Gå til innhold

"Tigging" av maten vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på ett år som er veldig glad i mat... Nå har harn begynt å mase om å få maten vi spiser selv om han nettopp har spist selv. Ganske irriteende å ikke få litt matro av og til. Han gir seg ikke selv om han får smake litt. Skal hele tiden ha mer. Prøvde å være bestemt ved å ikke g ham noe i dag tidlig da jeg spiste frokost. Ble grining og greier. Andre som har det sånn. Forslag til hvordan vi kan få han til å slutte med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han få spise litt sammen med dere.

Selv om mini nettopp har spist når vi spiser, lager vi alltid litt på et fat til han av vår mat. Er ikke alltid det går så mye ned, men han sitter nå der og pusler og er strålende fornøyd med å være en del av fellesskapet. Tror det er viktig jeg, for å skape matglede :)

Matro er det nok lenge til vi får noe av.... Foruten i helgene, da spiser vi gjerne noe lett i middagstiden og koser oss med noe ekstra godt etter at mini har lagt seg. Det han ikke vet, har han ikke vondt av... :)

Skrevet

Henger med på tipset om å spise måltidene sammen, lillegutt her på 15 mnd elsker å være del av fellesskapet:-) Hender jo at man tar seg en matbit utenom selvfølgelig, og da er han fort på pletten og skal ha han også. Ordner da litt til han også og han er storfornøyd. Tror man bare får prøve å ta det med godt humør, de er jo impulsive i denne alderen. Og så må jeg jo si at det trigger jo matlysten min også å se andre spise! Matro har jeg innfunnet meg med at det blir det ikke på en stund, men vi vektlegger å legge til rette for hyggelige (og livlige og lett kaotiske, hehe) måltider hver dag.

Skrevet

Er dette et tulleinnlegg?

Hvorfor spiser han ikke sammen med dere? Det sosiale rundt et måltid er jo viktig... og når han er blitt så stor som ett år kan han jo spise det samme som dere også :) Jeg synes i hvert fall ike dere skal få han til å slutte med det, det blir jo helt bakvendt! Dere får heller endre litt på rutinene deres slik at dere kan spise sammen.

Skrevet

hvorfor i alle dager lar dere ham ikke spise sammen med dere?

og det er jo helt topp at han vil smake på masse forskjellig!

Skrevet

Det er bare naturlig nysgjerrighet ovenfor mat. La han få smake alt du spiser, så kanskje du slipper en kresen unge. :-) Min gutt var også sånn, eller er vel egentlig sånn ennå. Lar han alltid får smake hvis jeg spiser noe annet enn ham.

Skrevet

Nei, dette er ikke et tulleinnlegg... Vi lar han ofte få spise sammen med oss og han får smake på mye forskjellig. Er glad for at han ikke er kresen.

Men: Han spiser noen ganger på egenhånd, men det blir et vanvittig søl. Stort sett må han mates. Dermed blir det til at jeg spiser etter ham selv om vi har nogenlunde den samme maten. Og da er det ikke lett å få i seg mat. Hadde det holdt at han hadde fått smake, så hadde det selvfølgelig vært greit. Men han bare fortsetter med "ehh, eh, eh" og maser...

Skrevet

sånn er det med jenta mi også, hun vil ha alt som er på min tallerken - selv om hun har akkurat det samme på sin egen. litt slitsomt til tider faktisk, men er jo bare nysgjerrig på hva jeg har sikkert.. vi spiser alle måltider sammen og hu nekter å bli matet så alt skal hun gjøre selv! men jeg lar henne bare holde på, er sånn hun lærer seg å spise selv tenker jeg. så får jeg bare dra over kluten etterpå. lar henne også få smake på min mat så kjenner hun at det er det samme. hun er 16 mnd da.

Skrevet

Da skjønner jeg;) Har slitt med det samme! Vi har lagt voksduk på gulvet, så har vi latt han sitte å grise med maten mens vi spiser, innimellom mater jeg han litt. Og når jeg/pappan er ferdig med å spise - så gir vi han dersom han ikke har fått i seg så mye:) Men dersom han fremdeles maser om å smake det dere spiser, uavhengig av om han får lov til å grise med maten sin, så har jeg ingen råd. Skjønner at det blir slitsomt i lengden ja!

Skrevet

Lat dei no få ete sjølv...da gjere min på 14 mnd...(med litt hjelp innimellom) det skal da vere litt gris og søl med småtroll..Her vasker me kjøkken gulvet 1-2 ganger for dagen....

Han eter akkurat den maten som me ete,og er fornøgd med da...får da på eige fat,og kosar seg med maten...

Skrevet

vi har samme "problemet" er ikke mye koselig.. for uansett hvem som spiser på noe står snuppa der og sier a... a... og nammenamm... vet ikke hva vi skal gjøre:(

Skrevet

Fra han var 7-8mnd fikk han spise den samme maten som oss, sammen med oss! Jada han griser om han får spise selv, men so what? Gir han en klut når vi er ferdig, så vasker han bordet etterpå ;-) -Riktignok går det meste på gulvet, men vi er vant til at det meste derifra forsvinner ned i en hundemage.

Spising er en sosial greie. Og her i hus går ikke mini (1år) fra bordet før vi andre er ferdig heller!

Skrevet

Vi har også en sosial ettåring som spiser sammen med oss. Noe annet er håpløst.

Det er litt sånn, en bit til deg og en bit til meg. Vi bruker lang tid på å spise, men det går fint.

Hvis vi spiser noe hun ikke kan spise, blir hun tilbudt noe annet. En gulrot eller noe..

Skrevet

Hehe signerer denne... Mini her har fått spise selv siden han viste interesse for det. Men han er veldig flink tilå bruke gaffel og skje så mesteparten har faktisk alltid gått inn i munnen... Men det som detter på gulvet havner i hundemagen ja... Greit med firbent støvsuger...

Jeg tror det handler om å la barna få lov til å prøve seg litt. Det gir selvtillit å lære seg å mestre å spise selv. Jeg synes det er gøy å se på når han spiser, og hvor stolt han er når han får det til.

Tilpass bitene utifra hvor gammel han er, og ikke gjør det så klinete med masse saus...

Hva så om det detter litt på gulvet eller stolene eller om hele bordet dekkes av gris... Du har vel klut og vann?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...