Gå til innhold

Akkurat fått beskjed om at jeg har PCO:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Var hos gyn på torsdag, gikk dit fordi jeg sluttet på minipillen 1 august og noen menstruasjon kom ikke.

Tok da en innvendig ultralyd der han fortalte at jeg hadde cyster på eggstokkene. Jeg har lyst på å bli gravid, og spurte om dette hadde noe å si for meg når det gjelder å bli det. Ja du kommer ganske sikkert ikke til å bli gravid. Jeg ble jo helt satt ut, regnet jo med at dette ikke var så uvannlig. Stilte jo spm hva dette egentlig var. Fikk her en lapp i hånden hvor det sto polycystisker ovarier, reis hjem å les om dette på internett. Kontakter deg om et års tid for kontroll!

Reiste hjem å begynte å lese om hva dette var på nettet,dermed kom tårene, bekymringene, å nervøsitet, å at jeg var mislykket

Skal til Volvat med i morgen å håper på å få noe svar. Vi ønsker oss jo barn, og jeg er kjemperedd for å ikke bli tatt seriøst, eller at di ikke vil begynne med noe beh på meg.

Her ligger alt til rette med jobb, vi har kjøpt hus, har stasjonsvogn, har et godt å trygt forhold til min samboer osv.

Er det noen som kan fortelle meg litt om PCO, og hvordan beh dere har fått, hvor lenge dere måtte prøve selv før dere fikk hjelp?

Skrevet

Hei flyvefisk!

For det første vil jeg si at det er beklagelig at du har fått diagnosen, det er en plagsom tilstand men det er absolutt ikke en umulighet å bli gravid! Den gynekologen som sa dette til deg var meget uproff spør du meg, og ufølsom!!!! Han burde ta seg tid å forklare deg hva dette innebærer og at det faktisk finnes god hjelp for å bli gravid.

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, det har litt å si hvor tidlig man får hjelp. Jo eldre man er jo fortere får man hjelp pga den biologiske klokka. Men det er vel vanlig at dere må prøve selv et år eller så, så regner jeg med at de vil starte utreningen. Mange med pco(s) har både manglende blødninger og eggløsning og uten dette er det jo umulig å bli gravid for å si det sånn.. :-) så opplever du dette bør du ta kontakt med gynekologen igjen, for det finnes medikamenter å få både for manglende eggløsning og for å sette blødningen i gang.

Det som er vanlig i første omgang er å gå på et preparat som heter Pergotime, det er sikkert ulik praksis på hvor lenge de anbefaler å gå på det, men tre kurer vet jeg er en vanlig anbefaling. Men dette er jo så ulik fra person til person hvilken dose som har effekt (enkel, dobbel eller trippel kur). Fører ikke dette frem må du også undersøke om egglederene er åpne bl.a. Fører ikke noe av dette fram så vil IVF/prøverørsbefruktning være et alternativ. Veldig mange med pco(s) blir gravide ved IVF så det er absolutt muligheter for deg.

Jeg selv fikk diagnosen da jeg var 27-28 år, tenkte ikke så mye på det da, men da jeg traff mannen i mitt liv da jeg var 35 år måtte jeg på innse at det kanskje ble vanskelig å bli gravid. Jeg ble utredet rimelig fort pga alderen. Jeg gikk på tre doble pergotime kurer, ble gravid men mistet dessverre. Ble så henvist til IVF hvor jeg holder på nå. Ble gravid på ett av forsøkene men mistet dessverre den spiren også. Det er jo dessverre slik at vi med pco(s) har større risiko for å miste pga at eggkvaliteten kan være noe dårlig.

Jeg vil bare si til slutt at du må ikke miste motet, for det er veldig mange som lykkes og du blir sikkert en av dem.

Lykke til!!!

Skrevet

Hei Turva:)

Jeg vil takke deg for et veldig godt svar:)

Jeg er 26 år, og møtte min drømmemann for snart 2 år siden. Alt ligger jo som sagt til rette her, og vi ventet jo med å planlegge graviditet fordi vi ville kjenne hverandre godt, ha greie jobber begge 2 å alt det der. Fikk liksom et kjempeslag mitt i tryne når jeg begynte å lese om dette på internett. Hadde veldig lite kjennskap til denne sykdommen. Skal som sagt til gyn på Volvat i dag å er veldig spent.

Kjempetrist å høre at du har mistet, men ettersom det jeg har lest meg fram til å det du skriver må vi ikke gi opp:) Stå på, jeg er sikker på at dette lykkes du med:)

Lykke til for dere også, krysser fingre for at det skal gå bra:)

Må få høre hvordan det går med deg fremover da:)

Flyvefisk

Skrevet

Hei flyvefisk

Jeg har pcos, ikke cyster men mange andre symtomer på sykdommen. Jeg fikk iallefall metformin.

Bytt lege du, metformin og pergotime er vel vanlig å bruke

Skrevet

For en lege!!!! Det er godt du skal ta deg en tur til Volvat - der er du i trygge hender!

Jeg har også PCOS, fikk diagnosen da jeg var 29 år (er 34 nå), men ble gravid ganske så kjapt etterpå. Gikk da på pergotime, som er tabletter som stimulerer til eggløsning.

Fikk et barn til 2 år etterpå, gikk da også på pergotime.

Nå er jeg gravid med barn nummer 3, denne gangen klarte vi det helt på egenhånd (det var heller ikke planlagt).

Det er jo mange ulike grader av PCO/PCOS - og mange klarer tross alt å bli gravide!

Jeg syns det var fornuftig at du tar deg en tur på Volvat, av egen erfaring så syns jeg at man får raskere hjelp hvis man går privat!

Lykke til!

Skrevet

hei hei flyvefisk:) jeg var hos gyn i mai i år for hadde ikke hatt mens siden midt i februar. da fant jeg ut ay jeg hadde pco syndrom.:( men jeg fikk provera for å få stabil syklus. gikk på det i 3 sykluser. oxo fikk jeg pergotime, det er eggløsning piller. jeg ble gravid etter den første kuren med pergotime:) jeg har prøvd siden september 09.så nå er jeg gravid. så du får høre om du kan få provere. er ikke alltid alle med pcos har eggløsning. men vi får hjelp:)

Skrevet

Uff og uff, høres ut som om du har fått en veldig dårlig gynekolog. På Volvat er de kjempebra og veldig proffe så tror det er veldig bra å gå dit.

Selv fikk jeg konstatert pco tidligere i sommer, hadde da ikke hatt mensen siden mars og begynte å bekymre meg litt for det siden graviditetstestene var negative :( Legen på Volvat konstaterte med en gang at jeg hadde pco, noe som blodprøver og en innvendig ultralyd bekreftet. Jeg ble også fortalt om å søke opp sykdommen på nett og det finnes masse å lese.. Ble satt på Provera og Pergotime og Metformin. Med det håper vi å bli gravide veldig snart, ingen umulighet iflg legen min, vi må bare ha litt hjelp på veien :) Jeg er 34 og samboeren min 36 og vi har prøvd å få barn siden desember i fjor. Skal tilbake til kontroll på Volvat i januar og hvis det ikke har skjedd en forbedring da så blir det videre utredning på oss. Går jo ganske fort med tanke på vår alder og at ingen av oss har barn fra før...

Ønsker deg virkelig alt godt og krysser fingrene for at alt går bra! Det finnes håp også for oss med pco :))

Skrevet

Hei! For ein uprofesjonell lege!!! Blir så sint når eg høyrer om slike. Eg opplevde akkurat det samme i 2000, var da 26 år. Legen ville ha meg til å bruke Metformin,men eg såg ikkje hensikta med det sidan eg ikkje planla å få barn da. FAstlegen min henviste meg til Rikshospitalet der dei bekrefta diagnaosen, men tok meg av Metformin. Dei sa at det kun er veldig overvektige og dei som ønsker barn som bør bruke det. Det viktigaste for behandling av Pco er, ifølge rikshospitalet, å slanke seg slik at ein blir normalvektig. Eg har slanka meg nokre kilo og no er eg gravid med barn nummer to. Vart gravid på første forsøk begge gongane. Veit at eg har vore utrulig heldig og at det er forskjellige grader av Pco. Men det går absolutt ann å få barn til tross for diagnosen! Lykke til!

Skrevet

Jeg blir mektig irritert på legen din kjenner jeg. Tenk å få seg til å si noe sånn!!

Jeg fikk diagnosen 20.august, så det er ikke så lenge siden. Jeg har en frøken på fire år fra før, men etter henne har jeg ikke hatt mensen mer enn et par ganger. Jeg fikk rekvisisjon for å prøve oss på nummer to av fastlegen. Da jeg var der sa hun at jeg hadde PCO, men at jeg ikke skulle bekymre meg unødvendig fordi man som regel får barn på egenhånd, og dersom det ikke skulle virke så har man pergo og dersom heller ikke DET skulle virke, så har man prøverør. Hun sa også det at vi med PCO hadde stor sannsynlighet for å få ut mange egg fordi vi har jo masse egg, de er bare hindret fra å komme ut. Jeg går nå på p-pillen for å få tilbake mensen, for så å fortsette med prøving igjen fra og med februar.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...