Panterjenta85 Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Kom hjem fra sykehuset i går.. Da hadde tulla finni en rytme med amming hver 2-3 time. Hun hadde denne økedagen andre levedøgnet hvor hun lå til puppen "hele tida" og melkeproduksjonen kom skikkelig i gang. I går begynte jeg å få mye melk i puppene og konsistensen har liksom forandret seg, puppene ser virkelig ut som om de er fulle av silikon! I natt har vi igjen hatt et slikt økeopplegg (tror jeg). Tulla har våknet ofte og liggi ved puppen store deler av natta. Sovnet godt i femtida og siden det har hun vært tilbake til 2-3 timers intervaller. Når jeg ammer holder jeg på gjennomsnitslig 20 min på brystet. Men det virker ikke som om jeg da er i nærheten av denne tykke melka som skal komme mot slutten. På sykehuset sa de at brystet som regel var tømt etter et kvarters amming og at jeg derfor ikke skulle bekymre meg for om hun kom til fløten for det gjorde hun helt sikkert. Nå når jeg har melk virker heller ikke brystet noe tommere etter ammingen. Da jeg spurte før vi dro om hardheten på puppene mine sa barnepleieren at det ville stabilisere seg men at det var fordi melkeproduksjonen er i startfasen. Lurer vel egentlig på om puppene fremdeles skal være nokså harde når jeg er ferdig med amminga... Jeg lar henne styre selv hvor mye hun vil ha og hvor ofte, slik de sa jeg skulle. Er bare usikker på om det utvikler seg til noe betennelse eller om det er en ting som skal stabilisere seg de første dagene med ordentlig amming..
herka Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Husker jeg var veldig øm og silikonaktig med førsstemann i noen uker. pass på å ikke amm så hyppig at du blir sår, det gjorde jeg. det er veldig vanskelig å finne balansegangen der.Syns du kan gå til helsestasjonen der kan de hjelpe deg. Dumt om du får betennelse
Knotten & lille persille Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Gratulerer med baby:) Brystene er veldig harde og kan være til tider ganske ømme i starten, men om du får tømt dem skal de ikke være like harde hele tiden. De blir ikke myke før etter et par uker, men det skal ikke gjøre konstant vondt. Det jeg gjorde var å pumpe en gang i døgnet for å lette på trykket. Når jenta mi sovnet på et tidspunkt jeg visste hun sov en stund, pumpet jeg tomt. Da får du en indikasjon på hvordan ditt bryst føles når det er tømt, er jo forskjellig fra person til person. Med storebror tømte aldri brystet seg helt ved amming, enorm produksjon og lite sugevillig baby. Det endte med betennelse flere ganger. Var livredd for det denne gangen, men har faktisk klart å unngå det ved å tømme dem en gang i døgnet. Lykke til med ammingen!
Nagilimia Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Jeg tror det du gjør er veldig riktig, og det vil stablisere seg. Fortsett på samme måte som du har fått beskjed om Jeg tror også det holder med 20 min utenom økedøgn. De har ikke økedøgn så veldig ofte, men vil gjerne ha mye nærhet i begynnelsen. Hvis hun har stort sugebehov kan en sutt avlaste. De sier det tar ca 6 uker å få etablert amminga helt, så det er vanlig å knote litt. For å forklare dette med betennelse så måtte jeg bråslutte å amme når mini var 8 uker. Det medførte kjempe vonde sprengte pupper men ingen betennelse, men før dette hadde jeg betennelse 2 ganger, og da var det ett område på puppen som ble velddig ømt og vondt, altså ikke hele. Ang fløte: Melka er ofte veldig forskjellig og ei venninne av meg som har tre barn sa at når hun pumpa så var melka helt gul med første hele tiden, helt hvit men tykker på slutten med nr 2 og med nr helt skumma uten å oppdage noe fløte, så kansje prøve å ikke tenke så på det? Et råd er å dra ne på sykehuset med spm dine, for en kan bli mer forvirra inne på et forum som dette. Det ble ihvertfall jeg Lykke til!!
Panterjenta85 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. august 2009 Det har allerede stabilisert seg mye i løpet av døgnet. Føler både at hun suger mer effektivt når hun ligger til puppen og at det blir litt "tommere" når hun er ferdig. Men hun suger ikke lengre enn kvarteret nå da, men det tenker jeg ikke så mye på for hun virker veldig fornøyd når vi er ferdige! Har blitt litt sår og blødd litt fra ene puppen, men klarer å behandle det bra med salve og slike kopper fra Avent. Føler faktisk at jeg mesterer dette littegranne nå! Deilig følelse!!
Ranni Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Hadde det akkurat på samme måten. Stabiliserte seg etter et par uker (og da trodde jeg melka var borte for puppene virket som to slappe kluter - det var den absolutt ikke, så ikke bli redd om de endrer seg veldig). Pass på å ikke bruke for stramme klær så du ikke får tette melkeganger, det gjorde jeg med brystbetennelse som resultat, det unner jeg ingen...
Ranni Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Forresten: gratulerer så mye med det lille vidunderet, tida går så fort - alt for fort... :-)
Panterjenta85 Skrevet 30. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2009 hehe... ja og det var igrunn neste punkt... jeg tror jeg har det i venstre puppen.. Er et område som ikke blir mykt igjen.. Den andre puppen virker som om det blir helt tom for melk, men det område i venstre forblir hardt hele tida... vil helst ikke ha ne betennelse.. hvordan skal jeg bli kvitt det? Prøver å massere mens snuppa ligger og suger for det leste jeg på ammehjelpen at skulle hjelpe, men vet ikke om jeg gjør det riktig.. blir ikke bedre iaffall... help!! Tusen takk forresten Ranni! Hun er helt perfekt! Hun mangler bare en erfaren mor, men vi jobber hardt med saken!
Nagilimia Skrevet 30. august 2009 #9 Skrevet 30. august 2009 Når du masserer, masser ovenfra og ned mot brystvorta, ikke i sirkler og ikke for hardt. Jeg klarte dette best i dusjen, med babyolje på hendene, og pluss å håndmelke litt, i tilegg blir brystene varme og melka renner lettere.
Ranni Skrevet 30. august 2009 #10 Skrevet 30. august 2009 Jeg har hatt sånn hard pupp et par ganger ettepå også, og det som hjalp var at lillegutt diet leeeenge på den puppen. Det gjorde han selvom han egentlig er en veldig kjapp dier - kanskje han skjønte at mammas pupp trengte hjelp :-). Ellers er jeg enig med Neptunia at det er enklere å få ut melk når puppen er varm. Hvis du ikke klarer å håndmelke (jeg klarte ikke det i begynnelsen), ta en varm dusj eller varm opp puppen på annen måte rett før du skal amme, da renner melken bedre. Lykke til, håper hardheten forsvinner. Hvis du merker noen antydning til feber eller føler det influensasjuk - kom deg til legen og hvis du er skikkelig uheldig, pass på å få riktig antibiotika (står om det på ammehjelpen)!
Panterjenta85 Skrevet 30. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 30. august 2009 egentlig et spørsmål jeg skjønner svaret på før jeg spør, men for å være 100% på den sikre siden spør jeg like vel.. Du mener over det harde området, og fra utsiden og inn mot midten? tror ammebhene er grunnen til at jeg har fått det, så de har jeg tatt av. På sykehuset sa de jeg skulle stramme de så mye som mulig til å begynne med til tilbud/etterspørsel stemmer overens.. det har jo gjort at puppen "detter" på utsida og kommer i klen der stroppen går.. :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå