Gå til innhold

Ville dere bodd i Bærum (eks. på Jar, Haslum, Bekkestua eller Høvik)? (Inspirert av tidligere tråd om Oslo)

Anbefalte innlegg

Si dersom dere hadd hatt råd til det, evt. arvet et hus. Ville dere bodd der? Er det veldig snobbete, eller er det bra å vokse opp i Bærum?

Hva med de stedene som er nevnt, hvordan er de på godt og vondt? Vi vurderer nemlig å flytte til Bærum, vi.

Fortsetter under...

Jeg har bodd på Bekkestua, men likte meg ikke særlig godt der. Jeg er vokst opp på østkanten i Oslo og synes Bærum ble litt snobbete i den forstand at det er veldig fokus på det materielle. Folk tjener som regel greit, stemmer Høyre, drar på utenlandsferie 3 ganger i året og pusser opp huset annethvert år. Hyggelige folk, men litt for mye "perfekt idyll"- image som ofte kun er nettop det, et image.

Tror de områdene er veldig barnevennlige på en måte med tanke på at det er veldig veletablerte familier der og ressurssterke foreldre som følger opp barna på skolen osv.

Jeg er oppvokst i Bærum og trives veldig godt med å ikke bo i noen av de områdene du nevner. På den annen side synes jeg Bærum er veldig bra når man kommer nærmere Asker. Der stortrivdes jeg lenge, men det er jo upraktisk hvis man jobber inne i Oslo med mindre man elsker å sitte i kø eller stå og fryse mens man venter på toget som alltid er forsinket om vinteren.

Ellers er jo Asker enda bedre hvis man tenker på oppvekst. Asker satser i langt større grad på kompetanse innen utdanning enn det Bærum gjør og dessuten slipper man det verste motehysteriet på skolene der (Jar skole for eksempel er grusomt hvis man ikke er opptatt av mote og den slags).

Tull! Det er ikke bare snobber her. Noen er det selvsagt og de vises jo godt ;) men de fleste er vanlige mennesker man kommer meget godt over ens med.

Jeg har bodd i Bærum i 16 år og på forskjellige steder. Har nå snart fem barn og alle er født her. Min mann er herfra.

Trivdes meget godt på Bekkestua. Koselig sted. På Jar/Høvik er det litt mer snobbete etter min mening.

Haslum er landlig og fint.

Pr i dag bor vi på Rykkinn da vi kjøpte hus her for 5 år siden. Trives godt her og har det både lagdlig og kort vei til det meste..

Rimeligere boligpriser og en mann som er fra Skui gjorde at dette ble alternativet for oss.

Ingen av de vi har rundt oss og kjenner godt har noen snobbefaktor. Har en venninne som har "klatret høyt". Hennes datter må jeg smile litt av, da hun har tatt litt av ved plutselig å ha penger.. ellers er alle normale mennesker med sunne verdier, selv om noen har mer penger enn andre...

Lykke til med flytting!

Jeg er oppvokst like utenfor Bærumsgrensen (altså Oslo vest).

Jeg kunne bodd på Jar og Bekkestua (og Kolsås - for å legge til noe).

Jeg kunne definitivt ikke bodd på Høvik eller Haslum.

Annonse

Nei, kunne ikke bodd noen av stedene. For mye luksus, snoberi, penger og overflate etter min smak. Dessuten er det jo grusomt langt inn til byen da

Sukk, vet ikke om jeg ble så mye klokere jeg, men tusen takk for svar! Tar gjerne imot flere, det er neimen ikke lett å vite hvor det er "best" i forhold til alt...

HI

fint alle stedene synes jeg, har bodd 7 år på Bekkestua og trivdes veldig godt, bor nå et annet sted på Oslo Vest. Kunne godt tenke meg å bo på Strand, men det er litt dyrt :-)

Jeg bor på nedre Høvik og jeg kan trygt si at det er den beste plassen jeg har bodd. Er veldig glad i sjøen. Har tidligere bodd i sentrum og i vest, men ingenting måler seg med dette.

Barnevennlig, masse småbarnsfamilier, bra barnehager og skoler, sinnsyke turområder langs vannet, under 5 min. til stranda, 10 min. på E18 inn til sentrum, kort vei til Bærumsmarka på vinteren, Centra (bra matbutikk). Om noen år kommer det kjøpesenter her også..

Samboer og jeg er innflyttere og bor på Tanum. Trives veldig godt her, litt i høyden. Tenker av og til at det er litt lite mangfold av mennesker, litt ensartet. Men synes det er å overdrive at det bare er snobber her. Tenker det er mennesker med ulike inntekter og historier her, noen "innfødte" og noen innflyttere.

Vet ikke om vi blir boende her for alltid, men det har mer å gjøre med stor avstand til familie og at vi savner Trondheim :)

Jeg har bodd i Bærum jeg, og trivdes godt med det.

Trivdes godt på Jar, enda bedre på Stabekk og Bekkestua var også ålreit, men de to førstnevnte var bedre:)

Men jeg har jo ikke råd til å etablere meg der selv og dermed endte jeg opp i "Den hvite ghettoen" i hjembyen min i stedet sammen med mann fra samme by.

Annonse

Bor ikke i Bærum, men har nær familie på Høvik og foreldre som er vokst opp der (og Blommenholm). Synes det er trivelig der, selv om enkelte svever litt vel opp i skyene.

Ville aldri bodd på oversida av E18 i Bærum, synes landskapet og områdene der er dølle, folkene som bor der vet jeg ikke alt om, men det finnes både snobber og helt "vanlige" folk i Bærum. Kan legge til at det faktsk ikke slik at folk der har så forbaska mye penger, de ligger bare svidt over landsgjennomsnittet når det kommertil inntekt, men mytene er sterke og mange ønsker nok å gi et bilde av at de sitter godt i det. Har jobba på Strand(ved Høvik), det er et rolig, fint strøk, men ikke mitt førstevalg.

Skulle jeg valgt frit i Bærum hadde jeg valgt Snarøya(eller er det Oslo kommune, tro?), evt. enkelte områder på Nesøya, men det har vi ikke råd til med mindre vi vil ha 300 kvm hage med naboer på alle sider, uten å vær nært sjøen.

Synes Landøya(ved Nesbru og Holmen i Asker) er fint, samt sjøsida ved Blakstad, Vettre, Konglungen og Vollen er fint(alt i Asker) Vi har havna hakket forbi Vollen, i Slemmestad. Det er ikke spesielt vakkert, men barnevennlig(med unntak av Slemmestadveien, ref. stakkars Susanne som ble påkjørt og slept avgårde her) Det er mange rolige boligområder, og jeg har aldri møtt et eneste snobbete menneske her. Vi har barnehager(full dekning og flere ledige plasser), barne-og ungdomsskole i gangavstand, vi kan tusle til 3 matbutikker, samt handlesenter med div. klesbutikker, post, apotek, vinmonopol, bank...

Det er gangavstand til sjøen og båtbrygge(dog ikke så vakkert) og det går hurtigbåt til Aker brygge herfra i rushtida, samt flere bussavganger.

De driver å bygge ut veien fra, hmmm er det Vettre?, og til Holmen, så fra neste høst av er det eget kollektivfelt helt ut til E18, det vil gjøre turen fra stedene her og frem til Holmen inn til Oslo enda kortere(raskere) om man benytter EL-bil, buss eller motorsykkel. Vil da ta 20-25 min til Lysaker uansett trafikk på mårningen!

Prisene her ute er adskillig lavere enn om du beveger mot Asker og bærum, men i kjøretid er vi knapt lengre unna Oslo enn de er der:-)

har vokst opp på stabekk og bor nå på oslo vest. synes det er latterlig å si at det er så snobbete i bærum. ja det er mange med god råd, men det er jo ikke de samme som sobberi. har opplevd langt større snobberi på otta (bodde der i en periode) og i ålesund (familien til pappa kommer derfra). tror mye av oppfattelsen rundt at det er så snobbete i bærum handler om folks egen usikkerhet og en pussig form for mindreverdighetskomplekser.

det er helt utrolig hvordan det er "lov" å rakke ned på bærumsfolk opp og ned i mente, men det er på ingen måte lov å rakke på de fra østanten. da er man veldig politisk ukorrekt....

hvis dere har råd og lyst og ting ligger tilrette for det, så hvorfor ikke? lykke til. :)

Bor i Bærum og har alltid gjort det. Er ikke snobb selv, og synes ikke det er snobbete her. Kommer helt sikkert ann på hvilken vennekrets man har.

Selv har jeg bodd Dønski, Slependen/Tanum, Bærums verk, Hosle (Hosle var nok litt snobbete ja :) ) og nå Haslum.

Hvor dere kommer fra har vel litt å si i forhold til hvor dere burde flytte i Bærum.

Selv synes jeg Bærums verk er utrolig fint. Kunne også tenkt meg å bo nærmere Sandvika. Trives godt på haslum, men det er litt "tettpakket" blitt. Tror også det kan bli fint på det nye boligområdet på rud.

Bærum eller Blærum?:P

Etter alt jeg har hørt og hvordan jeg har opplevd de som er derfra,ville jeg ikke ha bodd der.Har inntrykk av at de er virkelig snobbete o blærete..

Fordomsfull jeg?...

Hvis jeg hadde hatt råd, evt arvet hus i Bærum: utvilsomt JAAA!

Jeg er oppvokst i Bærum (Jar), og har også bodd på Blommenholm. Stortrives, men det er dessverre alt for dyrt...

Enkelte områder i Bærum er det nok en del snobber, men de aller fleste er "vanlig", "helt ålreite" mennesker :-)

Bærum er jo kjempesentralt i fht Oslo (særlig østre Bærum, men også vestre / områdene ikke altfor langt unna E-18, snakker vi Lommedalen begynner det jo å bli litt avstand, men det er uansett ikke langt!).

Du har det meste du trenger i Sandvika, samt flere mindre sentre rundt omkring (Østerås, Eiksmarka, Bekkestua, Bærums Verk).

Mange fine turområder!

Asker er også fint, de har pr. i dag også mye bedre barnehagedekning (og betaler bedre, ikke så verst / ganske bra dekning av førskolelærere har jeg skjønt :-))

Snuppeline

har bodd i bærum i 7 år..sandvika,slependen og vøyenenga... blandet med folk,endel "snobber" flest vanlige:)....mange fine steder.:)..MEN er det verdt å betale over 2 mill for en relativt liten rekkehusleilighet med bitte bitte liten hage, gå på skoler med litt for mange barn og etter min mening dårlig oppfølging (mye dop og fester for de litt eldre barna)..har familie som bor der og samboer er derfra så har sett mye rart der...mye press på klær og status etter hvert... det blir mye jobbing for ganske lite og hvis boligprisene faller....da har du tapt...

vi ville heller jobbe mindre,bo større og mer landlig,litt annen fokus en penger og status(det er desverre en del av det)... så vi har solgt og flyttet på landet :) 1 mill for stort hus med masse tomt. mye mindre å betale i måneden=ikke så mye STRESS...:)

Da skal jeg prøve å svare deg på hvorfor man er villig til det:

Både mannen min og jeg har høyere utdannelse, og har jobb i Oslo som vi er fornøyde med. Vi ville nok ikke fått samme type jobb så lett utenfor Oslo. Ergo, vi må beholde jobbene våre. Vi har små barn, som vi gjerne vil se mest mulig, derfor er det gull å bo så nært som mulig jobb, flytter man til f.eks. Asker eller Lørenskog vil man bruke mye lengre tid hver dag i trafikken. Derfor er også prisene høye i Bærum, fordi det er mange som gjerne vil ha nærhet til byen. Selv om vi skulle få en ny finanskrise, er disse områdene alltid attraktive, men man må selvfølgelig selv sørge for å ikke kjøpe over evne.

Ser selvsagt at man kan bo på et mindre sted hvor som helst i Norge og betale mye mindre for en enebolig, men da er det ikke gitt at man får den jobben man har slitt og jobbet for å få.

Og skulle vi en dag finne ut av vi vil selge og flytte et annet sted, ja da har vi ikke noe problem med å gjøre det økonomisk sett...

Da flytter dere til Bærum!

Siden nærheten til Oslo er viktig for dere, tenk på følgende:

- vil dere bruke bil til jobb, eller kollektiv?

- kan dere dra tidlig på jobb (før halv syv-syv)? Da er det stort sett ikke noe problem med kø noe sted, ellers bør dere ta det i betraktning. En del kø på E18, samt mot Lysaker, rundt Bekkestua etc...

- vil dere ha nærhet til marka? Lommedalen, Bærums Verk, Eiksmarka / Jar, Slependen/Tanum, Haslum, Hosle, Kolsås er flott da (og steder også, det er stort sett kort vei til marka)

- nærheten til sjøen? Høvik (flott område, stort sett bare store eneboliger... kanskje et "typisk" bærumsområde, slik mange ser det... :-)

- vil dere ha hus, rekkehus eller leilighet?

- vil dere ha gangavstand til f.eks, tog, og / eller butikker, noen kafeer etc? Da er Sandvika-området fint.. (Gjettum/Tanum etc).

- vil dere bo i enebolig-område? Blokk?

- Ok med en del innvandrere og mer fargerik befolkning for øvrig?

- anbefaler dere kanskje å ligge unna Dønski, det har litt dårlig rykte (visstnok mange sosialklienter...)

- har barnehagedekning noe å si? Den blir jo stadig bedre, men er nok pr. i dag verst i østre Bærum

Send meg gjerne PM hvis du lurer på noe :-)

Snakk om å gre alle under en kam, da gitt.

Selvom man kan telle 5-6 snobbetuter på bussen,

så betyr det ikke at det er fullstendig overtall av disse basillene.

Men det er jo disse som skaper de dårlige bildene folk har av Bærum og innbyggerne.

Jeg er født og oppvokst på Stabekk, men har aldri tredd hue mitt nedi en boks med brylkrem eller ålet meg inn i de nyeste og dyreste buksene. Og tro det eller ei - det er mange av de som ikke følger den "kule"(ifølge de dette måtte gjelde) strømmen.

Bærum som alle andre steder har både "dårlige" og "gode" folk, men mennesker er som regel ute etter å finne det negative og fokusere på dette.

Bærum er et flott sted, men ja - veldig dyrt.

Jeg bodde i byen tidliger og vi flyttet til Høvik for noen år siden. Var sikker på at det skulle være snobbete her, men det er det jo virkelig ikke.

Alle er kjempe hyggelige og veldig hjelpsomme. De vi har truffet her har stort sett barn i samme alder som oss og jeg opplever ikke noe veldig fokus på det materielle. Det jeg derimot opplever fokus på er barna. Foreldre stiller opp i øst og vest, på treninger, kamper, foreldremøter, hjelper hverandre å kjøre, stiller opp som trenere, hjelper meg med å levere når jeg ikke rekker pga jobb etc og ikke minst stiller opp for foreldre som har mindre ressurser, f.eks. en flyktning som går i klassen til sønnen min. Mange som har tatt han under vingene og hjelper han frem.

Ingen som nevner noe om hvor stort hus man har, hva slags bil man har etc, men det er klart at noen er opptatt av design, interiør, fine hjem etc - som de er på alle andre steder i Norge. Jeg opplever at det er "gjennomsnittsmennesker" her økonomisk sett, men de fleste har nok høyere utdannelse og ok jobber. nå er ikke høvik stedet hvor de gigantiske villaene ligge, mer tomannsboliger, "vanlige" eneboliger og rekkehus. Syns området er kjempe trivelig og kunne ikke tenke meg å flytte herfra. Kort vei til byen (jeg sykler til jobb), sjøen, marka, Sandvika etc. Virkelig å anbefale :-) Velkommen til Bærum!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...