Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Mine tips: *ikke begynne før han er moden for det da det kan ha uheldige konsekvenser *Forberede en stund før om alle som har stilige truser og som ikke bruker bleie fordi at de er så store. *Gå sammen en uke før og kjøp truser som han kan velge ut og si at snart så skal han bli så stor at han ikke trengert bleie. *Begynn når du har god tid til å følge dette opp og er mye ute og hjemme så hanhar mulighet til å bli trygg. *Si at dere er tomme for bleier *Ikke gi opp selv om det blir en del uhell *behold roen ved uhell *ros og belønn når han klarer det(vær enige i belønnine som han liker og som du kan gi hver gang før han får det til) *Prøv å sette han på potte og do når du tror han kan få til noe (etter soving, rundt måltider og når det er lenge siden sist) *finn på masse gøy så det blir en positiv opplevelse også rundt bleieslutt så ikke absolutt alt dreier seg om å slutte *Fortell hva som skjer når det blir uhell og de fine trusene må vaskes osv. At det tar litt lang tid før han kan bruke dem igjen *Finn noe ute som er gøy å tisse på så han også kan tisse på turer. Vet om en som fikk tisse på ett tre og så skulle de se at det vokste og det var jo jammen blitt større neste gang. Tisse i vann er jo også gøy og på blomster osv. Min 2 åring sluttet med bleie i sommer og det gikk over all forventning. Vi har ikke hatt noe pottetrening på forhånd da jeg mener det er mer stressende enn viktig for barn. Vet om folk som lar barnet sitte der til det kommer noe og det syntes jeg virker kjedelig og trist. bleislutt bør være gøy og gi mestringsfølelse. Min gutt var tørr på dag 4 og det syntes jeg var utrolig bra. Etter 1 mnd hadde han fullsendig kontroll uten at jeg måtte spørre han osv. Kun ett uhell etter dag 4 da han var tørr. Lykke til! 1 dagen gikk alt igjennom tror jeg og han ble klart leinseg, men dag to klarte han noen ganger på potte og ble såååå stolt og fikk belønning (klistermeke og av og til nonstopp), men gikk nok igjennom halvparten av gangene. Lykke til:)
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 Vi kan vel knapt si at vi har begynt bleieavveninga, men følgende har skjedd hos oss: Kjøpte sånn sete til å sette på doen for kanskje en måned siden og har pratet en del med gutten om at med det kan han sitte på do som mamma og pappa, også slipper han å få bæsj i bleia si. 2 ganger siste uka har han sagt "bæsj" og vil sitte oppå do, helt på eget initiativ. Har blitt en gang for sent og en gang litt uheldig på gulvet, men han har da lagt igjen litt tiss og promp i do Gutten har akkurat fyllt 2 år.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Gutten vår på 2 sluttet i sommer. Vi har lenge hatt doring til å sette på toalettet som vi har spørd han hver kveld om han vil tisse, noen ganger ville han av og til ikke. Kjøpte truser som han skulle få bruke når han sluttet med bleie, snakket mye om dette. Da vi merket at han var klar (han stoppet opp og så på meg mens han sa at han bare måtte tisse litt ) da lagde jeg til en plakat hvor han fikk klistermerke for hver gang han tisset eller bæsjet på doen. 5 klistermerke så fikk han premie - fikk kjøpe det han ville på matbutikken. Vi avatalte en dag vi skulle slutte med bleie, og etter det fikk han den ikke på igjen heller. Hadde noen uhell noen dager, men gikk kjempe fint!!! Altså: * storgutt/-jente truser * Klistermerke hver gang h*n gjør noe på doen * Mye ros * Ikke kjeft om h*n har uhell
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Gutten vår ble 2 11. august og har den siste tiden sagt fra at han skal på do og tisse. Men stort sett er det etter at han har tisset :-). Har bestemt oss for å prøve å ta bort bleien. Jeg har lest om det å bare ta den bort (og heller vaske litt gulv, sofaer og klær i noen dager) og så skal det forhåpentligvis gå ganske fort å bli tørr. Han har fått på truser nå i ettermiddag og er veldig stolt! Men ups... der var første uhellet unnagjort :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå