*sommer* Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Hei Jeg prøver å leve så sundt som mulig; ikke godteri, hvittmel, melk og alkohol + at jeg tar masse vitaminer. Synes det til tider vanskelig når samboren min ikke er med på dette fullt ut. Føler at han sjekker at jeg ikke drikker alkohol og at jeg må spise mye grønt, men at han ofte gjør det motsatte selv. Får stadigvekk høre at det er MINE blodprøver som må bli bra (sant nok) og at det er jeg som må sørge for at de blir bra. Men hva med litt støtte tenker nå jeg, vi er da to om dette?? Han sier ofte DU i setningene og ikke vi. Dette er veldig sårende og og føler at alt er bare min skyld.. Har holdt på i snart 5 år og synes deg må være greit å kose seg med et glass vin eller to av og til eller .... Hvordan takler dere dette?
Phoenix1 Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Hei. Jeg prøver jo å leve sunt i de periodene da vi holder på med forsøk. Jeg røyker til vanlig. Så da slutter jeg med røyking en stund før jeg skal begynne på medisiner og kutter ut all alkohol. Ellers prøver jeg jo å spise litt sunt, tar vitaminer og sånn. Men unner meg jo noe godt også innimellom, litt snacks og brus og sånn. Man kan jo ikke snu helt opp ned på livet heller. Det tror jeg ikke e bra det heller. Mener du at du ikke har drukket noe på 5 år siden fra dere startet prøvinga? Eller e det under prøvingen du mener? Han mannen din har jo forsåvidt rett i at det e dine blodprøver, men syns nok han kunne støttet deg litt og da. Dere e da to om dette. Han e med på det han og, så da må man støtte opp også. Og når man har holdt på i årevis så e det klart det blir slitsomt...testing og medisiner, hormoner, humør som svinger i hytt og pine, skuffelser, håp...osv osv....nei, enkelt e det ikke.... :-/ Ønsker dere masse lykke til. Klemmer
Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 NEI! Prøver og prøver...men særlig rett etter negative tester og SA, går jeg rett i kjelleren i hodet...og rett bort til smågodthyllene og chipsdisken og fråtser....så etter noen dager får jeg dårlig samvittighet og skjerper meg... I hverdagen prøver jeg, men jeg misster litt motet når ting uansett går galt... Tror sukker er viktig å holde seg unna rundt innsetting fordi blodsukkeret da kan bli helt jo-jo....men mellom forsøkene prøver jeg å leve litt normalt...skal ut lørdag og da blir det f.eks. litt vin. jeg tror ikke at visst krampekosthold gjør deg ulykkelig at det er så positivt heller. Når min man rynker på brynene fordi jeg vil ha godis...sier jeg bare at vi kan godt bytte...du tar hormonene og alt denne gangen...da sier han ikke så mye gitt... ALT MED MÅTE OG SUNN FORNUFT! Samtidig synes jeg det er spennende å høre hva folk gjør og ikke... Nå bruker jeg folat, multivit og bidronninggele...spiser knekkebrød og ikke bare brød...prøver og å spise grønnsaker hver dag og litt frukt. Noe kaffelatte. Du da? Hva gjør du?
*sommer* Skrevet 26. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2009 Hei Nei har ikke holdt meg unna alkohol i 5 år... I sommerferien f.eks syntes jeg at jeg hadde lov til å drikke et glass eller to til maten uten at han skulle komme med bemerkninger. Visste jo at det ikke ble prøving de neste 3 mnd.. Under prøvingen holder jeg meg helt unna, men føler at jeg må leve litt de mnd det ikke er prøving uten å få dårlig samvittighet eller slengbemerkninger. Nå tar jeg folat, b-vit, omega3, e-vit, c-vit og ovaria comp (skal ta wild yam kapsler etter eggløsning). Har ikke prøvd dette før så det blir spennende å se - har så få egg og det er derfor ingen vits i å starte opp med hormoner hvis resultatet kun er 1 egg :-/ Håper dette kan hjelpe :-)
Phoenix1 Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Nei det må da gå an å unne seg alkohol innimellom prøvingen. Det syns nå jeg iallefall... e da vel ikke meningen at man ska snu opp ned på hele livet og bare spise sunne ting og holde seg unna alt som e usunt osv...som du sier har dere jo holdt på i 5 år...det e laaang tid...man ska da leve også...ikke vie hele livet sitt til denne ene tingen...selv om det selvfølgelig e en stor ting...psykisk velvære e likså viktig som fysisk velvære.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Det jeg har lært mest av alt etter at det tok så sinnsykt lang tid å lykkes var: IKKE SLUTT Å LEV! Selvfølgelig så prøver man å leve så sundt som mulig i det daglige og spesielt rundt forsøkene, men man skal ikke slutte å leve alikavell. Det er bare sundt å ta seg en fest eller finne på noe annet innimellom. Dersom man ikke skal bli helt paranoid og ødelagt av alt dette bør man prøve å leve så normalt som mulig når man kan det. Dessuten så har mannens levemåte ganske mye å si også. Hvordan de lever har betydning for hvordan sædkvaliteten blir. Røyk, snus, alkohol og sykdom hos dem har også en betydning!
Lykkelig med Maiken Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Hvorfor holder du deg unna melk, trodde det va bra jeg:-) Jeg skal igang med medisin nå i helga for et andre ivf forsøk, denne gang fryseforsøk. Jeg begynte for noen uker siden å trimme å spise sundt for å ta av meg, tok av meg 2,5 kg og va overlykkelig, men det er veldi lett å legge på seg igjen så ramla litt ut.. Prøve å ha en godte dag i uka, men plutselig så skjer det ting hvor kakene serveres og har litt vanskelig for å si nei.. Men har tro på at hvis man lever ganske sundt og heller trimmer litt ekstra så ska det være nok..Få i seg mye vann, litt frukt og heller mer grønnsaker. Eg har også vært veldi streng med alkaholen, men etter første mislykkede forsøket bestemte jeg meg for å leve litt mer og i sommer har det vært flere fester og det va godt:-)
*sommer* Skrevet 27. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 27. august 2009 Hei Holder meg unna melk generelt fordi jeg ikke tåler det så bra, men fikk beskjed om spise/drikke minst mulig hvetemel og melk før jeg sa noe om at jeg ikke tålte det så bra. Litt usikker på om det er sundt eller ikke sundt jeg, alt med måte tenker nå jeg. Fått masse vitaminer etc etc som jeg har fått beskjed om å spise av homeopaten min - føles som jeg har et helt apotek hjemme :-))
b77h Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Nå har jeg bare hatt to forsøk, men hadde aldri klart å leve 100% sunt mellom forsøkene. Etter SAen var det ca 1 mnd med snop og dårlig mat - trøstespising kalles vel det, kombinert med jul... Etter det brukte jeg noen måneder på å renske opp i kroppen, og spiste sunt i en god stund før neste forsøk. Men litt vin i små mengder ble det da også rett før forsøket - og et enkelt glass også da jeg gikk på spray. Tenker at man ikke må ta helt knekken på sin egen motivasjon ved å være alt for streng mellom forsøkene. Angående melk så er det faktisk ikke så sunt som alle reklamekampanjer vil ha det til... For at kroppen i det hele tatt skal kunne nyttiggjøre seg vitaminene i melken, så trengs også melkefettet - altså er eks skummet melk til ingen nytte... Og melk i seg selv legger seg som et slimlag i tarmene og kan hindre opp mot 60% opptak av næringsstoffer fra den andre maten du spiser (og vitaminpiller o.l). Så det er ikke noe tap for kroppen din å drikke lite melk ;-)
Millamolly Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 Jeg spiser&drikker akkurat det jeg vil jeg Eneste jeg er forsiktig med er alkohol og kaffe fra eggløsning. Tar kun folat i samme periode. Etter å ha knasket folat i mange år dropper jeg det til jeg evt blir gravid Burde vel ta litt omega 3, men drøyer det også. Tror ikke ernæringstilskudd er så viktig dersom man har et normalt kosthold. Og det har de aller fleste.
shnuppelure77 Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Jeg tror det er veldig viktig å ikke bli "hysterisk", jeg begynte å skrive lister på hva og hvor mye jeg spiste, holdt meg unna alt som ikke var bra og ble utrolig stressa rundt det. Men da forrige forsøk gikk galt i juni og ble jeg forespeilet at neste forsøk kanskje ikke kom før i november, så valgte jeg å slappe av, nyte livet og bli ordentlig kjæreste med mannen igjen, resultatet er nå at jeg har blitt gravid på den naturlige måten etter 4,5 år med prøving og to mislykka IVF. Jeg tror det er viktig å være fornuftig og måteholden, men likevel er det viktigste å ha det godt med seg selv!! Husk at folk har blitt gravide i alle tider, under krig og sult, og uten den kunnskap om vitaminer, kosthold og trening som vi har i dag. Så jeg syns du skal tillate deg å kose deg, holde deg unna ting som er beviselig skadelig som tobakk og alkohol, men ellers NYT LIVET!! Lykke til videre! )
*sommer* Skrevet 28. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 28. august 2009 Ang vitaminer... Helt enig i at hvis man spiser sundt får man i seg det man trenger av næring. Selv om jeg spiser masse frukt og grønt og lite søtt hadde jeg stor mangel på bla sink som er veldig viktig for celledeling. Kommer neppe til å ta alt det jeg gjør nå hele tiden, men heller i perioder. Lykke til videre til dere alle :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå