go'matræva og lillegutt Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 Lillegutt sliter så med magen om dagen. Han presser og presser, men det kommer fint lite ut! Og det lille som kommer, er knallhardt.. Tidligere har sviskemos gjort susen, men tydeligvis ikke denne gangen! Han har vært hard i magen siden lørdag, og har bare hatt to bæsjebleier med bæsj på størrelse med en tier på fire dager. Han har fått fem glass sviskemos og to flasker sviskesaft i løpet av dagene, men det hjelper jo ingenting (går det an å gi for mye svisker?)... Så hva gjør jeg??
Deidei Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 Hei. Sånn er det her i huset også.. Mini har alltid hatt treg og hard mage. Har også brukt endel sviskemos, men har funnet ut at druer og rosiner funker fint her... og så er det litt variasjon fra sviskemosen også...
Ranveig R Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 Det er sjølvsagt viktig å drikke nok vatn. Kumelk, banan, ris og blåbær kan virke stoppande, så det kan du jo prøve å unngå inntil vidare. Rosiner, tørka apriskos og druer er klassiske "få-magen-i-sving-varer", no er det jo og rett tid for plommer, dei hjelper og. Kanskje greitt å prøve noko anna enn svisker når det tydelegvis ikkje hjelper (og sikkert kjekt for ungen med litt variasjon). Viss problemet vedvarer bør du kontakte lege for å få bedre råd.
Ranveig R Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Linfrø skal visst vere bra og forresten, blanda i graut eller mat. Men du kan og legge linfrø i bløyt (eller koke dei eit par minutt), og så gje vatnet til barnet (eller blande det i graut e.l.).
rikedaspike Skrevet 25. august 2009 #6 Skrevet 25. august 2009 Prøv pære ( glass fra nestle ) til grøten - det funker hos noen. Jeg bruker fortsatt malt i flaska - 1 liten teskje hjelper! Så må de drikke mye veske ( vann, fruktte eller likn.) det hjelper også mot hard mage...
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Datteren min slet forferdelig med det helt siden hun var 10 mnd. Kjøp vanlig sviskejogurt og jeg lover at det hjelper. Det er ikke bare det at hun kommer seg på do men det regulerer magen også. Hvis hun blir hard i magen får hun en sviskejogurt om dagen og etter to dager er det helt normalt.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Hvis han drikker kumelk på kvelden f.eks bør du kutte det ut med en gang. Her i huset blir snuppa knallhard i magen av banan, nesten ingenting som skal til. Da hjelper det som regel med litt rosiner og masse vann. I tillegg kan du prøve å massere bak, øverst på leggene, rett under knehasen. Her er det soner (soneterapi) som hjelper på fordøyelsen. Full klaff hver gang her i hus!
40år og vil ha barn! Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Hei. Jeg prøvde alt, og endte opp med Dupralax, fås på apoteket. Ufarlig . Begynn med bare en halv ts og øk gradvis til du får effekt. pass på å gi nok vann ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #10 Skrevet 31. august 2009 Pass på at han får nok å drikke. Kutt ut melk og melkemat i en periode på noen uker (de kan gi hard mage). Gi han tilskudd av gode magebakterier. Finnes slike som er spesielt tilpasset barn, men det er ikke farlig å gi sånne som er for større barn og voksne.
oslo75 Skrevet 31. august 2009 #11 Skrevet 31. august 2009 Hvis ikke alle disse rådene hjelper på en stund, så ikke la det gå for lang tid før dere oppsøker lege.(Max en uke hvis han plages og ikke har skikkelig størrelse på produktet) Det er ikke moro hvis han er så forstoppa at han må tømmes. Vi lot det gå for lang tid - fordi det kom jo litt og litt - men tilsammen utgjorde det ingenting:-(
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #12 Skrevet 1. september 2009 Mer vann, rent vann. Det hjelper små tarmer, store tarmer og alt som har med tarmer generelt. Ikke som en akutt greie, men som en generell regel i hverdagen. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #13 Skrevet 1. september 2009 min sønn har hatt skikkelig problemer med hard mage så lenge jeg kan huske..når han var 5 mnd endte det opp med toilax..etter det var gått 14 dager.dette i sammråd med lege..+ 2 uker med lactulose. vi prøvde ALT.. det eneste som funker for han er en youghurt hver eneste dag,helst den biola youghurten.. glemmer vi den 1 dag kommer det små harde kuler ut,gjerne etter masse masse pressing og grining stakkars.. ser noen har skrevet hold deg unna melkeprod..lurer på hvor hun har fått det fra for det stemmer IKKE.syrnet melk alla youghurt,biola,surmelk hjelper.. dette har vi lært av kostholds eksperter på jobb,til å gi de gamle.. (jobber på gamlehjem)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #14 Skrevet 2. september 2009 Gutten min hadde problemer med dette også. Nå er han 16 mnd og det har gått seg til. Føler det hjelper å drikke mye vann. Biola yoghurt og kiwi er bra. Rosiner!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå