Gå til innhold

lap. om 2 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann, skal til lap mandag 14 sep å gruer meg noe fælt, noen som vet om dette gjør vont å hvor lang tid du blir sykemeldt? har prøvt i 2 år å 3 mnd nå å begynner å bli temmelig lei. har gått på pergotime i 5 mnd, dobbel dose men har aldri vert gravid. håper veldig at de kan finne en årsak på lap. en så det kan fikses å det blir håp for meg også å bli gravid.. kjenner at dette går ut over syken å humøret. noen andre i samme situasjon??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg var til laproscopi sist september. Det som er vondt er dagen etterpå, dette fordi de setter inn mye luft for å få oversikt der nede. Du blir rett og slett oppblåst:) Så etterpå hadde jeg vondt i skuldrene, dette på grunn av luften de setter inn:) Fikk med meg tabletter hjem, tok disse og sov flere timer når jeg kom hjem. Var bedre utpå kvelden. Men kjente disse "luftsmertene" i flere dager etterpå:)

Tror ejg bøle operert på en onsdag, og fikk sykemelding i to dager etterpå:)

Og det rare er at jeg ble gravid rett etterpå, dette er vist ikke så uvanlig. Siden de setter inn kontrast og blåser opp noen rør der nede, og vips satt spiren der:)

Lykke til:)

Skrevet

Hei.

Jeg hadde lap i januar og det gikk kjempe fint. Mange snakket om at det var vondt, jeg hadde ikke vondt i det hele tatt (og er egentlig ikke en tøffing når det gjelder smerte i utg.pkt)

Du blir gjerne litt stiv og støl i magen et par dager etterpå. Tror de fleste får 2-3 dager sykemelding, jeg hadde det på en fredag så jeg tok ingen sykemelding i det hele tatt. Men et par dager ville jeg nok tatt for å slappe av om jeg skulle tatt det midt i uken:) Det kan du snakke med legen om, kommer gjerne ann på hvordan jobb du har og om den innebærer fysisk jobb inkl tunge løft etc eller om du har en rolig hverdag uten stress på jobben på hvor lenge de sykemelder. Og jeg tror det er stor forskjell fra sykehus til sykehus.

Merket ikke så mye til luftsmerter i skuldrene, men vet mange andre får det og legen forberedte meg på at det kunne komme. Vet at det lille jeg merket hjalp å lindre ved å være litt i bevegelse frem og tilbake på stuegulvet.

Jeg kjenner mange som har blitt gravide rett etter lap, slik Tirilgirl/1MA + en i hjertet ble. De fjerner jo evt "grums" som måtte være der om det er noe, så de er det kanskje lettere for svømmerne og eggene til å møtes og befruktes like etterpå.

Du sover og merker lite. Når du våkner så er det som å ha moderate mens smerter, og du er mest støl og jeg var veldig groggi av narkosen. Og du får med smertestillende hjem, så de kan du ta i et par dager for å sikre at du ikke skal få vondt i etterkant.

Lykke til - ingenting å grue seg for!!!

Skrevet

Heisann

Jeg tok lap i juni i år, og grudde meg fælt jeg også!

Men sykepleieren var så flink og forklarte meg prosedyren og forløpet. Jeg var litt redd for all den luften de skulle blåse inn i magen. Den skulle visst bli som en ballong for at de kunne få mer oversikt og slikt der inni...

Narkosen var helt fin for meg, når jeg våknet var jeg litt "småfull" i 10 minutter, og så var jeg helt fin igjen. Men jeg var en av de uheldige og fikk veeeeldig luftsmerter. Dette da i magen selvsagt, men også i skuldrene, og noe så innmari også! Men paralgin forte og paracet hjalp meg. Jeg lå på sykehuset fra kl 08.00, opererte kl 10.00 og fikk dra hjem kl 16.00. Bilturen hjem på 15 minutter var grusom, men det beste var å sitte oppreist, og å gå litt.

For meg gikk det tre dager før jeg kunne gå uten å være forsiktig. Jeg opererte på en tirsdag og fikk sykmelding ut uka. Men jeg var på jobb igjen på fredagen, og da var jeg egentlig helt fin.

Ikke meningen å skremme eller noe, men denne operasjonen kan virke forskjellig fra person til person ser jeg. Jeg var litt uheldig. Men selv om det KAN være vondt første dagene, så går det fort over!! Man gjør jo alt for å sjekke ut og evt få orden på ting :o)

Jeg vil bare ønske deg lykke til!! Ikke vær nervøs, det går så bra! Andre sier de ikke har merket noe luft i det hele tatt! Du er kanskje så heldig!!

Og kanskje du blir gravid rett etterpå, sånn som så mange har blitt? :o)

Lykke til !!! :o)

Skrevet

tusen takk for svar! nå kan jeg slappe av litt mer. håper å krysser fingre å tær for at det er dette som må til for å bli gravid, håper så inderlig vi slipper prøverør, vil liksom klare det selv! håpe håpe, men vis ikke blir det prøverør etter jul. stakkar samboeren min begynner å bli ganske fortvilet han også, vi har vert til undersøkelser begge 2 men ingen feil å finne! han hadde vist veldig god kvalitet på svømmerene også, så ikke vet jeg. lykke til dere også så håper vi på det beste!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...