FruTB Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 Alle de gamle damene i min familie () sier at potetene skal koke i hjel - at det er det som gjør lapskausen tykk. Men når jeg har fått servert lapskaus borte, så er det da hele, faste potetbiter oppi? Jukser man med maizenna?
Ranveig R Skrevet 25. august 2009 #2 Skrevet 25. august 2009 Eg kokar den ihjel, så potetene smuldrar opp. Men eg veit bestemora mi "juksar" med litt potetmospulver )
sitrus76 Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 Når jeg lager lapskaus, har jeg for det første ganske så lite væske oppi. Da blir den fort tykk når noen av potetbitene kokes "ihjel". Som regel er det noen potetbiter igjen som ikke er i stykker også. Jeg har av og til brukt potetmoser for å knuse noen poteter. Av og til har jeg brukt jevning, f eks maizenna:)
Ettervinterkommervår Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 Eller røre som en gal mens man heller litt (bare litt) maizena oppi... Gjør den akkurat så tykk som du vil ha den, man bare regulerer det med mengden man heller oppi...
Gjest Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Nei, æsj! Jeg lager vanlig brun saus med brunet smør og hvetemel.
♡ A & E ♡ Skrevet 25. august 2009 #6 Skrevet 25. august 2009 Jeg putter i litt sånn pulver som skal bli potetmos så blir det bra
bl0mma Skrevet 25. august 2009 #7 Skrevet 25. august 2009 legg i en liten del av poteterne først sån att de koker sønder, sen legger du i resten
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 25. august 2009 #8 Skrevet 25. august 2009 jeg vender kjoettet i hvetemel foer jeg steker det i smoer og tilsetter kraften jeg skal bruke og har potet biter i forskjellige stoerrelser (de smaa kokes ihjel, mens de store blir gode aa spise) og groennsakene i etterpaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå