Gå til innhold

Trenger et råd... ang kjøp/angrefrist ol

Anbefalte innlegg

For ett år siden, like før jeg ble gravid, bestilte jeg to par briller på Specsavers. Men jeg ble så utrolig dårligsyk i begynnelsen av graviditeten at jeg var 100% sengeliggende i halvannen mnd. Etter det ble jeg tvunget ut på jobbleting, fremdeles dårlig, fordi jeg var nødt til å tjene penger slik at jeg fikk rett på permisjonspenger. Fikk jobb i barnehage, hadde supertravle dager og var veldig dårlig av kvalme/oppkast, bekkenløsning mm- og jeg glemte rett og slett brillene som lå i butikken.

Lørdag var jeg innom der for å hente de, men synes glassene i brillene (2 par) virket som om de er av feil styrke + at innfatningene ikke falt i smak nå. Kvaliteten på glassene virket også dårlig. Jeg bestilte time til ny konsultasjon slik at jeg kan bestille nye glass og i grunnen helt nye briller- jeg ønsker ikke å ha de andre. Butikken vil at jeg skal betale 2000 kr for glassene i de brillene som ligger uavhentet i butikken+ full pris på nye briller. Jeg forstår selvsagt deres side av saken, men dette vil føre til at jeg ikke har råd til å kjøpe nye briller som passer. De har aldri sendt faktura eller gjort krav på betaling på noen som helst måte.

Hva gjør jeg?? Jeg synes hele situasjonen er veldig vanskelig, for jeg forstår begge parter i saken. Spm er hvilke rettigheter jeg/de har? Noen som vet, eller som evn kan gi meg råd til hvordan å forhandle meg frem til en deal jeg kan leve med og som gjør at jeg faktisk kan få briller som passer?

Huffameg, synes dette ble fryktelig vanskelig jeg...

Fortsetter under...

Når du har vært gravid og kanskje ammer etter du hadde forrige sjekk der, så er det mest sannsynlig øynene dine som har endret seg. Det er ikke butikken sitt problem at du ventet et år med å hente brillene dine. Hvis du hadde kommet med en gang og ikke vært fornøyd, så hadde de helt sikkert hjulpet deg på en annen måte. Du kunne fått noen til å hente brillene for deg mens du var dårlig og prøvd dem ut da, så kunne du evt ringt og sagt at du var dårlig, men ikke syns du så godt nok med dem og spurt om det var greit at du kom når du ble bedre.

Samtidig så syns jeg det er veldig rart at de har latt det gå et år uten å minne deg på brillene i det hele tatt! Du er helt sikkert ikke den eneste som har glemt å hente brillene dine og det er dårlig butikk å ha mye liggende uten at kundene henter det.

Synes faktisk det er helt "fair" at du betaler full pris, og synes du er veldig heldig om du slipper å betale for de gamle innfatningene.

Jeg er litt usikker på om briller går under "tilvirkningskjøp" eller ikke, men da er reglene enda strengere for heving.

Jeg tror ikke du en gang har krav på å slippe å betale de gamle innfatningene, så jeg synes du skal være kjempefornøyd.

Skjønner at det er kjipt, men du får bite i det. Kan du ikke kjøpte ett nytt par i stedet for to da?

Etter mange år som butikkansatt selv så ser jeg jo helt klart butikkens side av saken. Jeg forstår at butikken ønsker full betaling for glassene, men ikke innfatningene som kan selges for full pris (og det tror jeg ikke de krever heller). Men når det er sagt, så synes jeg jo også at de burde imøtekomme meg med noe. Jeg kommer jo tross alt tilbake (hvilket jeg kunne latt være), og jeg ER interessert i å kjøpe briller hos dem. Jeg elsker selv å yte service, og hadde det vært min butikk, så hadde jeg regnet litt og latt kunden bet den prisen butikken bet for brilleglassene (slik at de ikke går i tap), og latt kunden bestille nye briller til full pris. Dermed tjener butikken penger og de får en fornøyd kunde som ant kommer tilbake...Men men, det er ikke min butikk og ikke opp til meg å avgjøre-

En annen ting er at selve kvaliteten på glassene virket ekstremt dårlig, de ville jeg uansett ha reklamert på for et år siden (ikke pga styrken, men glasskvaliteten).

Begriper virkelig ikke hvordan du i det hele tatt kan stille et sånt spørsmål..

Hva mener du er din unskyldning for at du ikke hentet brillene dine? Og hva mener du butikken skal gjøre med glassene som du ikke skal betale for? At de ikke ringte eller sendte brev for så være, men dette er en seriøs bedrift som du har gjort en skriftlig avtale med, og det er virkelig ikke deres ansvar å minne voksne tenkende individer på slikt.

Skjønner virkelig ikke hva du synes er "vanskelig" med dette..

Hei!

Jeg er daglig leder i en butikk og vi hadde nok sannsynligvis ringt deg med jevne mellomrom hvis du ikke hentet varen din.

Hvis butikken er sikre på at du har fått rett styrke så er det nok dessverre ingenting du har krav på, men jeg hadde nok gitt deg en god pris på de nye brillene.

Jeg jobber i en nisjebutikk og der har vi mye mer albuerom til å gi god service i slike tilfeller enn de ofte har på store kjeder.

Jeg synes det er merkelig at de ikke har tatt hvertfall halvparten av beløpet på brillene på forskudd.

Det høres ut, for butikken sin side, som svært uprofesjonelt.

De har jo overhodet ingen garanti på at de blir hentet når de ikke tar betaling på forskudd eller håndfaste bevis på at du faktisk har bestilt brillene.

Så som kunde så hadde jeg droppet å hentet/betale brillene og bestilt nye briller ett annet sted.

Annonse

gikk litt fort der...

At innfatningen ikke falt i smak, er jo overhodet ikke butikkens problem.

Men som sagt, når de er uproffe nok til å ikke gardere seg mot slike situasjoner med å ta betaling på forskudd, så er det jo egentlig ingenting de kan gjøre.

Hos oss tar vi 50 % forskuddsbetaling på spesialbestillinger.

Hvis varen/e da ikke blir hentet, så har vi hvertfall fått dekket ¨våre utgifter.

Hva mener du med at glasskvaliteten virket dårlig? Du har vel fått det du betaler for der også? Hvis man kun kjøper rimeligste glass, så er det ikke så god kvalitet på dem, men jeg vil tro alle får spørsmål om de ønsker å betale litt ekstra for å få glass som ikke riper så lett og som det ikke er så mye reflekser i og da er det jo opp til deg om du sier ja eller nei til det.

Og syns du det var greit å selge varer som var fjorårets kolleksjon når du jobbet i butikk? Brille er mote det også som alt annet og innfatningene byttes ut hele tiden. Uansett hvor gammel modellen er, så er butikken pliktig til å følge vanlige reklamasjonsregler og når innfatningen er et år eldre når den blir solgt, så kan det også være vanskelig å skaffe ny hvis det kommer en reklamasjon på den.

Man er faktisk pliktig til å betale varen uansett forskudd eller ikke. Butikken har etter gjentatte purringer og inkassovarsel full anledning til å sende regningen til inkasso, så det å anbefale å ikke hente varen fordi hun ikke har betalt noe på forhånd (og det sier vel egentlig ikke historien noe om hun har gjort eller ikke), er ikke så veldig lurt.

Ja, det vet jeg, men når butikken ikke har sendt ut faktura/purring/inkassovarsel enda, så er det vel ikke så stor sjanse for at de kommer til å gjøre det.

Jeg synes jo absolutt ikke at noe av dette er butikken sin feil eller at kunden har krav på noe i denne situasjonen.

Synes heller det er utrolig at hun slipper å betale mer enn utgangssummen et helt år etter at varen er bestilt. Som sagt, det er ikke butikken sitt ansvar å minne voksne folk på hva som skal hentes/betales.

Herregud. Er det rart man blir litt lei av mennesker etter noen år som butikkmedarbeider/butikkeier..

Oi, visste ikke at dette innlegget skulle provosere så mye. Har jobbet nærmere ti år i butikk selv, og har enda ikke blitt lei av mennesker. Men jeg er kjent for å yte virkelig god service, tross at jeg prøver i imøtekomme mine kunder på beste mulige måte- og jeg har de aller beste salgstallene.

Og til innlegger over som mener at det ikke er rart man blir litt lei av mennesker etter noen år i butikk; vel, det er vel gjerne den holdningen som gjør at butikkansatte generelt scorer veldig lavt i serviceundersøkelser. Det forundrer meg gang på gang hvor utrolig lite serviceminded butikkansatte er.

Jeg mener overhode ikke at dette er butikken sitt problem, og såvidt jeg husker har jeg ikke et eneste sted skrevet at jeg ikke skal hente dem eller la være å betale. Jeg spør derimot om noen har råd tips om hvilke rettigheter jeg har/butikken har (jeg kjenner forbrukerloven relativt godt, men ikke når det gjelder spesialbestillinger som brilleglass)- og så er det jo opp til kunde/butikk å komme frem til en konklusjon. Når det gjelder siste mote så kan jeg med sikkerhet si at innfatningene jeg bestilte i fjor er ganske så trendy i år også, så salg av dem til full pris skal ikke være noe problem.

Bestilte også glass som skulle være av god kvalitet, med refleksbehandling og andre ekstrabehandlinger. Det er mulig at de er "det jeg betalte for", men da er i så fall kvaliteten så dårlig at jeg aldri kommer til å handle der igjen.

Vel vel, ønsker egentlig å avslutte denne saken nå. Kommer til å betale for brilleglassene, og ikke kjøpe nye briller der...

Når jeg leser innlegget mitt nå synes jeg det høres forferdelig sytete ut... Det ser jo ut som om jeg synes synd på meg selv fordi jeg ikke hentet de da og "ikke liker" dem nå. Det er slett ikke det som blir formidlet der jeg egentlig mener. Jeg må kjøpe nye briller, og lurer rett og slett på hva dere synes er rett og rimelig.

Og det kan man si at jeg har fått svar på nå!! :-)

Er forsåvidt enig med dere ang betaling, men synes også at butikken kan tilby litt avslag på glassene dersom jeg kjøper ny brille der.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...