Gå til innhold

namsmann og trekk i lønn??noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi sliter litt og vil høre om dere har vært borti noe sånt...

ene kreditten vår har gått så langt som til inkasso/namsmann og da fikk vi skrive hvor mye i mnd vi greide betale..egentlig greier vi ikke noe ,har tatt opp for mye gjeld men det er en annen sak.ihvertfall så fikk vi brev i dag at dem skal trekke 3 ganger så mye som vi egentlig hadde skrevet.

vi har jo sendt oversikt over inn/utgifter og vi ligger mange tusen minus hver mnd ,da må de da se at vi ikke greier betale så mye..og jeg lurer på hva som egentlig skjer jeg hvis vi betaler denne saken men greier ikke de andre? da vilo de også gå videre til namsmann men til slutt greier vi ikke betale noe siden det ikke er noe igjen å hente.må betale husleie bhg og strøm pluss leve da...

noen som vet hva skjer videre da?kan jo ikke bli kastet ut på gata .har søkt om gjeldsordning men fikk ikke. .og bil har vi men den er kun verdt 20-30000 nå. eier ikke annet enn bilen.

takknemmelig for svar

Skrevet

"Kan jo ikke bli kastet ut på gata" sier du? Joda, det kan man utmerket bli! Tror du huseier vil ha en leietaker som ikke har midler til husleie? Da havner man enten som uteligger, som "gjest" hos ulike venner, en natt hos hver, eller på et kommunalt hospits om man er heldig. Mange rundt Oslo S som startet "karrieren" sin slik....

Nå mangler jeg mange opplysninger, men basert på det du har skrevet, vil jeg tro at det første som skjer er at det blir tatt en tvangsforretning i bilen, som så havner på tvangsauksjon til høystbydende til den kreditoren som er ivrigst i inkassoarbeidet sitt. Dernest er det tid for å gå løs på innboet og ta tvangsforretninger på det. TV og DVD pleier å være det første man tar tak i her.

Her gjelder kort og godt regelen: Betal det du er pålangt av namsmannen, eller se eiendel eller etter eiendel gå på tvangsauksjon så lenge det ER noe som kan gå på tvangsauksjon. 1 sett klær, dyne/pute/madrass er et norsk lov "fredet", ALT annet du eier (nå eller siden) kan det tas utleggspant i!

Det du bør gjøre - nå, MED EN GANG - er å kontakte kommunes økonomiske rådgiver og få en hastetime. Han/hun kan kanskje hjelpe til med å få til fornuftige avdragsordninger og trekk slik at dere kan leve noenlunde. Men ALT er avhengig av kreditor. De fleste kreditorer er samarbeidsvillige om de ikke har dere i halsen, særlig om en utenforstående rådgiver bistår dere. Men her er det KREDITOR som fastsetter vilkårene og dere som adlyder. Og du skal ikke regne med at f eks barnehage er noe det automatisk blir satt av midler til! Det blir det nemlig bare dersom det er mer LØNNSOMT for kreditor at du har barnet i barnehage enn at du sier opp jobben... Heller ikke husleie, dersom det er mer lønnsomt for kreditor at du flytter til en hybel i andre enden av Norge... Men med bistand av kommunens økonomiske rådgiver har du en utenforstående som kan tale din sak i et språk kredtor forstår og er vant til å forholde seg til. Det kan hjelpe godt.

Du har tunge år foran deg, HI! Gjelden blir hengede resten av livet inntil den er betalt. Og renter påløper på absolutt all gjeld, hele tiden. Pt ca 21 %....

Skrevet

Leser du ikke hva jeg skriver eller???

JEG SKREV at vi ikke får noen gjeldsordning og nei man blir ikke kastet ut på gata ..den var morsom gitt..har pratet med namsmann nå og ut på gata blir man ikke kastet ut. det som skjer er at man går personlig konkurs ..og hva er det for noe tull med et sett klær?? er du DUM eller????hehe må le litt asså

kanskje du har kun et sett med klær osv og greier deg fint men det gjør ikke vi :)

Skrevet

Noen svarer deg konkret og i detalj, og du spør om vedkommende er DUM?

Unnskyld meg, men hvem er den dumme her? Hvordan i all verden klarer dere å havne slik i uløkka???

Skrevet

Hei

Det stemmer det personen over skriver.

Hvis du ikke betaler husleie så kan utleier begjære deg utkastet via namsmannen. Så betalt husleie og strøm det er det viktigste så for du gå i dialog med kreditorer.

Du for ikke gjeldsordning uten å bli slått personlig konkurs.

Så det er ett valg du/dere må event ta. Tungt blir det for deg/dere uansett.

Se forøvrig http://www.utkastelse.no/sporsmal_svar/sporsmal_svar.html

Lykke til..

Skrevet

HI, det er forskjell på gjeldsordning gjennom namnsmannen og få hjelp fra kommunal gjeldsrådgiver!! Kommunal gjeldsrådgiver kan, som en annen innlegger skrev, hjelpe deg å kontakte kreditorer for en avdragsordning du kan leve med, samt se hvilken av kreditorerne som bør prioriteres.

Du må nok belage deg på å leve på et minimum fremover. Kreditorer kan ikke kreve at du skal betale så mye at du ikke har til livsopphold, boutgifter og barnehage. Er meget mulig at du må belage deg på å miste bilen med mindre at det er særlig hensyn som taler i mot det. Og er du heldig legger kreditorene namnsmannens livsoppholdssats til grunn og ikke sosialtjenesten.

Synes du skal be første innlegger om unnskyldning og faktis følge det rådet!!

Skrevet

Til deg HI. Vet altfor godt hvordan dere har det. Ta kontakt med namsmannen i morgen og den økonomiske rådgiveren i din kommune. Forklar situasjonen deres igjen og så kommer dere helt sikkert til en løsning som alle er tjent med. Fortsett med dialogen og ikke gi dere. Det ordner seg som regel. Masse lykke til!!

Til dere som slenger med leppa:skaff dere et liv!

Skrevet

Hvem er det som slenger med leppa, her? HI kaller første svarer for DUM og noen andre påpeker at hun slett ikke har grunnlag for å gjøre det.

Folk som setter seg selv i en slik situasjon (les: lever kronisk over evne), fortjener å høre at de ikke har rett til å kalle andre dumme!

Skrevet

Jeg vet en ting jeg,at ingen trenger å slenge med leppa så lenge de ikke har vært i samme situasjon selv. Erfaring kalles det. Det er ulike årsaker til at folk kommer skjevt ut,men altfor lett å dømme.

Vil tro at HI selv vet at hun har gjort dårlige valg og det betaler hun for nå. Ingen trenger å fortelle henne det på nytt.

Men vi snakker om bim her da...

Skrevet

"Jeg vet en ting jeg,at ingen trenger å slenge med leppa så lenge de ikke har vært i samme situasjon selv."

For en DUM uttalelse. Klart man kan uttale seg selv om man ikke har vært i samme situasjon selv. Selv om jeg har aldri har drept noen, kan jeg si at det er dumt å gjøre det.

For øvrig håper jeg selvfølgelig at trådstarter får orden på tingene, og har lært av det.

Skrevet

Nei, 16:12 (hi?) jeg tror ikke jeg er dum! Og dette er saker jeg jobber med ganske ofte....

Jeg begynner,ut fra svaret 16:12, om det er HI, å forstå litt HVORFOR du er i den situasjonen du er i.

Det er INGENTING som heter "personlig konkurs" for en privatperson i Norge (har du sett for mye på amerikansk film??) En "personlig konkurs" er noe som forekommer for næringsdrivende som ikke driver i AS-form, men som enkeltpersonsforetak!

I Norge gjelder følgnede for privat gjeld:

1) Gjelden betales ikke

2) Det avsies dom for gjeldens rettmessighet

3) Gjelden går til namsmannen for inndrivelse og inndrives ved trekk i lønn (ALL lønn unntatt kr 1800/mnd etter skatt kan trekkes!)

Og (om nødvendig)

4) Trekk i lønn skjer ikke, av en eller annen årsak, innen en tid kredtor godtar, og det blir foretatt en utleggsforetning i det debitor (skyldner) eier. Det mest lettselgelige og minst "livsnødvendige" først. Bil og TV står høyt på namsmannens liste.

5) Dette selges ved tvangsauksjon og brukest til å dekke renter/avdrag på gjelda.

Og ALT man eier, unntatt gangklær og "seng" (altså dyne/pute/madrass) kan det tas utleggsforetning i. Men man tar i det minst livsnødvendige først (både fordi loven krever det og fordi et TV er lettere å selge enn en haug klær). De færreste kreditorer har interesse i å forfølge et krav så beinhardt at klærne havner på tvangsauksjon (slikt kan nemlig gi høyst uønsket mediaomtale...), men det er ingenting til hinder for det om kredtor HAR interesse i å opptre så hardt!

Det er ellers HUSEIER, ikke namsmann, som avgjør om det blir utkastelse ved manglende husleiebetaling! Har du nok midler, slik at du kan betale husleie, skjer det ingenting. Men mangler du penger til denne, fordi det er for store trekk i lønn, slik at du ikke her NOK til husleie (det er detaltså ikke krav om at du skal ha, all inntekt du har utover kr 60/dag til mat kan trekkes, om kreditor insisterer,men namsmannen prøver ofte å sikre deg noe mer) , blir det kjennelse i retten etter noen uker. En slik kjennelse er å anse som en ORDRE til namsmann om utkastelse. De færreste namsmenn ønsker en slik ordre,og prøver ofte å fraråde husier å be om en rettskjennelse her. Men de utfører ordren om det den dagen kjennelsen foreligger!

Så jeg tror du skal sette deg mer inn i saken og forholde deg til virkeligheten, 16:12!!

Skrevet

Hei.

Jeg oppfatter innlegget ditt dit hen at saken foreløpig ikke har blitt oversendt namsmann, og at det enda ikke er besluttet tvangstrekk i lønn eller trygdeutbetaling?

Nå er jeg ikke helt inne på det med inkasso, men jeg vet det påløper en del gebyrer som må dekkes av kreditor for kravet, og dersom inkasso ikke fører frem så er jo neste skritt å kreve inn kravet via namsmannen. (Så lenge kravet kun er til inkasso kan det ikke kreves inn ved tvang.) Namsmannen kan beslutte pant i kreditors eiendeler, eller beslutte trekk i lønn/trygdeytelse og tilsvarende.

Når det gjelder trekk er regelen slik at:

"Utlegg kan tas i skyldnerens krav på forfalt eller uforfalt lønn etter fradrag av forskuddstrekk i den utstrekning lønnen overstiger det som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens husstand. Ved vurderingen legges til grunn det som er tilbake av nettolønnen etter allerede besluttete trekk med bedre prioritet." (Se dekningsloven § 2-7)

En tar hensyn til inntekt minus skatt, og så setter en av beløp til livsopphold (mat, klær, telefon, strøm m.m.), rimelige utgifter til bolig, evt annet som er nødvendig til livsopphold og som ikke er iberegnet den sats namsmannen pleier å bruke (noe som varierer fra namsmann til namsmann). Det er da slik at mange utgifter en faktisk har ikke blir tatt hensyn til når trekket skal beregnes.

Når det besluttes trekk i lønn er det arbeidsgiver som foretar dette trekket, slik at pengene aldri kommer inn på kontoen til kreditor for kravet.

Når det gjelder bil kan denne noen ganger være beslagsfri (ikke tas pant i). Dette gjelder dersom den er nødvendig til bruk i forbindelse med arbeid eller utdanning, og ikke har en verdi på mer enn 2/3 av folketrygdens grunnbeløp. (Se dekningsloven § 2-3 første ledd bokstav B) Grunnbeløpet er for tiden på kr 72 881,-.

Jeg tar også med deknl § 2-3 (1) litra a:

"Fordringshaverne har ikke rett til dekning i følgende eiendeler:

klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem, alt for så vidt verdien av tingene ikke er større enn at det etter forholdene er rimelig å unnta dem;"

Dersom det er tatt et trekk i lønn/trygd medfører ofte dette at en ikke får betalt gjeld en har til andre kreditorer. Dette fordi slik gjeld ikke trenger hensynstas ved beregningen av trekkets størrelse, da betaling av slik gjeld ikke er nødvendig til livsopphold. De andre kreditorene må da søke å få inndrevet sine krav ved tvang. Det forutsettes at namsmannen når han beslutter et trekk fastsetter trekket så høyt at det ikke er rom for andre trekk, og dermed så skal en i utgangspunktet unngå at det blir nedlagt flere trekk samtidig. Men at det løper et trekk hindrer ikke at det blir tatt utlegg i andre formuesgoder, som senere kan bli tvangssolgt.

Dersom det enda ikke har kommet så langt at det er blitt nedlagt trekk, så har man en mager mulighet til å unngå dette.

Deknl § 2-7 siste ledd lyder:

"Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem."

Dette innebærer i realiteten at man må ha en plan for forholdsmessig dekning av alle krav, og at en har gjennomført nedbetalinger i samsvar med denne planen, slik at alle fordringshavere har fått like mye/lite. Betalingene må selvsagt også stå i forhold til betalingsevnen. (Dette gjelder kun dersom det krav som tvangsinnkreves er såkalt uprioritert, mao ikke bidrag, erstatning, bot, skatt). Det er nok ikke ofte at en når frem med at en gjør hva en evner og heller ikke utilbørlig begunstiger noen.

Det er dessverre ikke mulig å gi en fullstendig og god fremstilling av disse reglene her. Jeg vil anbefale at du går inn på lovdata.no og søker opp dekningsloven på tittel. Les kapittel 2. Det kan også være greit å sette seg litt inn i tvangsfullbyrdelsesloven kap 7.

Skrevet

KL 17.10 her

Debitor for kravet skal det selvfølgelig være.

Ikke lett å skulle få alt rett når det er ti dager igjen til termin :-)

Skrevet

Det virker som om du er svært naiv, HI. Du burde virkelig sette deg bedre inn i saken. Og det er frekt av deg å si at folk som forsøker å svare deg er dumme. Et slikt utsagn sier mer om din intelligens enn andres.

Kanksje må du finne et billigere sted og bo og selge bilen, tv osv. Du kan ikke forvente å sitte med noen form for luksus når du har levd over evne.

På tide å ta ansvar for dine handlinger.

Skrevet

En bil som "bare" er verdt 20-30000 koster dere allikevel mye penger...

Skrevet

HI her..takk for mange fornuftige svar...

bilen MÅ vi ha .for å komme oss på jobb så enkelt er det.

mnge av dere som svarer vet ikke hvordan det ligger ann og det eneste jeg spurte om er om det er noen som vet hva som skjer hvis det går videre osv...jeg vet selv at det er vi som må betale for våre dumheter så hva er vits i å påpeke det gang på gang hvor dumme vi er osv..

dere MÅÅÅ lese innleget før dere svarer (ikke alle)

det har blitt begjært lønnstrekk og det er ok. men er bare redd at siden det er sååå mye vi må betale til den ene kreditoren at vi ikke greier andre regninger.greier husleie bhg strøm og noen av regningene(de fleste) men ikke alle.og da er det ikke noe til mat.og dte må vi jo ha:)

takk til dere som sier at jeg må ta kontakt med gjeldsrådgiveren.har gjort det før og fått avslag siden vi har for mye i inntekt og de så på saken at vi greide betale(men det gjør vi ikke)

men skal ta å ringe i mårra å høre så får vi se. det ordner seg sikkert.vi lever ikke luksus nå nei .har en ok leilighet klær og mat.ellers ikke noe dyre møbler osv...

HI

Skrevet

Bil må dere ha og så enkelt er det sier du ?!?

Det gir kreditorer en blanke f*** i. Forbered dere på å reise kollektivt i fremtiden....

Skrevet

Du første anonym som har svart et par ganger i denne tråden, du sier du jobber med dette, men kjenner jo helt klart ikke lovverket!

TV er faktisk ikke det første av løsøre de går etter, det er jo nedfelt i loven at det faktisk er en menneskerett i Norge i dag å ha tv. Så dersom det ikke er en unødig dyr og flott og fancy tv, som faktisk er verdt noe, så rører de ikke tven.

Jeg skjønner jo hvorfor namsmyndigheter, kemner og inkassoselskaper får et dårlig rykte på seg dersom det er mennesker som du som jobber med dette, mennesker som liker bedre å skremme og fortelle usannheter, og som faktisk ikke engang kan sitt eget fagfelt.

(kanskje du kan få jobb i NAV?! Du fremstår nemlig som mer enn inkompetent nok. Eller kanskje politiker?! LOL)

Nei, HI, du får ta en del av svarene her inne med en klype salt. Ser forøvrig også at du har fått mange gode svar.

Dersom dere er i full jobb blir det besluttet trekk i lønn, noe jeg har skjønt dere allerede har fått melding om, også med beløp. Det som skjer da er at dette beløpet blir pålagt arbeidsgiver å trekke av lønnen før den utbetales. Dersom du mener beløpet i forhold til hva dere har rett til å sitte igjen med til livsopphold er uforhåndsmessig høyt vil jeg anbefale deg å først ringe, og deretter evt sende en skriftlig klage og be om at beløpet reduseres.

Men husk at det faktisk ikke er deres kreditors problem at dere har mange gjeldsposter å betale på og at stor gjeldsbyrde ikke regnes inn i beløpet til livsopphold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...