Gjest -lilly- Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Er første kontroll hos jordmor eller lege? Leste et sted at første kontroll var i uke 8-12 engang, og 2. kontroll var UL i uke 17-19. Sist jeg gikk gravid var jeg både til lege og jordmor før UL. Er det forandret nå?
Diana83 Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Skal til første kontroll hos legen nå på mandag, da er vi ti uker på vei, og så til jordmord rundt 15 uker, for så å dra på ul etter dette. Mulig vi unner oss ul på privat klinikk før den tid, bare for å få se den lille.. =) Tror det er litt opp til hver enkelt hvordan en vil gjøre dette, men har inntrykk av at første time blir til lege og så gjerne annen hver hos lege/jordmor..?
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Jeg hadde første legetime da jeg var 10 uker. Måtte selv bestille time hos jordmor, og fikk time da jeg er 15 uker på vei. Og så er det UL i uke 18.
mamman til to gutter Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Jeg gjorde det enkelt, jeg ringte fastlegen min og sa jeg var gravid og ca hvor langt på vei jeg var og så spurte jeg når de ville ha meg inn på kontroll. Det ville de i dag og i dag er jeg 9uker på vei. Det er tidligere enn de fleste andre jeg har hørt om, men da fikk jeg hvertfall en kontroll. Jeg må inn igjen mellom uke 12-16 for å ta blodprøver, men det trengte jeg i utgangspunktet ingen time for, det kunne jeg ordne i resepsjonen. Nå har jeg blitt sykmeldt, så da ble det til at vi avtalte en kontroll likevel sånn at vi kan vurdere videre sykmelding også. Til jordmor gjorde jeg det samme, ringte og sa ca hvor langt på vei jeg var og der fikk jeg time i uke 15. Det er mulig jeg "lurer" systemet litt ved å ha lege i en kommune og jordmor i en annen og at kommunene egentlig har forskjellige rutiner på når man er hos de forskjellige, men da får jeg hvertfall de kontrollene jeg skal.
indigomamma Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 akkurat det der har jeg lært kommer helt an på hvo i landet du bor. for her hos oss har vi i starten time til jordmor hver mnd. så rundt uke 32 går vi over til hver 14 dag så hver uke på slutten. så vi har tydelgvis flere kontroller enn hva noen fra en annen landsdel har.
2005&2010 Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Jeg har vært hos legen allerede 2 ganger alt, er 7 uker ca, ( men er sine grunner til det da) Skal ringe jordmor i løpet av denne uken og bestille time, forhåpentlig får jeg time når jeg er rundt 12 uker på vei.
Zelda75 Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Lykke til. Jeg skal til legen i uke 11 og til UL uke 14.Jordmor uke 15. Har vært hos bedriftslege før det,men det var helt tilfeldig . Synes det er lenge til UL.Men det er kun fordi jeg er så nysgjerrig på om alt står bra til. Slapper liksom mere av etter en UL synes jeg. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå