klær..) men da jeg introduserte tran igjen 13 mnd gammel gikk det fint:) jeg pusser tennene litt godt på kvelden (til hennes HAT, skikkelig kamp om å få det gjort på kveldene..) og lar henne få tannkosten selv på morgenen. hun får i tillegg en fluor på kvelden. dette var det helsesøster rådet meg til såfall.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Jeg ville vært litt forsiktig med å bruke biovit og tran sammen, siden begge inneholder A-vitamin og for mye av det vitaminet kan gi leverforgiftning. Jeg ville forhørt meg med helsesøster om hva hun tror om at dere gir begge disse samtidig. Når det gjelder tannpuss anbefales det jo å pusse morgen og kveld, men det er sikkert ikke nødvendig å gjøre det så nøye om morgenen, eventuelt kan dere la henne "pusse" tennene selv ved morgenstellet, særlig nå som hun bare har 2. Når hun har fått jeksler må man være litt mer nøye.
Hulda77 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2009 Takk for gode svar Frå nå av skal snuppis få tran og berre det. Droppar altså bioviten, den var jo i sin tid eit tiltak for å få opp apetitten. Apetitten har dei siste 2-3 mnd vore svært bra, like fullt er ho svært lett (rett under 7800 gram..). Ho er "genetisk programmert" til å vera så lita og biovit eller ei har nok ikkje noko å seie. Greit at det kun er ei flaske å styre med. Da slepp eg også å gjera research for å finne ut om vi kunne risikert overdose A-vitamin. Blir også tannpuss kun på kvelden, og droppar dårleg samvit for å la vera om morgonen. Greit å høyre korleis andre gjer det. I kveld digga ho å få pussa tennen sine
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Det står på flaska anbefalt døgndose er 5ml. Ferdig med det :-) Og de tennene som finnes skal helst pusses morgen og kveld..
Hulda77 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2009 Kan så vera, men her blir det nok ein til ein og ein halv gong
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 "Kan så vera, men her blir det nok ein til ein og ein halv gong :)" Hææ???? Skjønte ikke hva du mente her, jeg, men så er jeg fra Østlandet også da :-)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Her gir jeg minsten på 1 år 1 ts tran hver morgen og eldstemann på 2,5 1 ts tran og 1/4 ts biovit (han syntes det er så godt så da har det bare blitt sånn). Det er dokumentert at tran er det eneste kosttilskuddet man trenger med mindre man har noen mangler. Tran øker inteligensen i tillegg til alle de andre gode tingene så tran er bra. Ang tanpuss så bør man vel pusse to ganger om dagen, men selv må jeg innrømme at jeg ikke gjør dette. Jeg pusser på kvelden og gir eldstemann flux i tillegg. Tenkte å prøve litt om morgenene også men den tiden flur jammen fort avsted med alt som skal gjøres.
Hulda77 Skrevet 29. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2009 ein og ein halv gong = 1,5 gonger eller 1 1/2 gong. Altså i beste fall litt halvvegs om morgonen og skikkeleg om kvelden. Men blir vel helst til at tennene kun blir pussa om kvelden. Nektar å ha dårleg samvit for dette Er frå austlandet eg også.. Sjølv begynte eg ikkje med fluor før oppi tenåra, har ingen problem med tennene for det Fekk beinmjøl av mine den gongen litt alternative foreldere Her i huset må det 3 nesten fulle t-skeier til for å få 5 ml. Greit det, ho diggar tran. Men må nok rekne litt på det, ja... ho har så lyst på biovit he he!!! Peika og prata i veg når ho satt på armen min når eg opna kjøleskåpet. Der såg ho flaska med gul kork! Skjønner henne godt, eg. Biovit er digg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå