Gå til innhold

Vogn til Nord-Norske forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Tromsø, og er usikker på hva jeg skal se etter når jeg skal kjøpe vogn...

Får barn i desember, så duovogn må jeg uansett ha. Men hva annet?

Det går liksom ikke ann å kjøpe små og nette vogner, da det generelt er mye kulde og nedbør her på vintern.

Noen som har erfaringer eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg vil annbefall ei Emmaljunga duo vogn.. den e go å trill på snø å sørpe, baggen e stor så du får en god pose oppi..

Vogna e dyr, men vert pengan!

Hilsen ei fra nordland..

Skrevet

Du kan med fordel velge vogner som OTH/Mountain buggy urban jungle og Tfk joggster twist. Det er bare tull det mange hevder om at bare vogner a la Simo og Emmaljunga er det som duger for Nord-Norske forhold. Det hevdes gjerne av folk som ikke har prøvd noe annet.

Skal du ha en vogn som er suveren på vinterføre skal du velge OTH/MB, den banker både Simo og Emmaljunga som begge er tunge vogner (de klassiske kombi/duo) å drasse gjennom snø.

Jeg har bodd på en av de mest forblåste og snørike stedene i Finnmark (med klima al a Tromsø) og vil anbefale de to vognene jeg nevner øverst. Da får du en vogn som duger til å trille tur i på all slags føre til alle årstider, samt en god by og sentervogn.

Skrevet

Vedrørende pose må jeg bare si følgende. Du kan godt velge en vogn med mindre bag, styr da unna poser som voksi classic og andre ruvende poser. Anbefaler deg da å velge en luftig dunpose med eller uten lammeskinnsinnlegg eller en lammeskinnspose. Det er absolutt varmt nok for et Tromsø klima.

Skrevet

Skal også ha unge i desember:) Og skal kjøpe basson kombivogn. Hadde det til første ungen min også. God kvalitet og laget for lang og kjip vinter. Den har sto baggdel så du får god plass til vinterpose, og du kan bruke den lenge, uansett str på ungen. Eneste vogna jeg har kunne gått tur med i nysnø uten å bli sint på. ( Og som oftest klarer de jo ikke brøyte før midt på dagen uansett...) De nyeste vognene er også mer isolert en den jeg hadde sist, så det er jo veldig bra.

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale deg Mountain buggy. Bodde i et snøhøl på vestlandet som værmessig er ganske likt som i Tromsø (har bodd der også). Det er mye lettere å trille en lett vogn på drittføre enn en av de tunge 4 hjulingene. På MB kan du låse framhjulet som er en fordel i djupsnø. Mange syns bagen til MB er åpen og ikke noe lun. Men regner det fra alle kanter så hjelper det ikke med simo kombi heller, det har jeg prøvd. Da må man uansett ha regntrekk som dekker åpningen. Og stormtrekket på MB, både bag og sportsdel, er helt topp.

Skrevet

Tusen takk for flere fine tips og råd:) Ikke at jeg ble noe klokere, siden dere alle hadde forskjellige... Men lett vogn er altså stikkordet har jeg skjønnt:)

Tusen takk:)

Skrevet

jeg hadde basson roma, og den har stor og god bag. Jeg var kjempe fornøyd med den. God å trille i snøen også, inkl sørpe. Er jo en del av det på vestlandet. Tihi...

Skrevet

Skal ikke anbefale noe merke for alle mener jo forskjellig.. Men velg en med skikkelige hjul og skal du ha 3-hjuling så velg en du kan låse forhjulet på. Det er jo mye bakker i Tromsø, så d tung vogn kan jo fort bli veldig tung å trille på dårlig brøytete veier.

Og velg en med stor bag om du vil ha plass tiil pose lengere enn 2mnd..

Forøvrig så er jeg kjempe-fornøyd med

Emmaljunga edge på vinterføre. Men den er tung og dytte opp bakker, så ville unngåt den om du skal trille i bratte bakker... Men syns ofte at de litt tyngre vognene er bedre på snø enn de lette. Brioen er også bra på vinterføre, mens f.eks quinny er helt håpløs. I tillegg er quinnyen altfor åpen og bagen er det bare plass til dukker i.. ;)

Skulle jeg ønske noe til mine vogner så hadde det vært håndbrems. Supert når det er glatt.

Skrevet

Anbefaler Simo Duo. Den er vind og vanntett. Lang, bred og dyp bag som jeg synes er et must for vinterbarn, og da særlig i Nord. Jeg er ikke enig at den er tung. Den er tung å løfte ja, men hvis du ikke skal altfor mye inn og ut av bil synes jeg faktisk den er lettere å manøvrere enn mange 3-hjulinger. I tillegg har den en vugge.funksjon som jeg enda har tilgode å se på en 3-hjuling.

Skrevet

Tromsø er en veldig bratt og snørik by. Det jeg anbefaler er en teutonia prestige, gjerne med fashionbag, men kan også brukes med softbag.

Dette er en lett firehjuling som jeg var kjempefornøyd med. Og jeg må si at med 5-6 liter melk under er den tung nok, og fortsatt ikke i nærheten av vekta til simo/emmajunga. Så sjønner ikke at folk klarer å drasse rundt på de tunge vognene.

Det er ikke plass til en voksi classic i denne, men vi har hatt en Odenwalder lammy som har vært mere enn varm nok. De første mnd bodde vi i Finnmark og trillet masse i -15 - -20 og det var varmt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...