¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 25. august 2009 #1 Del Skrevet 25. august 2009 Har jo tenkt at det ikke er såå rart å miste 2 ganger, men at jeg nå mister for tredje gang er ikke så vanlig skjønte jeg på legen min. Han anbefalte meg å starte utredning og komme til tidlig oppfølging ved en eventuell ny graviditet. Min historie: Ble gravid første gang sensommeren 2005 på første forsøk. Gikk gravid til 12+0. På jobb den dagen fikk jeg en blødning og dro til lege. De tok utvendig ul og kunne ikke se noe liv. Ble sendt til Ahus for innvendig ul. Her ble det konstatert at den lille hadde sluttet å leve i uke 8-9. Måtte ha utskrapning. Fikk beskjed av legene på sykhuset om å vente en syklus før vi kunne prøve å bli gravid igjen. Vi ventet en syklus og ble gravid på første forsøk, igjen. Denne gangen kom vi ikke lenger enn til 6. uke. Konstatert at det ikke var noe igjen ved innvendig ul.Denne gangen sa legen at det ikke hadde noen hensikt å vente med prøvingen, så vi ventet ikke på mens.Ble gravid igjen på første forsøk. Denne gangen hadde jeg også en blødning i uke 7 tror jeg det var. Fikk jo helt hetta og var jo overbevist om at det skjedde meg igjen.. Men til vår store overraskelse viste ul et bankende hjerte. Dette bankende hjertet banker fortsatt i dag i brystet på vår datter som blir 3 år i november Nå giftet vi oss i sommer og hadde planer om å prøve å få en søster eller bror til Jenny. Tro det eller ei, men jeg skulle ha el på bryllupsnatten! Og enda mer utrolig så testet jeg positivt dagen etter IKM 2 uker etter bryllupsnatten. Helt utrolig at jeg har blitt gravid 4 ganger på første forsøk! (Brukte eltester de to første gangene jeg ble gravid,ikke siden). Hadde ikke noe særlige gravidsymptomer. Hadde noe murring i magen de første dagen, men dette forsvant.SÅ i går 5+2 hadde jeg skikkelig vonde menssmerter på morgenen. Rakk bare akkurat komme meg på jobb da jeg merket at det var vått i trusa. Begynte da å blø,kraftig. Dro til legen, fikk sykmelding og beskjed om at jeg burde utredes. Kan noen av dere erfarne gi meg noen gode råd og tips? Finnes det noe som kan hjelpe en med å beholde spiren sin? Så langt har jeg ikke hatt problemer med å bli gravid *bankibordet*, men jeg mister dem jo..sukk... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140564112-ny-her-og-ganske-redd/
Luddes mamma Skrevet 26. august 2009 #2 Del Skrevet 26. august 2009 Hei Kan&Jenny Så trist å lese om dine aborter. Det er helt grusomt å gå gjennom dette. Jeg har mistet 5 små i løpet av 1,5 år (2 MA uke 8 og 14 og 3 SA uke 5 og uke 8). Siste nå på lørdag. Fikk utredning etter att jeg mistet nr 3. Utredningen viste at jeg har Leiden Mustasjon/APC-resistens. D.v.s. en koaguleringsfeil i blodet. De mistenker at jeg får små blodpropper som gjør at fostrene ikke får næring og dør. Mot dette får jeg 2 medisiner jeg skal ta når jeg er gravid. Fragmin (sprøyter) og Trombyl. Begge er blodfortynnende medisiner med de fungerer litt forskjellig. Jeg har brukt begge deler ved de 2 siste graviditene, men det har ikke hjulpet så langt. Neste uke skal jeg inn til utredningslegen igjen og få en gjennomspoling av livmoren med saltvannsløsning for å se om det kan være noen feil der inne... Veldig mange med habituell abort får blodfortynnende selv om man ikke finner noe galt på utredningen. Høy alder hjelper jo heller ikke... Jeg er 36. Har heldigvis en sønn på 3,5 år. Jeg hadde ikke mistet før jeg fikk han. For å få utredning sier de at man skal ha mistet 3 ganger på rad med samme partner. Men det betyr jo ikke at du ikke får utredning nå. Lykke til videre! Håper du får all den hjelp du behøver og det går bra for deg neste gang :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140564112-ny-her-og-ganske-redd/#findComment-140568656
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 28. august 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 28. august 2009 Uff, det er så utrolig utmattende å miste gang på gang. Ja, jeg føler meg så heldig som har fått en helt fantastisk datter. Hun er verdens vakreste ...selvfølgelig Har vært til lege 2 ganger denne uken. Har fortsatt sammentrekninger/smerter og en del blødninger på 5. dagen. Legen mente det var normalt, men skulle sende henvisning til ul. Jeg vet at det er litt ventetid der, men det betyr jo også at det er mange som venter som også har behov for time. Synes ikke jeg har det så fælt at jeg vil trenge meg på som "øyeblikkelig hjelp" (for legen sa at hun kunne ringe og be om ul i dag). Men jeg fikk snakket litt med legen (som forøvrig heller ikke er min faslege, er alltid hos noen andre). Jeg sa at jeg synes 25 og 11 på hcg i 6. uke var veldig lavt, og det var hun enig i. Hun hadde en teori om at jeg kanskje produserer lite hormoner slik at svangerskapet ikke klarer å leve fram. Men som hun sa så var ikke hun noe ekspert på området. Hun henviste meg samtidig til gynekolog. Hun anbefalte meg å snakke med henne/han om det. Legen jeg var hos i dag nevnte noe om en vaginalkrem Crione (eller noe) som man kan bruke i begynnelsen av svangerskapet for å produsere mer hormoner. Ja,ja, da får vi se hvor lang tid det tar før jeg får time da. Er sykmeldt tom onsdag til uken.. håper blød, gørr og vondter er over innen da.. Vil bare få sjangsen til å bli gravid igjen, og beholde.... ikke alene om det her inne. Ønsker så gjerne at dere alle sammen får det barnet dere ønsker! Ps! Legen mente at jeg kunne få utredning når jeg nå har mistet 3 ganger, selvom jeg har fått ett barn imellom. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140564112-ny-her-og-ganske-redd/#findComment-140580348
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå