Gå til innhold

Storspiser - noen med erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 4 uker som allerede nå kan spise oppmot 200 ml MME i ett måltid. Da han spiser ca 6 ganger i døgnet så passerer vi rett som det er grensen på 1 liter i døgnet. Noen andre med erfaringer - hva gjør jeg når han tydelig vil ha mer når flaska er tom?? Er så redd for at han skal spise på seg mageknip.. dette med selvregulering tror jeg bare er tull, han virker sjeldnere og sjeldnere fornøyd når flaska er tom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det var mye ja.... Gutten min spiste vel rundt 90 ml når han var på samme alder.... Fungerte fint med selvregulering hos oss, men han var småspist.

Jeg ville snakket med helsesøster eller lege. Kan jo være økedøgn også, men hvis han har spist så mye hele tiden vet jeg ikke.

Skrevet

Hei Huldra1982

Skal si du har en storspiser ja :-) Som det sies over her så kan det jo være økedøgn. Regelen er at de helst ikke bør spise over 1 liter i døgnet. Det er ikke noe fare dersom dette skjer av og til, men dersom dette ser ut til å vedvare så må du ta kontakt med helsestasjonen. Dette har med å gjøre at belastningen på nyrene kan bli for stor så vidt jeg har forstått. Og er du usikker så er det bedre å spørre en gang for mye!

Jeg har ikke noe erfaring med dette selv, så jeg vet ikke hva slags råd hs gir i en slik situasjon. Men de har helt sikkert gode råd!

Skrevet

Jeg har også en liten gutt som spiser helt til det er tomt...! uansett hvor mye som er i flaska omtrent..

Har du prøvd med hyppige rapepauser på slutten? Helsesøster tipset meg om det, da ungen kanskje egentlig var mett - men kjente kanskje uro i magen, og det logiske for babyen da er å suge..

Ellers så kan du jo kanskje ha 8 måltider i døgnet, men mindre mengde MME... kanskje det hjelper?

Skrevet

Vår lille spiste så lenge det var mat i flasken. Vi testet ut med en stor mengde for å se om hun ga seg etterhvert, men hun spiste rett og slett til hun kastet opp. I tillegg gulpet hun enormt rett etter måltidene slik at mye kom opp igjen. De sier at babyene begrenser seg selv/ tar det de skal ha, men noen får ikke til dette i begynnelsen.

Vår løsning ble, i samråd med helsesøster, at vi begrenset vår datter frem til hun greide det selv. (Første gang hun ga seg, selv om det var mer igjen i flasken, var hun 4,5 måned).

Vi holdt øye med vekt hver uke, hun la på seg som hun skulle, og viste ikke tegn til å bli sulten tidligere enn vanlig selv om vi begrenset for henne. Innimellom prøvde vi å tilby flaske mellom to måltider, men denne ble avvist, (mammaen måtte jo se om barnet var sultent, følte meg litt "slem" som begrenset for henne). Hun sutret alltid litt når flasken var tom, da ga vi henne smokken, og hun sugde fornøyd på den (tipset over her om luft og sugebehov høres derfor veldig logisk ut for meg).

Noen kan kanskje synes det virker brutalt å begrense et lite barns matinntak (jeg synes det i begynnelsen), men dersom de ikke trenger så mye mat, blir det en unødvendig stor belastning på nyrene, noe som ikke er heldig. Hadde vi sett at hun virket utilpass og veldig sulten ville vi naturligvis sett etter en annen løsning:)

Skrevet

Vår gutt spiste også veldig mye til å begynne med, men det har stabilisert seg nå. Han stopper ikke alltid når han er mett fordi han fortsatt har et suttebehov etter at han egentlig har fått det han trenger. Til å begynne med gulpet han bare opp igjen det som ble for mye, men nå klarer jeg å merke på han når han egentlig er mett.

Jeg ville prøvd å tilby sutten før jeg ga mer mat hvis du ikke har prøvd det allerede.

Skrevet

Snuppa mi var (og er fremdeles) en skikkelig storspiser.

Hos oss var det hyppige måltider med midre hver gang som ble løsningen. Hun spiset ca annenhvertime på dagen, mellom 100-150 ml pr gang. Da hun var rundt 4 uker spiste hun rundt 800ml pr døgn.

Hyppige rapepauser hjelper, som nevnt over her.

Og putt inn smokken når hun har spist opp, ofte er det sugebehovet som gjør at de vil ha mer.

Snakk med helsesøster hvis det vedvarer at hun spiser så mye pr døgn.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...