Gjest Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Her jeg bor betyr "åle" at de, ja, åler seg fram. Når vi sier "krype" betyr det opp på alle fire. Altså det jeg ser mange av dere kaller for "krabbe". "Krabbe" er ett ord som ikke blir brukt på min dialekt. I begynnelsen ble jeg litt forrvirret når jeg leste her inne, før jeg skjønte at krype=åle og krabbe=krype. Leste om babyer på 4-5 mnd som kunne krype, skjønte ingenting! Så jo for meg at de raste fremover på alle 4 når de var så små, hehe
AO3 Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Åle = at de åler seg fram, med magen på gulvet. Krabbe = krype = når de krabber, på alle fire, gjerne i full speed etterhvert med magen godt over gulvet. For meg har åle ALDRI vært = krype!
Mor Løvehjerte Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Samme her! Åle=krype=komme seg framover som en soldat i lavt terreng Krabbe= opp på alle fire. Er fra Oslo, men her i nord mener de noe helt annet. = )
CMH Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Skjønner deg godt. Bor selv i nord og her er krabbe = krype, ikke åle!
Lemonia Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Å krabbe er opp på alle fire. Krype er det samme som åle for meg, altså at man har magen i gulvet på en måte. Jeg er forøvrig fra Nord-Norge, men jeg spurte mannen min som er fra vestlandet og han mener også at krype er det samme som åle. Jeg bruker ikke egentlig åle så mye på min dialekt, så vi sier krype og krabbe.
Gjest Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Jeg er også fra nord-norge, å her jeg bor sier man sjelden krabbe. Det er åle og krype. Innvikelt dette her, hvis man ikke holder tunga rett i munnen
MintCondition Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Jeg mener at åle er med magen nedi, men at krype og krabbe har samme betydning og betyr at magen er oppe fra gulvet
LilleBjella Skrevet 26. august 2009 #8 Skrevet 26. august 2009 Dere har alle rett:) Man har to forskjellige definisjoner på ordet krype. Det ene gjelder for dyr og det andre gjelder for mennesker. Når et dyr kryper, så åler det seg. Slanger kryper. Og det betyr at de åler seg med magen mot bakken. Når mennesker kryper, så betyr det at de beveger seg sammenkrøket, det vil si at man kravler/krabber. Krabbe har bare en definisjon, denne er hentet fra Free Dictionary: verb intr. krabbe ( v1) ['kɾɑbə] ta seg frem på alle fire, krype Babyen lærte seg å krabbe. Men når det gjelder babyer så skal man altså i følge norsk skriftspråk bruke krype/krabbe og åle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå