Meg og gutten min :) Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Har en baby på snart 3 uker som bare får MME. NAN 1. Er det noen som har så små babyer som lager opp MME og setter klart i kjøleskapet???? Snakket med helsesøster om det, hun sa det gikk greit av og til, og at hun måtte følge det som stod i boken hennes om å lage til hvert måltid. Men på WHO sine sider står det at man kan oppbevare ferdig blandet MME i kjøleskapet i 24 timer. Jeg vet om de bakteriene som kan dannes. Men om en kan gjøre det av og til så kan de bakteriene danne seg de gangene. Og om man da lager ferdig å setter i kjøleskapet så er det ikke alltid det danner seg bakterier Blir helt forvirret av det her! Har laget ferdigblandet å sett i kjøleskapet i over 1 uke nå, men for 2 dager siden begynte vi å blande til hvert måltid. Men synes det er mye enklere med ferdig blandet så eg bare kan ta flasken å putte den i varmt vann.
blomstre Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Hei på deg! Du er ikke alene om å bli forvirret! Jeg har brukt ganske lang tid på å finne ut av dette og deler gjerne :-) Problemet er nemlig at hva som er en trygg metode å tillage på varierer fra merke til merke! Det ser det ut som mange glemmer i denne sammenhengen. Så her kommer rådene KUN for nan: Nan skal tillages ve 40 grader og kan derfor IKKE lages til på forhånd! - Dersom du lager til ved 40 grader så får du ikke drept bakteriene, og melken må derfor drikkes med det samme. - Dersom du tillager nan ved 70 grader for å drepe bakterien, så vil du ødelegge vitaminer, samt at proteiner blir tyngre fordøyelig. Babyen kan reagerer på dette f.eks i form av treg mage. Så dette er noe man ikke bør gjøre til vane. Men det er nok ikke falig å gjøre av og til. Du sier at du synes det enkleste er å bare varme opp en ferdig tillaget flaske. En vel så enkel metode er å ha kun kokt vann i riktig mengde på flasken i kjøleskapet. Så varmer du kun opp vannet, har i pulveret, rister og serverer. Vannet må da varmes til 40 grader isteden for 37 som du vanligvis varmer melken til, så noe lenger tid vil det jo ta (kjappest med micro). Eller så blir min anbefaling at du bytter merke. Både Småfolk og Collett skal tillages ved 70 grader og kan derfor lages på forhånd. Ekstra viktig med godt renhold! Ikke lage i stor posjon f.eks på mugge, men posjonsvis på flaske. Kjøle ned raskt (kaldt vannbad) og oppbevare i temp under 5 grader. Når det er sagt så må du jo også tenke på at du har lyst å komme deg ut av huset etterhvert. Hvordan har du da tenkt å greie å holde den ferdige melken under 5 grader? Viktig med en slags kjølebag og kjøleelement! Men aller tryggest å bruke blandemetoden. Den tar litt mer tid å lære, men er i grunnen den greieste. Da har man kun en metode å forholde seg til både hjemme og på tur. I tilleg er den den klart raskeste måten å lage på uten bruk av micro! Spør gjerne igjen om det er interesant å vite mer. Håper dette oppklarte litt og ikke var til mer forvirring. Så håper jeg du finner en trygg måte å lage på som fungerer i din hverdag! :-)
Prusseluskan Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Gratulerer med baby:) Jeg ville ikke anbefalt å lage mme og oppbevare dette i kjøleskapet nettopp på grunn av melkebakteriene som kan oppstå, men om du velger å blande ferdig eller ferskt må til syvende og sist bli opp til deg:) Synes det er litt rart av HS å si at av og til er greit, for som du sier kan jo bakterien like gjerne blomstre opp den ene gangen du gjør det, som å aldri gjøre det. Personlig synes jeg det er tryggest, og like enkelt, å blande ferskt til hvert måltid. Vi har kokt kaldt vann i kjøleskapet og kokt varmt vann på termos, blander varmt og kaldt til ca 70 grader (bruker steketermometer, men vet ca hvor mye av hvert vi trenger av erfaring), heller i pulver, rister, fyller opp med kaldt vann - ferdig. Hele operasjonen tar kanskje 1 minutt:) Til 200 ml bruker vi 120 ml varmt + 80 kaldt (blir 220 med pulver) til 100 ml bruker vi 60 varmt + 40 kaldt (blir 110 med pulver) Vi bruker Hipp, andre merker vil ha litt annet forhold, men du finner fort ut hva som er passe. En annen metode mange bruker er å ha flasker med kokt vann ferdig oppmålt i kjøleskapet, når det er tid for mat varmer du opp flasken i micro eller flaskevarmer til ønsket temp (de som bruker NAN varmer til 40 grader), har i pulveret, rister - ferdig. Tar maks 1 minutt:) Se ellers flaskeposten.org for gode tips og nyttig info, ellers anbefaler jeg boken "Flaskemelk" av Margrethe Vik, super bok til oss som flasker. Var kanskje ikke helt svaret du var ute etter, men tenkte det kunne være nyttig med noen tips siden du synes det er litt "komplisert" (om jeg forstod deg rett?) å lage ferskt hvert måltid. Vi har alle vært nye på området, og infoen er jo ikke akkurat lett tilgjengelig... Se forøvrig oppropet vårt for å få bedre info om flasking her: http://www.opprop.no/opprop.php?id=flaskesms Kanskje du vil signere også, om du ikke allerede har gjort det. Lykke til med flasking:)
Prusseluskan Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Ah, takk Blomstre, skulle akkurat til å linke til et innlegg fra deg som var langt mer ryddig en det jeg klarte:)
meg og mine <3 Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Hei... jeg bruker småfolk, og der står de på pakken at den kan tilberedes med kokt kjøleskaps kaldt vann og oppbevares i kjøleskapet i maksimalt 6-8 timer.. funker greit det..
ulvejenta Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Vi har en baby på 6 uker, bruker nan. Har hele tiden laget ferdig for halve døgnet i gangen å hatt i kjøleskapet. Dette gjorde de også på føden her. Men vi lager me vann på 70 grader, avkjøler raskt å rett i kjøleskapet. Når vi er på tur har vi med termos, kaldt kokt vann og ferdig oppmålt pulver.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Det anbefales vel å bruke disse ferdiglagete kartongene fra NAN eller SMÅFOLK når de er så små, da de er helt sterile. Varmes i micro eller vannbad.
Lea Laus Skrevet 26. august 2009 #8 Skrevet 26. august 2009 Ville vært veldig skepisk til å blande NAN i vann som holder 70 grader. Man ødelegger næringsstoffene i melken... Nan skal blandes i 40 grader og være fersk til hvert måltid. Selvfølgelig går det bra en gang i ny og ne, men ville ikke gjort det til daglig.
blomstre Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Hei Ulvejenta! Er du sikker på at det var nan de brukte på føden? Har intrykk av at det ofte er collett de bruker? For collett skal tillages ved min 70 grader, og er derfor et av de merkene man kan tillage på forhånd. Med Nan er det slik som andre her nevner at den skal blandes ved 40 grader ellers går vitaminer tapt og proteiner blir tyngre fordøyelig. Mange sliter unødvendig med magen pga dette... Dersom du vet at føden brukte nan. Så vil jeg veldig gjerne høre fra deg! Kunne du da sende meg en pm med navnet på føden du var på? Jeg har nemlig snakket med mattilsynet om dette. Og de sa at det var veldig viktig at vi som brukere sa i fra når vi observerte slike ting. Metoden du beskriver er nemlig ikke i henhold til mattilsynet sine retningslinjer som føden er pålagt å følge. Jeg vil derfor veldig gjerne få sende en melding til mattilsynet om dette og de vil følge det opp. Det fryktelig synd når føden ikke følger retningslinjene og på den måten vranglærer oss foreldre. Ofte bruker de som sagt collett, men det blir jo ikke sagt noe om at fremgangsmåten ikke kan brukes på alle merker... Se ellers mitt svar til HI hvis du har spørsmål om hvordan nan kan tillages på en trygg måte. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå