aurora12 Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 Hei,- det er første gang jeg skriver her...Jeg er 42 år har to barn fra før, ei på 16 og en på snart 4 så sånn sett er vi heldige:-) Er gravid nå i uke 15 dag 4, har vært på tidlig UL-som var normal, men får økt risiko for kromosomfeil pga. både alder og blodprøvene,- skikkelg nedtur! Hadde en spontanabort i uke 12 i november i fjor. Skal til genetisk veiledning og fostervannsprøve nå på torsdag, men er skikkelig nede nå og tror alt håp er ute og at barnet er alvorlig syk. Er det noen som har lignende erfaring eller har hørt om andre i samme situasjon?
JenteOgGutterMamma! Skrevet 25. august 2009 #2 Skrevet 25. august 2009 Hei! :-) Gratulere med graviditeten! :-) Er selv nettopp fyllt 42 år og fikk en frisk og velskapt liten nyfødt prins for 17 dager siden! :-)) Var selv til utvidet UL og duotest i uke 12 og fikk veldig gode resultater på trisomy 18 og 13! På trisomy 21 fikk jeg etter UL og blodprøve en risiko på 1:138, noe som gjorde at jeg først ble veldig engstelig for jeg hadde jo lest om at mange fikk mange hundre eller 1000 her inne på samme prøve, og alt under 1 : 250 var en risiko! Men på St.Olavs i Trondheim der jeg tok UL og fikk svaret på blodprøven, sa at man ikke måtte henge seg så opp i selve tallene, men se på det i %! Så jeg fikk da hele 99.4 % sjanse på at babyen var frisk, og 0.6% sjanse for at det kunne være noe galt! Noe dei sa var et godt resultat! :-) Vi droppet da fostervannsprøven fordi at den har en abortrisiko på 0,5 - 1,0 % ,så det var da i utgangspunktet større sjanse for å miste i fostervannsprøve enn at det var noe galt med babyen! Og altså for 17 dager siden kom lilleprinsen vår frisk og velskapt! :-) Nå vet jeg ikke hvilke resultater du fikk men håper jeg kan berolige deg med min historie! :-) Lykke til! :-)
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 hei på deg. Vet du, jeg synes ikke du skal bekymre deg unødig mye for dette. Mest sannsynlig er alt helt fint med barnet i magen!! Det at du har fått en økt risiko for kromosomfeil er basert på statistiske data. Jeg er også 42 år, og opplevde akkurat det samme som deg. Basert på resultatene fra blodprøvene, som viste forhøyet risiko for trisomi 13 og 18, ble jeg anbefalt av legene å ta fostervannsprøve, som forlenget perioden med bekymringer ytterligere 4 - 5 uker. Prøvesvarene viste heldigvis at vi venter en kromosomfrisk gutt - og lettelsen var stor da jeg omsider fikk svarene fra Ullevål. I etterkant har jeg tenkt mye på disse testene og hvor mange som egentlig får "ødelagt" de 2-3 første månedene av svangerskapet pga unødige engstelser. Jeg har også tenkt endel på hvor misvisende disse sannsynlighetstallene egentlig kan virke. Man sier jo at alt over 1 - 250 er bra. Derfor ble det skummelt for meg da jeg fikk 1 - 65 på trisomiene. Etter å ha gått litt i dybden på hva tallet sier, så betyr det egentlig at det er 1,5 % sjanse for at noe er feil med barnet. Altså sett fra den positive siden: 98,5% sannsynlighet for at barnet er friskt. Når ellers i livet har man egentlig så gode odds? for meg ble det dermed et vanskelig valg i forhold til hvorvidt jeg skulle gjennomføre fostervannsprøve - som også innebærer en risiko (dog noe lavere enn trisomi risikoen) Nå sier du ikke noe om scorene dine på blodprøvene, så det kan jo være at risikoen din er betydelig høyere(eller lavere) enn hva mine blodprøver indikerte. Men da har du iallefall noe å sammenlikne med:-) Og for meg gikk det iallefall fint!! Det tror og håper jeg at det gjør for din del også:-) Og at du veldig snart kan begynne å glede deg over vidunderet som bor i magen din! Lykke lykke til:-)
Prosjekt 2010 Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Hei Dere. Jeg blir 41 innen jeg har termin, og legen min har nå sendt meg videre til genetisk veiledning og UL. Jeg bare lurer på når dere begynte på denne prosessen? Når var dere til samtale, når var første UL, Duotest osv, Når tas fostervannsprøven og hvor lenge må man vente på svar?
Savn 36 Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Hei Aurora Må si jeg kjenner meg utrolig godt igjen i dine beskrivelser av at du føler "alt håp er ute". Akkurat slik følte jeg det også når vi fikk beskjed om at vi hadde en "high risk" for downs, og noen av de andre triosomiene. Jeg tror bakgrunnen for at viv følte det slik, var fordi vi ikke var forberedt på å få et slikt svar, og når man får en slik beskjed ramler liksom verden litt sammen. Men som de andre sier over her, at hvis du snur tallene dine litt på hode, så blir plutselig sjansen for et friskt barn veldig stor likevel. Vet ikke om du har tatt dobbel marker test? Ev sjekket nakkefolden o.l? Hvis alt var bra der, så skal du ta det helt med ro, da er det en svært stor sjanse for at barnet ditt er friskt. Men jeg vet det blir noen tunge uker å gå rundt og vente på svaret. Men i det minste trenger du ikke å gå rundt og gruble i ni mnd, men i 4-5 uker, og når svaret foreligger, er det en fantastisk beskjed og få. Håper alt går bra for dere. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Dette er tydeligvis et tema som er relevant for mange av oss som har passert 40, og der vi sliter med de samme tankene hver for oss. Er også 42, hadde en "perfekt" tidlig UL men kom likevel ut med risk på 1/235 for Downs - dvs på feil side av 1/250 grensa - og hadde noen fæle dager. Heldigvis traff jeg en tolmodig og forståelsesfull person på jeg ringte sykehuset for å få råd om hva vi skulle gjøre videre. Valgte også å droppe fostervannsprøve pga abortrisikoen og fordi jeg ikke orket 3-4 uker til med mer venting og bekymringer. Alt så bra ut på på 18 ukers ultralyd, lårbein, hjerte og alt annet som kan følge med Downs - og jeg har klart å legge det meste av bekymringene bak meg, og glede meg til barnet nå kommer om ikke så alt for mange uker. Virker som svært mange på vår alder får verdier som er mindre bra enn at vi kanskje håpet og var forberedt på. Hun jeg snakket med på sykehuset sa at verdiene på blodprøvene kan variere ganske mye uten at noe er galt - så vi får prøve å tenke statistikk som dere andre er inne på - og at verdier tilsvarende mine faktisk tilsier en risiko på linje med en 36-37 åring,
JenteOgGutterMamma! Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Hei! :-) Jeg var på utvidet UL og duotest i januar, fikk da 1:138 på trisomi 21, etter UL og blodprøve! Dette var bedre enn det som sto før UL og blodprøve som utifra alder som var 1:70 så risikoen minsket noe! Men ble jo også selvfølgelig redd da jeg så tallene når jeg hadde lest at mange fikk myye bedre tall, og at alt under 1:250 var en risiko! Men som dei sa på St.Olavs så var det ikke selve tallene som man skulle tenke på, men se det i % som jo tilsa at det var hele 99.4% for at babyen var frisk, og UL var kjempefin, ingenting som skulle tilsi at det var noe galt for alle mål var kjempefine og normale! Vi skulle få tenke på det noen dager for å bestemme oss om vi ville ta fostervannsprøve eller ikke, men vi kom fram til at tallene var så bra at vi droppet den, og i og med at abortrisikoen ved fostervannsprøven var litt høyere enn risikoen for at det var noe galt med babyen så tok vi ikke sjansen på å miste et friskt foster bare fordi vi ville vite 100% i stedet for 99.4%! Fødte en liten frisk og velskapt gutt den 08.08.09 en nydelig liten prins! :-)) Lykke til! :-)
aurora12 Skrevet 28. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2009 Hei alle sammen og tusen takk for de flotte svarene deres! Var i Tromsø på både genetisk veiledning av en utrolig sympatisk lege, og fikk tallene presentert,- 1/93 samt til UL,- utført av en lege som virkelig kunne sine saker! ( er lege selv, men jobber ikke med dette feltet, likevel hang jeg godt med da han veiledet sin yngre kollega) UL var normal og gynekologen sa rett ut at han trodde barnet var kromosomfrisk. Han, gjorde som dere, snudde tallene på hodet og da er jo oddsene veldig gode samt at risikoen faller igjen etter normal UL såpass sent ( uke 15 dag 6) Vi valgte likevel fostervannsprøve og får svar på hurtigtesten på mandag. Disse testene er også veldig påitelige i følge genetikeren. Vi bor 56 mil unna universitetssykehuet og valgte mens vi var der fordi både min mann og jeg opplevde uvissheten som svært belastende. Nå går vi en nydelig høsthelg i møte og jeg kjenner at jeg begynner å glede meg over det lille vidunderet i maven :-) Den offentlige informasjonen man få om disse testene er rett og slett ikke god nok og skaper kanskje unødig mye engstelse,- dette fortalte jeg genetikeren og hun ble litt overrasket over at en kollega hadde søkt kunnskap på disse sidene og ikke i tunge vitenskapelige fora...,- så takk skla dere ha jenter! God helg til dere alle!
Siss*40 Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Heisann, jeg svever litt i dag:-) Var til duotest, fikk tatt blodprøven, men på UL viste det seg at jeg ventet tvillinger!! Sjokk, fordi jeg har vært på en tidligere UL der dette ikke kom fram, men gledelig sjokk. Var så redd noe var galt, fordi jeg følte at puppene var mindre ømme, og fryktet at det var et dårlig tegn... Nakkefoldene var tynne på begge to, og blodprøven kunne ikke brukes når de var flere, fordi tallene ble helt anderledes da.... Gjør ingenting, tar det som det kommer, og drømmer om at jeg skal klare å bære fram to velskapte i løpet av vinteren... Har ikke barn fra før, mistet i jan -09, så dette er spennende... Fantastisk å se to hjerter slå! Etter å ha målt nakkefolden, var risikoen betydelig mindre enn bare basert på min alder, sa den fantastiske legen jeg møtte på Haukeland... Ellers trodde han det var eneggede tvillinger...:-) Plutselig blir det mange aktuelle grupper her... Førstegangs, moden alder, tvilling, mistet tidligere, ...
aurora12 Skrevet 31. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 31. august 2009 Hei alle sammen! Fikk verdens deiligste telefon i dag,- svar på hurtigtest (fostervannsprøve): Prøven var normal,- altså ingen kromosomfeil! Både mannen min og jeg satt på kafe og lo og gråt om hverandre..:-) Som sagt,- takk for alle svarene deres nå skal vi bare kose oss med den lille i maven!
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 31. august 2009 #11 Skrevet 31. august 2009 så utrolig godt å høre!! Det er slik en deilig lettelse når slike gode nyheter kommer. Kos dere masse videre i svangerskapet. Jeg synes det er såå deilig å være gravid. Nyter det mye mer nå enn for 17 og 20 år siden. Synes nesten det er litt trist at om 2 1/2 måned så er denne epoken over, og med veldig stor sannsynlighet er dette min siste graviditet.Så langt har det iallefall ikke vært noe mer slitsomt å være gravid 42 åring enn det var å være gravid 22 åring:-) Håper selvsagt det fortsetter det siste trimesteret også... Men jeg gleder meg selvsagt stort til neste epoke i livet vårt: nemlig når "attpåskatten" kommer og hilser på oss. Lykke til Aurora:-) Klem fra meg
JenteOgGutterMamma! Skrevet 1. september 2009 #12 Skrevet 1. september 2009 Hei Aurora! Så bra godt å høre at alt var bra med babyen din også! :-) Og nyyt det å være gravid fremover! :-) Savner allerede denne unike følelsen av å gå gravid og vi har ikke tenkt å begynne på prevansjon igjen! ;-) Nå bare storkoser vi oss hjemme med lilegutt som allerede er 3 uker gammel! :-) Lykke til i resten av svangerskapet! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå